• gravid84

Mat på flyg för 8månaders?

Vi ska flyga till Kreta den 3e juni. Undar hur man gör med mat på flyget för sonens räkning. Han är 8 månader. Kan äta det mesta nu men tänkte mest för värmning, ersättning? Värmer de åt en eller? Burk mat? Någon med erfarenhet av det?

• Svar på tråden Mat på flyg för 8månaders?
  • GulTussilago

När vi flög med vingresor försökte vi boka mat för vår 1,5-åring, men det gick inte.
    Så jag tog med mej nån matburk..
    MEN när vi väl kom in i flygplanet stod det en påse på vår plats. i den fanns det matburk, en burk med vatten, en banan, ett russinpaket.

På hemresan var det också en påse på vår plats. Då var det matburk, yoghurt och godis tror jag

Tror inte att det är några problem att få maten värmd på planet.
    Se bara till att maten ligger i originalförpackningar och att ni inte har med vatten på flaska. Tom flaska går däremot bra genom tullen.

• Cianna

Fundera över om du måste värma maten. Mina ungar har gladeligen ätit kall barnmat vid sådana tillfällen. Då är det superenkelt att bara öppna en barnmatsburk. (Oftast är det vi vuxna som tycker det är viktigt att maten är varm)

Termos med varmvatten till vällig brukar man få ta med sig ombord. Sen kan man preppa önskat antal nappflaskor med pulver hemma och bara hölla på vattnet när det är dags. 

• Purlan

Varmvatten fick vi på planet. Sonen fick klara sig på välling och gröt när vi flög till Egypten (han var 7,5 månader). Varm mat hoppade vi över.

• Jagsjälv

De sätter burken i vattenbad, så det tar ett tag innan maten blir varm. Så värm innan det blir panik!

• mia maria

Jag ska också flyga med en liten kille på 8 månader snart, men jag tänker faktiskt ta med en burk med kall mat, som ej behöver värmas. Nå'n fruktpuré eller sådan där kall gröt på burk, liknande Risifrutti (Semper).
    Dock flyger vi på kvällen/natten, så jag hade tänkt att vi äter på flygplatsen innan vi åker, så kanske behövs inte så mkt mat åt lillkillen på flyget öht?!

Vad jag har hört så har de inte micro på flyget, utan varmluftsugn - men det är ju många som flyger med småbarn, så naturligtvis hjälper de till att värma barnmaten på bästa sätt!!

• m123456

När vi reser med våra barn brukar jag ta med sådant som de kan äta utan att värmas. Man vet aldrig när de blir hungriga, vart man är då och om det finns möjligheter att värme. Om ditt barn äter burkmat så är ju tex lasangen helt ok att äta kall.

Svar på tråden Mat på flyg för 8månaders?