• Anonym (?)
    Äldre 12 May 10:22
    19633 visningar
    22 svar
    22
    19633

    Hur gör man faderskapstest?

    Det är så att i höstas hade jag och min sambo ett uppehåll i vårat förhållande jag hade då en liten flirt med en annan kille detta var dock bara under en kväll och det gick aldrig så långt så att vi låg med varandra.
    Min sambo och jag blev tillsammans igen och jag lovade då att jag inte hade gjort någonting med någon annan, jag ljög alltså. Nu kom detta fram i förra veckan då jag inte kunde ljuga längre då jag mått så dåligt över detta att jag inte varit helt ärlig.

    Problemet är att jag är gravid i 22:a veckan och nu vill min sambo att vi ska göra ett faderskapstest för han vill vara säker på att det är han som är pappan vilket jag vet att det är han som är eftersom jag inte haft sex med någon annan än han sen förra året innan vi blev tillsammans.

    Jag undrar nu hur går man tillväga för att kolla upp detta och är det så att man får betala detta själv. Eller vart vänder man sig överhuvudtaget?? Jag vet ingenting..

    Vore så tacksam för hjälp.

  • Svar på tråden Hur gör man faderskapstest?
  • Anonym
    Äldre 12 May 10:24
    #1

    Hann ber om att det görs ett innan hn skriver på faderskapet. ring till det ställe i er kommun som sköter det, förslagvis familjerätten.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 12 May 10:40
    #2

    Men kostar det något och kan han vara hemma direkt efter förlossning de 10 första pappadagarna även om han vill göra test?

  • Anonym (Cissi­)
    Äldre 12 May 15:54
    #3

    Varför göra ett test över huvud taget? Din sambo vill uppenbarligen ta ansvaret som pappa så då kan du lika gärna uppge honom som far. Barnet kommer må bättre av att ha sina föräldrar tillsammans än att träffa en annan karl som kanske inte ens vill veta av barnet. Vad skulle det göra för skillnad egentligen? Det är fruktansvärt vad biologi spelar stor roll för en del män...

  • Anonym (Nätet­)
    Äldre 12 May 15:56
    #4

    Det går också att beställa på internet om ni inte vill/orkar gå igenom proceduren med familjerätten... Tror det kostar runt 4 000. Men roligare kan man ju ha för dom pengarna! Varför kan han inte bara lita på dig?

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 12 May 19:31
    #5

    Han vill lita på mig men vågar inte riktigt då han aldrig trott att jag skulle kunna ljuga såhär för honom. Och jag tror ju att han innerst inne vet att det är han som är pappan så det kanske inte kommer bli något test när det väl är dags sen han sa det när han fortfarande var ledsen och uppriven och sen har vi inte pratat något mer om just det. jag sa bara att självklart ska hn få ett test om han vill så att inte ska behöva känna sig olustig.

    Men vi får se hur det blir jag skulle ju helst slippa men skulle självklart göra det för hans skull för jag har inget att dölja.

    Nä 4000 kan man ju ha något roligare för.

  • Anonym (tops+­blodpr­ov)
    Äldre 13 May 02:50
    #6

    Familjerätten ordnade det. Vi (föräldrarna) fick ta blodprov(litet stick), barnet slapp blodprov,sköterskan använde en tops(tror hon tog saliv).Det gjordes på sjukhuset.
    Betalade 1000 kr som jag sedan fick tillbaka.

  • Anonym (tops+­blodpr­ov)
    Äldre 13 May 02:53
    #7

    Vet ej hur mycket pappan till mitt barn fick betala. Han har inte berättat, det var han som tog initiativet att göra testet

  • Anonym
    Äldre 13 May 08:29
    #8
    Anonym (?) skrev 2010-05-12 10:40:45 följande:
    Men kostar det något och kan han vara hemma direkt efter förlossning de 10 första pappadagarna även om han vill göra test?
    Nej det kostar inget. De 10 dagarna kan du ge till vem du vill - det är du som bestämmer över dem eftersoom barnet inte har en pappa. Det kommer att dröja ett par veckor innan ni får svaret. Och det kommer alltis att stå kvar i pappren att han krävt ett test.
  • Anonym (insat­t)
    Äldre 13 May 22:30
    #9
    Anonym (?) skrev 2010-05-12 10:40:45 följande:
    Men kostar det något och kan han vara hemma direkt efter förlossning de 10 första pappadagarna även om han vill göra test?
    Jag utgår ifrån att ni inte är gifta eftersom du kallar honom sambo!?? I så fall utreds faderskapet för ert barn då det är fött - precis som för alla barn till ogifta föräldrar (ni blir kallade till utredning). Ber då mannen om DNA-test för att han är osäker så får ni det gratis!
  • Anonym (insat­t)
    Äldre 13 May 22:32
    #10
    Anonym (Cissi) skrev 2010-05-12 15:54:42 följande:
    Varför göra ett test över huvud taget? Din sambo vill uppenbarligen ta ansvaret som pappa så då kan du lika gärna uppge honom som far. Barnet kommer må bättre av att ha sina föräldrar tillsammans än att träffa en annan karl som kanske inte ens vill veta av barnet. Vad skulle det göra för skillnad egentligen? Det är fruktansvärt vad biologi spelar stor roll för en del män...
    Och, självklart(!) för barnen!
Svar på tråden Hur gör man faderskapstest?