• Anonym

Byta från sertralin till cipramil? Behöver svar!

Hej.. funderar på att prata med en läkare om att kanske byta från sertralin till tex. cipramil då sertralin inte hjälper tillräckligt mot mina tvångstankar, ångest och depressionen. Just nu har jag en läkare som verkligen verkar ha noll koll så därför tänker jag be om att byta på måndag.

Nu är jag nyfiken på hur det går till när man byter medicin?

Har kommer mina frågor:

Trappar man ner sertralinet då och börjar med cipramil direkt?Hur lång tid måste det gå emellan när man kan börja med nästa medicin? Och en fråga som jag faktiskt mest undrar över: Hur är det med biverkingarna när man gör på det sättet? är dom mildare, slipper man dom helt eller är dom som vanligt när man börjar med en ny medicin?

Någon som har gjort så eller vet någonting?

Är som sagt väldigt nyfiken på hur det går till och har jag en konstig läkare som inte verkar kunna svara på mina frågor riktigt så hoppas jag att ni här kan det! :) 

• Svar på tråden Byta från sertralin till cipramil? Behöver svar!
  • Anonym

Puffar tråden lite!

• Anonym

Har bytt från Citalopram till Cymbalta. Funka inte alls.Mådde såååå dåligt!! Fruktansvärd ångest! Bytte tillbaka och mådde bättre efter nån vecka.Bytte rätt över då.

Sen har jag bytt från Citalopram till Sertralin. Gick jättebra! Inga biverkningar alls!

Nu sen nästan en vecka tillbaka har jag bytt från Sertralin till Cipralex(???)
    Än sålänge går det bra.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-05-15 12:49:03 följande:
    Har bytt från Citalopram till Cymbalta. Funka inte alls.Mådde såååå dåligt!! Fruktansvärd ångest! Bytte tillbaka och mådde bättre efter nån vecka.Bytte rätt över då.Sen har jag bytt från Citalopram till Sertralin. Gick jättebra! Inga biverkningar alls!Nu sen nästan en vecka tillbaka har jag bytt från Sertralin till Cipralex(???)Än sålänge går det bra.
    vad skööönt! fick du inte ens biverkningar i början när du bytte från citalopram till sertralin?
  • Anonym

Näää.....iaf inte vad jag minns...men hade jag haft biverkningar som varit riktigt jobbiga så hade jag ju kommit ihåg det!

• Anonym
    Anonym skrev 2010-05-16 11:59:52 följande:
    Näää.....iaf inte vad jag minns...men hade jag haft biverkningar som varit riktigt jobbiga så hade jag ju kommit ihåg det!
    Guuuud vad skönt! Hoppas det blir så för mej med om jag ska byta medicin nu! :)
  • Anonym (E)

Mina sertralin fungerar inte heller mot min ångest o tvångstankar... Kanske oxå ska byta då... Vad har du för tvångstankar ts?

• Anonym
    Anonym (E) skrev 2010-05-16 23:04:04 följande:
    Mina sertralin fungerar inte heller mot min ångest o tvångstankar... Kanske oxå ska byta då... Vad har du för tvångstankar ts?
    Jag har tvångstankar om att skada mina nära och kära.. :((( fy! Vad har du för tankar?
  • Anonym
    Anonym (E) skrev 2010-05-16 23:04:04 följande:
    vilken dos har du föresten?
  • Anonym (E)

Samma tvångstankar... Sertralin 50mg äter jag nu. Det går i perioder, blev "sjuk" i det 2001 började äta medecin för det 2002 och åt det ca ett år.... (seroxt) kunde sluta o höll upp tills allt började om när jag va gravid med mitt andra barn, fick börja äta sertralin när jag väntade honom, hade svårt att va själv med barn 1:( Skit jobbit. Hade en sån där panik attak igår när jag stod o diska o va svin rädd för att tappa kontollen o göra något jag inte vill. I dag är jag bätte igen.... Hur länge har du haft ditt skit?

• Anonym
    Anonym (E) skrev 2010-05-17 21:31:08 följande:
    Samma tvångstankar... Sertralin 50mg äter jag nu. Det går i perioder, blev "sjuk" i det 2001 började äta medecin för det 2002 och åt det ca ett år.... (seroxt) kunde sluta o höll upp tills allt började om när jag va gravid med mitt andra barn, fick börja äta sertralin när jag väntade honom, hade svårt att va själv med barn 1:( Skit jobbit. Hade en sån där panik attak igår när jag stod o diska o va svin rädd för att tappa kontollen o göra något jag inte vill. I dag är jag bätte igen.... Hur länge har du haft ditt skit?
    Helvetet började när jag fick mitt första barn i början av mars i år, tankarna började redan på BB.. Nu är hon snart tre månader och jag det håller fortfarande i sig.. Har ätit sertralin 200 mg lika länge snart och har samtalskontakt men inget verka hjälpa...undra hur länge man ska stå ut med skiten?
  • Anonym (E)

Det är väldigt vanligt när man får barn tyvärr. Kom ihåg att det inte är farliga tankar utan att de bara är väldigt VÄLDIGT obehagliga tankar. För att trösta dig så går det att bli kvitt dom och du kommer snart känna lugnet igen:) Det jag inte kan lova är att de kan komma tillbaka:( som dom gjorde på mig... Kämpa på bara:)

• Anonym
    Anonym (E) skrev 2010-05-18 23:27:07 följande:
    Det är väldigt vanligt när man får barn tyvärr. Kom ihåg att det inte är farliga tankar utan att de bara är väldigt VÄLDIGT obehagliga tankar. För att trösta dig så går det att bli kvitt dom och du kommer snart känna lugnet igen:) Det jag inte kan lova är att de kan komma tillbaka:( som dom gjorde på mig... Kämpa på bara:)
    usch, undra bara hur länge man ska behöva stå ut.. ska åka utomlands med lilla familjen o allt, kul att ha tvångstankar där.. not! hur lång tid tog det för dej innan dom försvann`?
  • Anonym (E)

Dom försvinner ju liksom bara inte, man måste tyvärr göra det där som man är rädd för... vara själv med barnet tex eller sambon eller vad det nu är du är rädd för att göra... Det ger dig självförtroendet tillbaka o bit för bit så inser du att du faktiskt klarar det... Sen blir det lättare o lättare för varje gång o tillslut så vinner inte tankarna över dig. Det ända som händer är att du får jätte ångest. Bestäm dig för att klara av det så fixar du det:) Det är lite av kognitivbeteende terapi. Sälv tog det ca 1½ år innan det blev bättre(ett år utan medicin inräknat) Det kommer bli bra, tro mig:)

• Anonym
    Anonym (E) skrev 2010-05-19 13:12:15 följande:
    Dom försvinner ju liksom bara inte, man måste tyvärr göra det där som man är rädd för... vara själv med barnet tex eller sambon eller vad det nu är du är rädd för att göra... Det ger dig självförtroendet tillbaka o bit för bit så inser du att du faktiskt klarar det... Sen blir det lättare o lättare för varje gång o tillslut så vinner inte tankarna över dig. Det ända som händer är att du får jätte ångest. Bestäm dig för att klara av det så fixar du det:) Det är lite av kognitivbeteende terapi. Sälv tog det ca 1½ år innan det blev bättre(ett år utan medicin inräknat) Det kommer bli bra, tro mig:)
    Jag har ju tankar om att skada mitt barn.. :/ hur blir jag av med den tanken?
  • Anonym (E)

Du kommer inte att skada ditt barn. Men jag vet precis hur det känns, Man är fylld med så mycket ångest kring de där tankarna o det är så jävla jobbigt. Googla lite på tvångstankar så får du lite mera kunskap om det. Kan vara skönt o veta. Jag vet ju inte hur du har det men själv är jag rädd för att vara själv med vissa personer i min närhet för att jag är rädd för att tappa kontrollen o göra någort jag inte vill, Konstigt att man kan ha en fobi mot sig själv, att inte kunna lita på sig själv, fast du vet att du aldrig i livet vill dom du älskar någe illa. Hur är man funtad igentligen... För mig så har det hjälpt att trotsa det jag inte tror jag klarar av som att tex vara hemma med barnen själv eller vad det nu kan vara... Man måste bevisa för sig själv att det går, men det är tufft som fan o till en början så triggas ångesten mera, men känslan efter att ångesten har lagt sig är underbar, när man faktiskt fixade den där timmen eller eftermiddagen själv med en enda tvångstanke som man trotsade o vann över:) Det kommer inte hända över en dag, men på sikt så blir du bra igen.

• Anonym (E)

Har glömt o fråga vilken sorts sertralin du äter? Jag har prövat 4 sorter o sertrallin TEVA gjorde mig sämre. Även min syster som äter cipramil har reagerat på Teva tillverkandet. Fick overklighetskännslor o kunde inte skilja på vad jag drömde eller gjorde om dagarna...

• Anonym7703
    Anonym (E) skrev 2010-05-17 21:31:08 följande:

Hur mår du nu? Är i samma sits som dig
Svar på tråden Byta från sertralin till cipramil? Behöver svar!