• Anonym

Luktar så illa av spiralen :-(

Har haft Mirena hormonspiral nu i tre månader och har sedan jag satte in den haft illaluktande blödningar och flytningar. När jag inte blött så har jag haft rosa/bruna flytningar som luktar APA.

Min sambo säger att han inte känt något när jag sagt detta till honom (och jag kan inte med att ta upp det jämt och ständigt) men jag känner det konstant.

Jag har sagt till BM om detta men hon säger att jag ska prova Lactacyd (vilket jag gör) och vänta i tre månader till för att se om det blir bättre. Men det har inte blivit bättre än och jag har inte tålamod kvar.
    Känner mig äcklig och ofräsch hela tiden och sexlivet påverkas av detta då jag blöder hela tiden och känner mig äcklig. 

Efter att jag duschat känner jag mig fräsch i en halvtimme kanske och sen känner jag lukten igen. 
    KÄnner så fort jag tar av mig trosorna.  

Är det någon som har haft liknande problem och har något tips/råd?

Funderar starkt på att ta ut den snart om dte inte ger med sig, men samtidigt vill jag inte då det är väldigt skönt att slippa tänka på skydd.

• Svar på tråden Luktar så illa av spiralen :-(
  • satakatse

Stå ut ett tag till, sen blir det bra... Jag lukta fan i början oxå!! Tre månader var värst sen börja det avta sakta...

• Anonym (*)

Prova Vivag eller Lactal, det är mjölksyrebakterier som återställer ph-värde och bakteriebalans, finns på apoteket, tar bort lukt snabbt även problem med klåda lindras

• Gunsan75

Jag känner igen mig. Jag luktade huggorm.. Fick lov att plocka ur spiralen för det blev inte bättre och då slutade problemen med illalukt för mig.

• Anonym (mirena)

Jag har också problem med det, har haft min Mirena 5 månader nu. Hoppas det snart blir bättre, för man känner ju sig så himla ofräsch och äcklig...

• nurseanna

Hade samma problem, men det gick över...
    Men du kan ju ha en bakteriell vaginos. Har din bm "luktat" på dig?
    Använd inte lactacyd, inget bra för underlivet. Jag rekommenderar apotekets/RFSU:s intimolja/tvål. Den är jättebra!

• Siphra

Håller med, skippa Lactacyd, och använd gärna t ex Lactal. Luktar du som värst precis efter sex? Typ rutten fisk?

När man använder hormonella p-medel så minskar surhetsgraden i slidan och risken för t ex svamp ökar.
    Använd gärna menskopp eller att ha vid samlag- skaffa pessar. Låter knäppt när du har spiral, men då slipper blodkladd vid sex. Och tvätta dig inte för mycket. Bara vatten eller nämnda olja. Luftiga underkläder, gärna bomull.
  • Anonym

Tacksam för alla svar jag fått och ursäkta mitt sena svar tillbaka

Jag var iväg först igår för att köpa Lactal, känns inte som Lactacyd funkar värst mycket. Men det jäkla Lactalhelvetet (ursäkta) kostar 159 spänn! Hur ska man som mammaledig ha råd med detta hade dom tänkt???
    Så det funkar inte just nu.
    Samma med Vivag, kostade också typ 120

Jag ska försöka stå ut ett par månader till, tills jag haft den i ett halvår som barnmorskan sa så får vi hoppas att det blir bättre.

Gunsan75, hur länge hade du den innan du plockade ut den?

nurseanna, ja hon har luktat och känner ingen konstig lukt. Men jag känner konstant.

Spihra, jag luktar typ jämt, ingen starkare lukt efter sex och ja, typ rutten fisk/bajs typ...

• Gunsan75

Hej, jag hade min i c.a 1 år innan jag gav upp. Blev av med besvären ganska omgående efter att jag tog ur den.

• Siphra

Du kan ha bakteriell vaginos. Ta kontakt med din barnmorska. Ibland kan man behöva antibiotika.

Contragel grön som är ett pessargel, innehåller ungefär samma som Lactal, och det kostar 130 kr för 60 ml. Jag har inte spiral längre, men har samma luktproblem ibland som du. Och då tar jag en klick Contragel på fingret och för in, gärna direkt efter samlag, och det hjälper direkt.
    Jag hade också Lactal förut, och det sprutar man ju in. Men du har rätt, de var dyra. Och så rann det ju ut... Contragel är ju gel.
    Men Contragel tuben räcker jättelänge, Nu har ju jag den till pessaret också förstås. 
  • Anonym (skynda)

det är inte bra att gå med illa lukt för länge
    gå till en riktig gynläkare och be få receptbelagd medecin mot din bakteriella vaginos.

det är ju farligt.. du kan bli steril!!!
    då är 170 spänn billigt i jämförelse...

• AleidaGuevara

Som andra redan sagt, kan ju vara vaginell balterios. Jag hade spiral tidigare och hade också besvär med flytningar och dålig doft. BM sa att det var många som hade så då de hade spiral och att doften kunde bli lite annorlunda med spiral.
    Jag tog ut den och då försvann besvären på ett dygn. Aldrig mer, säger jag!

• Anonym

Jo, är väl bäst att kolla upp det med en riktig gyn istället.

Är fruktansvärt trött på det nu

Tack alla för bra svar!

Svar på tråden Luktar så illa av spiralen :-(