• NiWa

Pärlor / annat pyssel till 2,5-åring.

Klurar på lite pyssel till min "opyssliga" 2,5-åriga kille. Varken jag eller pappan är pyssliga av oss, blir mest lite rita och lera har vi också testat.
    Vill att lillskrutten ska få testa lite av varje... Var inne på BR men hittade just inget för såhär små. Tips? Gärna så att han kan träna på färger också...

(Jo, ni behöver inte rekommendera att gå ut i naturen, jag söker hemma-tips, eftersom jag sitter i rullstol.)

Prins Liam kom till oss 15/1 -08. Han är vårt underbara mirakel!
  • Svar på tråden Pärlor / annat pyssel till 2,5-åring.
  • parvati

Titta på Bolibompas hemsida där finns mycket tips på pyssel som idag har jag sett tipset att lägga ner papper i en skokartong, klutta dit lite färg, lägg i kulor och rulla runt.

Min son på 2 tyckte att det var jättekul när vi tog en stor kartong, klippte ut fönster och dörr. Sedan fick han måla med pensel och fingerfärg. Jag köpte fingerfärg på panduro ganska dyrt men väldigt bra kvalite annars kan man ju även måla på stenar, toarullar. tomma livsmedelsförpackningar. Vill man så kanm man köpa hem lite flirtkulor och göra gubbar med hjälp av toarullar. Annars tycker jag att det räcker det bra med fingerfärger, babykritor, penslar och papper när de är så små.

Nu är min son 2 och har inte den bästa finmotoriken så pärlor och saxar är inte att tänka på en så länge. Har man veckotidningar kan det ju vara k ulannars att klippa ut fina bilder ur tidningar.

Jag vill gärna också ha mer tips på pyssel för 2-åringar så jag hoppas det kommer mer förslag

Panduro är ganska dyrt men har väldigt mycket pysselmaterial även för de minsta tror att det går bra att köpa via postorder av dem.

• stinalottalarsson

Jag pärlade med min son hela hösten på öppna förskolan. Han älskade att göra armband, eller snarare välja ut vilka pärlor jag skulle trä på gummibandet! Han fyllde två i januari i år så han var ju lite för liten för att göra det själv.

Just nu målas det väldigt mycket med vattenfärg, och mest gillar han att måla i en målarbok. Jag har köpt akrylfärger nu också, och canvasdukar så att han kan få måla egna tavlor till sitt kommande rum. Färgpennor har jag också köpt, men det är mest för min egen skull. Det är roligare att måla med färgpennor än kritor.

Ett billigt pyssel är att klippa ur bilder ur tidningar pch kataloger. I julas kom det ju fullt med leksakstidningar så då klippte vi ur och klistrade upp bilderna. Min son är lite maskintokig så han och min mamma har klippt ut bilder på traktorer, bilar och gräsklippare och gjort egna böcker som vi kan berätta historier till.

Måla med vattenfärger på annat än papper är också en höjdare. Toarullar, stenar, pinnar och sånt. Och så bakar vi en hel del, i alla fall när vi är lediga. Lera är också kul, det har jag köpt men inte plockat fram än. Jag gjorde egen ett tag men det blev så kladdigt och han var lite för liten då...

Det var väl det jag kunde komma på nu...

• stinalottalarsson

Jag kom på ett vuxenpyssel också som är ett kommade projekt där man kan involvera barnet. Jag såg i någon tidning att de hade tagit burkar till Pringles-chips och klätt in dem i olika papper och hade sedan som förvaring till pysselgrejer. Jag har tänkt klä in mina burkar i samma tapet som sonen ska ha på sitt rum och ställa upp dem på en hylla sedan, men det går ju med vanligt enfärgat papper också.

• parvati

Trolldeg kanske man börjar bli redo för vid 2,5?

• Johloo

Måla med klister/lim (välj vattenlösliga sorter =) på papper, strö sedan på med: sand, salt, riskorn, fröer, hela pepparkorn etc kolla vad ni har i skafferiet!

• CCA

Beror ju lite på vad pyssel innebär. Min dotter har inte varit så bra på stilla sittande aktiviteter men dörren öppnade sig när vi hittade klistermärkesböcker.  Det blir lite som pussel men det händer ngt nytt för varje bild hon klistrar. Är ju inte så mycket pyssel men man kan ändå lära dem ganska mycket.

Måla fjärilsmakaroner är en anna sak hon kommit på är jättekul.

Svar på tråden Pärlor / annat pyssel till 2,5-åring.