• Väntarochlängtar

Vilken grekiska ö är din favorit?? Och varför?

Vilken grekiska ö är din favorit o varför??

Tar gärna emot tips om hotell, privat boende , resturanger osv

Någon grekisk ö som "hatobjekt" ? Varför?

• Svar på tråden Vilken grekiska ö är din favorit?? Och varför?
  • Bluemint

Har bara varit på en ö i Grekland och det var för 10 år sen. Zakynthos med fin strand och klart vatten. Jättesköldpaddor som lade ägg på stranden (dock ett par veckor efter vi hade åkt hem). Såg inte en skymt av dessa gigantiska sköldpaddor, men alla andra verkade göra det =) Vi bodde nära (fast på behagligt avstånd) staden (byn?) Laganas, där det var lite hålligång och shopping. Har ingen aning om hur det ser ut nu, så många år senare, men då var det kanon. =)

• Naimisen

Poros. En jätte mysig liten ö 1 timme från Athen. Många fina små stränder och trevliga människor.

Favoriten för min man friade till mig där.
  • Gladskit

Själv har jag bara varit på Lefkas och det tyckte jag var jättefint! Det är en ö men man tar sig över en bro från fastlandet så det går att göra utflykter till tex. Parga.
    Annars har jag hört mycket gott om Samos, att det ska vara väldigt grönt och fint där.

• Prinsessan Marsipan

Älskar Rhodos{#lang_emotions_heart} för att varje gång jag lämnar ön vill jag tillbaks.

• evaoregon
    Prinsessan Marsipan skrev 2010-05-12 21:49:31 följande:
    Älskar Rhodos för att varje gång jag lämnar ön vill jag tillbaks.
    Vad är det som gör att du tycker så mycket om just Rhodos?  Jag har funderat lite på att åka dit så det vore kul att veta.{#lang_emotions_smile}
  • evaoregon

Jag har enbart varit på Kefalonia och därifrån på en dagstur till Ithaka.  Båda öarna var väldigt fina.  Kefalonia hade en del sevärdheter som t ex en grotta där man kunde åka båt.  Fina stränder också!

• sweetpea

Jag har varit på väldigt många grekiska öar och min absoluta favorit är Naxos. En lagom stor ö med något för alla - en fin stad, trevliga byar i bergen, underbar natur, vackra stränder. Lite shopping, god mat, saker att titta på om man vill. Enda nackdelen är att det inte går direktflyg från Sverige, men det innebär å andra sidan att den där riktiga charterinvasionen inte har ägt rum. Mycket turister ändå, förstås, framför allt båtluffare av olika slag.

Den grekiska ö som jag hittills tycker minst om är nog Korfu, där det märks att man har hållit på med massturism i måååånga år. Vi bodde i Gouvia, som var hemskt. Men Korfu stad är jättefint och det finns säkert trevliga byar på andra ställen på ön också.
  • Väntarochlängtar

Tack för era svar!
    Själv har jag varit på Ios, Paros, Naxos och Santorini när jag ö-luffade -95. Sen har jag även varit på Kreta..
    Ios är en ö för alla partysugna typ under 20 år.. (om det nu är så fortfarande med "Hangover-beach osv..)

Santorini tyckte jag om , åka vespa runt på ön det var vackert..

Korfu har jag också varit på - tyckte att det var fint där jag var.. Var mest ute efter att koppla av så jag bodde lite "off" men visst var det mkt turister.

• alvaereva

Jag har inte varit på jättemånga, men Kreta, Rhodos, Korfu och Lesbos.
    Min favvo är Lesvos, alla gånger! Åker tillbaka för andra gången nu i sommar.

Det jag gillar är att det knappt är några turister, inga turistiga affärer, stränderna är jättefina och det är aldrig trångt. Man behöver verkligen inte vakta solstolar eller gå ner och lägga handdukar som jag sett att många gör på mer turistiga ställen
    Jag tycker det är en himla avkopplande liten ö som inte blivit smittad av "chartersmittan".

• lilla my2

Jag har varit på Kreta tre gånger( chania, heraklion, hersonissos), kos, pamos, satmos, lefkas och så till Santorini!

Trots att jag varit runt i Grekland så är jag inget stort fan alls för Grekland just, men Santorini verkligen fångade mig!!!! Inga stränder att tala om precis då det är en vulkan ö men då kan man ta båt till naxos som ska ha de vackraste stränderna i Grekland!

• MiLLa80

Min favorit ö i gerkland är kefalonia.. underbar ö.. men också enda ön jag har vart i i grekland.

Svar på tråden Vilken grekiska ö är din favorit?? Och varför?