• Linnea och Hillevi

Ingångslön (sommarjobb) för Ingenjör?

Vad är en normal ingångslön för en utbildad Ingenjör med 4-årig högskoleutbildning (magisterexamen), gäller en deltidsanställning under sommaren på 3månader.
    Har fått erbjudande om 19000:-/mån men tycker det låter väääldigt lågt???

• Svar på tråden Ingångslön (sommarjobb) för Ingenjör?
  • thebettygirl

Är dessa 19000 beräknat på heltid? För i så fall är det aldeles förlågt! Jag har hört många nyexade som fått runt 24 000 för heltid. Men för att få ett riktigt bra svar och hum om var en rimlig lönenivå ligger kontakta något typiskt ingenjörsfackförbund, tex Sveriges ingenjörer eller Unionen.

• Linnea och Hillevi
    thebettygirl skrev 2010-05-12 21:44:09 följande:
    Är dessa 19000 beräknat på heltid? För i så fall är det aldeles förlågt! Jag har hört många nyexade som fått runt 24 000 för heltid. Men för att få ett riktigt bra svar och hum om var en rimlig lönenivå ligger kontakta något typiskt ingenjörsfackförbund, tex Sveriges ingenjörer eller Unionen.
    Ja de är för heltid, 40 h /v. Men det är första jobbet och har ingen arbetslivserfarenhet inom yrket sedan tidigare, och så är det ju endast ett sommarjobb. Håller med om att det är för lågt, men känns lite dumt att försöka löneförhandla också.
  • parvati

Högskoleingenjör 19 000 kr efter skatt för en heltidstjänst? Låter som ett missförstånd.

• Linnea och Hillevi
    parvati skrev 2010-05-12 23:20:13 följande:
    Högskoleingenjör 19 000 kr efter skatt för en heltidstjänst? Låter som ett missförstånd.
    Inte efter skatt, innan skatt har är räknat på.. men kanske var så du menade?
  • parvati
    Linnea och Hillevi skrev 2010-05-13 12:31:46 följande:
    Inte efter skatt, innan skatt har är räknat på.. men kanske var så du menade?
    Hur menar du? 19.000 efter skatt\netto ja en normal heltidslön för en ny utbildad högskoleingenjör. Innan skatt\Brutto är 19.000 för en heltidstjänst väldigt låg.
  • Linnea och Hillevi
    parvati skrev 2010-05-13 12:46:15 följande:
    Hur menar du? 19.000 efter skatt\netto ja en normal heltidslön för en ny utbildad högskoleingenjör. Innan skatt\Brutto är 19.000 för en heltidstjänst väldigt låg.
    Jag menar 19.000 innan skatt/brutto för en heltidstjänst.. ja visst är det lågt.. {#lang_emotions_frown} Men vad kan man göra, känns ju lite dumt att föröska löneförhandla när det är ens allra första jobb, samt endast ett sommarjobb, har ju inte ens börjat arbeta än.
  • parvati

Många företag går ju dåligt så många har fått sänka sina löner för att kunna ha jobben kvar. Är man med i ett fackförbund så kamn man ringa dit och höra\titta på statistik för ingångslöner och förhandla om sin lön.

• Linnea och Hillevi
    parvati skrev 2010-05-13 12:54:14 följande:
    Många företag går ju dåligt så många har fått sänka sina löner för att kunna ha jobben kvar. Är man med i ett fackförbund så kamn man ringa dit och höra\titta på statistik för ingångslöner och förhandla om sin lön.
    Ja det är sant. Är inte med i något fackförbund än, men ska gå med i ett direkt när jag börjar arbeta. Ingångslönen för ingenjörer är enligt SIF 27500:- och enligt SACO 24 000-26 500:- med en median på c:a 25 000:-.
    Så jämfört med de siffrorna så är ju 19000:- en slavlön :(
    Men kanske får svälja det nu till en början, över sommaren och vid ev. förlängt eller fortsatt arbete inom företaget så kan jag då börja löneförhandla och kräva högre lön.
  • snedtak
    Linnea och Hillevi skrev 2010-05-13 13:02:40 följande:
    Ja det är sant. Är inte med i något fackförbund än, men ska gå med i ett direkt när jag börjar arbeta. Ingångslönen för ingenjörer är enligt SIF 27500:- och enligt SACO 24 000-26 500:- med en median på c:a 25 000:-. Så jämfört med de siffrorna så är ju 19000:- en slavlön :( Men kanske får svälja det nu till en början, över sommaren och vid ev. förlängt eller fortsatt arbete inom företaget så kan jag då börja löneförhandla och kräva högre lön.
    Är de siffrorna verkligen medel för enbart högskoleingenjörer? Det verkar väldigt högt, även om jag håller med om att 19 000 låter i lägsta laget.
  • snedtak
    Linnea och Hillevi skrev 2010-05-12 18:34:43 följande:
    Vad är en normal ingångslön för en utbildad Ingenjör med 4-årig högskoleutbildning (magisterexamen), gäller en deltidsanställning under sommaren på 3månader. Har fått erbjudande om 19000:-/mån men tycker det låter väääldigt lågt???
    Vad har du förresten för inriktning? Löner kan variera ganska mycket inom olika områden.
  • Mamma 04 och 06

Fackförbundens rekommendationer ligger ofta några tusenlappar högre än verkligheten.

Ta jobbet trots den låga lönen, det är bara tre månader det handlar om. Men försäkra dig om att du får löneförhandla igen i fall att du blir fortsatt anställd.

• nexie

Tycker det låter som en rätt normal lön för ett sommarjobb.... Dom brukar ju vara lägre än "vanliga" löner. Får du fortsätta efter sommaren så skulle det troligtvis vara högre. Själv får jag mellan 17500 och 18500 på mina sommarjobb (har två) Då har jag en kandidatexamen och ett år kvar till mastern är färdig....

Svar på tråden Ingångslön (sommarjobb) för Ingenjör?