• supersötasilversara

Trädgårdsland/odling i pallkrage - vad har ni RUNT OM? Singel, bark, gräs?...

... eller jord? Blir det mycket ogräsatt rensa bort?

Jag ska odla i pallkragar + et litet land och vill slippa mycket extrajobb med gräs som växer sig högt längs kanterna eller gräs som växer in i landet. Har sett en del bilder på pallkrageodling med singel under och runt om, men det är kanske inte så mysigt att gå på? Jag vill ju att det ska se fint ut också då man ser köksträdgården från altan och trädgården. Bark? Täkte om jag skulle ha lagt stockar runt hela odlingen med bark i och så pallkragarna på och sedan landet mitt i, kanske stocker runt det?

• Svar på tråden Trädgårdsland/odling i pallkrage - vad har ni RUNT OM? Singel, bark, gräs?...
  • Diablo

I botten på pallkragarna kan du lägga ut tidningspapper gärna 2-3cm tjockt. Detta gör att rotogräs inte kan komma upp underifrån och när det inte behövs längre så har det ruttnat och brutits ner. Jag rekomenderar inte att du har täckbark eller singel under pallkragarna. Deremot mellan pallkragarna kan du ha ex vis stenmjöl. Detta är bra att gå på eller att köra skottkärra på. Du kan även ha täckbark, själv tycker jag att täckbark luktar illa när det bryts ner. Mina föräldrar har klippt gräs mellan sina pallkragar och det ser också mycket välskött ut. Men det finns en mängd olika material du kan ha, tegelkross, sjösten, pinjenötterskal mm. Ofta brukar det vara plånboken som styr

• Vigdis

Tips från min trädgårdskurs: Lägg ut markduk över hela området du ska ha pallkragar på + ca 50 cm utanför. Ställ upp pallkragarna, skär bort duken innanför pallkragarna ca 10 cm fån kanten. Lägg ett tjockt lager tidningar i botten av pallkragarna. Täck mellan och runt kragarna med sten, grus, stenmjöl eller likn. Ev. måste grässvålen ta bort på dessa områden, för att komma i nivå med gräsmattan.

Precis så här har vi tänkt anlägga vår köksträdgård, som i dag består av en stackars pallkrage...

Bien faire et laisser dire (ung: Gör så gott du kan och låt andra sköta sitt)
  • Mamma 04 och 06

Det är mycket mer jobb att anlägga om du dessutom vill anlägga gångar emellan. Men ju mer jobb man gör vid anläggningen, desto mer lättskött framöver. Ska man göra ordentliga stenbelagda gångar så ska det ju ligga stenkross underst, oavsett vad du vill ha överst att gå på (plattor, skösten etc).

Sten behöver inte vara obekvämt att gå på. Välj natursten, dvs rundade, i stället för kross som känns vasst för fötterna.

Svar på tråden Trädgårdsland/odling i pallkrage - vad har ni RUNT OM? Singel, bark, gräs?...