• mammaN92

Min dotter "låser" sig när jag talar om pottan..

Min dotter fyller 3 år i Juni, och jag börjar nu tycka att det är dags för henne att sluta med blöjorna.

Hon är mycket intresserad av pottan och har två stycken här hemma. Hon har både bajsat och kissat på pottan, bara sådär utan att säga till. Men nu, när jag verkligen ska börja "träna" henne att lära sig vara utan så totalvägrar hon!
    Hon låser sig och går och håller sig ända tills jag sätter på henne en blöja, då kan hon kissa eller bajsa.

Det är som att när jag tjatar då vill hon inte alls, men när hon får göra lite som hon själv känner så går det mycket bättre. Jag försöker att inte vara för tjatig eller så, men jag vill så gärna bli av med dessa jobbiga blöjor till sommaren både för min och hennes skull. Men det verkar inte fungera, hur jag än gör. {#lang_emotions_frown}

Så jag undrar; Hur gjorde ni med era barn när de skulle sluta med blöjan? Och vad tror ni att det kan bero på, att hon "låser" sig när jag pratar om pottan och att hon ska försöka kissa och bajsa på den.

• Svar på tråden Min dotter "låser" sig när jag talar om pottan..
  • Philippa

Låt henne vara och ta det i hennes takt, det är ingen brådska!

Jag har fortfarande inte sett en unge som börjar skolan som har blöjor

• vivi85

Min dotter totalvägrade allt av både potta och toalett fram tills veckan hon fyllde 3!
    Då hade hon aldrig änns kissat på pottan. När jag försökte prata med henne om det så blev hon hysterisk! tills jag köpte ett par jättefina prinsesstrosor.. :) mkt finare än blöja ju, sen dess är hon blöjfri.. :)

• mammaN92
    vivi85 skrev 2010-05-12 21:46:10 följande:
    Min dotter totalvägrade allt av både potta och toalett fram tills veckan hon fyllde 3!Då hade hon aldrig änns kissat på pottan. När jag försökte prata med henne om det så blev hon hysterisk! tills jag köpte ett par jättefina prinsesstrosor.. :) mkt finare än blöja ju, sen dess är hon blöjfri.. :)
    Ja, hon har ju trosor hemma och vet att när man kan kissa och bajsa på pottan så får man ha trosor med prinsessor. :)
    Hon vet ju allt så väl, men ändå går det inte..
  • vivi85

bara att vänta då.. :) Går ju inte tvinga dem, rätt som det så händer det.:)

• Finesse

Nån som har nåt råd till mig då? Min dotter är 2½ år snart och fortfarande gråter hon hystersikt om hon måste vara naken.. och ännu värre blir det om man frågar om hon vill ha trosor på sig.. hon gråter tills man sätter på henne en blöja.

Ebba 071228
  • Maggis

Men hon har ju börjat träna själv? Så det finns ju ett intresse som, misstänker jag, kan bli förstört om du pressar för hårt. Uppmuntra och beröm istället när hon gör på pottan och låt henne ta det i sin takt. Så blir det nog bra.

//Maggis
Svar på tråden Min dotter "låser" sig när jag talar om pottan..