• As mamma

Är det OK att inte orka leka?

Jag får sån ångest ibland över att jag är en dåligt mamma om undrar vad ni tycker. Är det ok att vara trött och inte orka leka med sitt barn ibland? Är det ok att låta barnet (ensambarn) leka själv större delen av kvällen medan man lagar mat, städar, diskar, osv? Är det ok att säga "kan du skynda dig så vi kommer hem" även om man egentligen har tid att vara ute mer men inte orkar? Är det ok att ha lite kortare stubin för att man är extremt trött någon kväll? Är det ok att läsa en kort godnattsaga för att man inte orkar mer?

Alltså att det händer IBLAND, inte alltid. Jag har precis börjat med en ny medicin och är så trött hela tiden :( Somnar med sonen kl 19:30... och går sen upp vid den här tiden, tar sömntabletter och somnar om. Får ångest över att jag är en dålig mamma medan han är vaken...

• Svar på tråden Är det OK att inte orka leka?
  • April Mamma

Det är helt OK och normalt =)

• As mamma

Tack :P Behövde höra det där...

• mammamutilltre

ABSOLUT!
    Allt du skriver är ok och mänskligt..

• Mälaröbo

Jag leker i stort sätt ALDRIG med mina barn. Tycker inte det är kul helt enkelt. Vi kan ibland spela spel eller baka, men leka är inte min grej.
    Tack vare det har jag två barn som är kanonduktiga på att sysselsätta sig själva med pyssel, dockor, bilar mm i TIMTAL!

Min äldsta läser jag för kanske 2 ggr/vecka och den yngsta kanske 1 g varannan vecka. De lyssnar på sagoband när de ska sova istället. När mormor är på besök är det läsning varje kväll så jag har inte dåligt samvete alls!

Att jag gnäller lite för mycket i onödan är däremot något jag jobbar på...

• memmi

Jag tror att du är världens bästa mamma {#lang_emotions_smile}

• As mamma
    memmi skrev 2010-05-12 23:33:38 följande:
    Jag tror att du är världens bästa mamma
    Aww tack {#lang_emotions_laughing}
  • Miss Cee

Min mamma har inte lekt med mig öht. HOn är ingen person som "leker". Däremot kunde hon sjunga eller berätta sagor, men leka aldig.
    Jag tycker att hon är en utmärkt mamma och älskar henne givetvis för den hon är.

Leka är för barn.

Din son lider givetvis inte av att han får roa sig på egen hand och att du gör hushållssysslor. Har du dåligt samvete så engagera honom i det DU gör istället.
    Om du läser en saga så är det väl utmärkt, att ge sig själv dåligt samvbete för att den inte är LÄNGRE än väl ändå överkurs ;)

• Mylla

Ja det är ok. Jag brukar inte heller leka speciellt ofta. jag gör vuxensaker(städa, laga mat etc.) som mina barn får vara med på om de vill. jag läser för dem och jag hjälper dem plocka fram och plocka ihop och vad det nu kan vara för hjälp de behöver med lekandet men leker med själv gör jag nästan aldrig.

har du någon sjukdom som gör att du behöver sömntabletten? Är det en sort som gör dig trött på dagen?

• As mamma
    Mylla skrev 2010-05-17 19:38:53 följande:
    Ja det är ok. Jag brukar inte heller leka speciellt ofta. jag gör vuxensaker(städa, laga mat etc.) som mina barn får vara med på om de vill. jag läser för dem och jag hjälper dem plocka fram och plocka ihop och vad det nu kan vara för hjälp de behöver med lekandet men leker med själv gör jag nästan aldrig. har du någon sjukdom som gör att du behöver sömntabletten? Är det en sort som gör dig trött på dagen?
    Japp, jag är bipolär och har fått en ny medicin som gör att jag mår bra (alltså inte överdrivet bra utan helt normalt). Det är helt underbart, men den gör mig så trött att jag somnar på bussar och pendeltåg, jag somnar hemma, måste vila/sova när jag kommer hem.. Det suger, men jag mår ju bra, så det är ändå värt det. Men tycker lite synd om lillen...
  • As mamma

Fast iofs jag mår ju bra nu så det är väl bra för min son!

Svar på tråden Är det OK att inte orka leka?