• nettan75

Vad är engelska B?????

Jag har sökt utbildning i Uppsala till hösten och har nu fått besked att jag inte har behörighet? Så då undrar jag vad måste man ha läst för att få behörighet till engelska B? Trodde det var 3 år på gymnasie med lägst betyget godkänd??

Snälla vill ha ett snabbt svar!

• Svar på tråden Vad är engelska B?????
  • Lena

Är det engelska B du ska läsa på universitetet? Har du läst engelska A på universitetet?

• Kazeer

Vad konstigt. Det trodde jag också.

Jag har bara läst engelska i två år på gymnasiet (valde att läsa enbart tyska i trean) och då hade jag inte Eng B behörighet. Som tur är så hade jag läst en kurs på Folkuniversitetet (CAE), så mina behörighetsproblem var snabbt lösta.

Kommer att följa tråden med intresse...

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • nettan75

SKa läsa en förskollärarutbildning där det krävs engelska B vid antagningen

• Kazeer
    Lena skrev 2010-05-13 08:28:33 följande:
    Är det engelska B du ska läsa på universitetet? Har du läst engelska A på universitetet?
    Är det så, så är det ju en annan femma. Jag tolkade det som gymnasiekureser.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lena
    nettan75 skrev 2010-05-13 08:30:49 följande:
    SKa läsa en förskollärarutbildning där det krävs engelska B vid antagningen
    Då får du läsa in mer engelska. Engelska B är inte obligatoriskt på gymnasiet.
  • Kazeer

Nettan75: Läste du engelska alla tre åren på gymnasiet?

• Lena2008

Engelska B läses av de teoretiska programmen på gymnasiet, så som Naturvetenskapsprogrammet, Teknikprogrammet, Samhällsvetenskapliga programmet och Estetiska programmet. Förmodligen har du inte läst något av dessa program på gymnasiet.

• nettan75

Behörigheten till förskollärarlinjen är eng B, Sh A

• nettan75

Shit också.. Det hinner jag ju inte läsa in till hösten..

• Kaldorei
    nettan75 skrev 2010-05-13 08:39:18 följande:
    Shit också.. Det hinner jag ju inte läsa in till hösten..
    Kolla med komvux om det finns möjlighet att tenta av. ibland kan man mer än vad man tror.....
  • Ella09

men har du läst engelska b på gymnasiet?? när du söker in till högskolan så måste du ju då ha läst samhälle och engelska b (på din utbildning då? alla läser inte engelska b på gymnasiet i min linje gjorde vi inte det jag måste nu också läsa upp ämnen för att komma in i högskola men det är för jag inte var så aktiv i skolan på minutbildning i högskolan krävs också sh men även mab .. mab hade vi inte i skolan så det måste jag plugga på komvux nu innan jag ska lplugga på högskola 

• Kazeer

Nej, det blir nog svårt.

Kolla med Folkuniversitetet om de har någon kurs. Jag läste kursen Cambrigde Certificate in Advanced English (CAE). Den gick över två terminer men efter halva första terminen kände jag att jag kunde tillräckligt för att göra proven. Har du engelskakunskaperna så behöver du bara lära dig hur prövningen går till.

CAE ger Eng B-behörighet.

• nettan75

Jag läste ett kompletteringsår till min 2-åriga linje just för att få kompetens att läsa vidare på högskolan och där läste vi engelska, samhäll, svenska och matte..

• Ella09
    nettan75 skrev 2010-05-13 08:44:45 följande:
    Jag läste ett kompletteringsår till min 2-åriga linje just för att få kompetens att läsa vidare på högskolan och där läste vi engelska, samhäll, svenska och matte..
    läste du då engelska a eller b??
  • sonen08

men när du sökte till högskolan så kollar man ju i sina betyg om man har de behörigheterna väl? så man hinner läsa in dem innan man söker? Ja är noga o kolla de innan ja sökte att ja har alla ämnen som krävs för den utbildningen ja vill läsa.

har du kollat ditt betyg va gick du på gymnasiet? läste du inte eng B? De är ju kursn efter eng A.

• Kazeer
    sonen08 skrev 2010-05-13 08:47:50 följande:
    men när du sökte till högskolan så kollar man ju i sina betyg om man har de behörigheterna väl? så man hinner läsa in dem innan man söker? Ja är noga o kolla de innan ja sökte att ja har alla ämnen som krävs för den utbildningen ja vill läsa. har du kollat ditt betyg va gick du på gymnasiet? läste du inte eng B? De är ju kursn efter eng A.
    Det kan ju vara så att TS inte läste i det nya gymnasiet utan i det gamla (precis som jag) Då fanns det inte A- och B-kurser i engelska. Man läste engelska rätt och slätt
  • nettan75

Nu hette det särskild eller allmän engelska när jag gick i skolan då.. Men tacksam för ni som på ett VÄNLIGT sätt har hjälpt mig!!

*Gone*

• nettan75
    Kazeer skrev 2010-05-13 08:51:11 följande:
    Det kan ju vara så att TS inte läste i det nya gymnasiet utan i det gamla (precis som jag) Då fanns det inte A- och B-kurser i engelska. Man läste engelska rätt och slätt
    Helt rätt och nu har jag äntligen efter en lååång helg fått rätt i att jag har eng B och därför har behörighet till min utbildning!

Naturligtvis hade jag kollat upp mina betyg innan jag sökte men när man får ett mail om att det är ngt fel så är jag en sån som blir osäker.. Är ju trots allt en del skillnader på dagens betyg och de gamla..

Nu är jag iaf med i leken igen och har ca 2 månader kvar av nagelbitning innan jag vet om jag kommit in..
Svar på tråden Vad är engelska B?????