Hur fungerar lönesättning? Vikarielön?
När jag började mitt arbete för ett antal år sedan hade jag 15000 i ingångslön, nu är jag uppe i närmare 19000 (har ej fått besked om den senaste än). Jag trodde att man arbetade upp sin lön, att den baserades på utbildning/kunskap, erfarenhet och prestationer, varför har vi annars lönesamtal?
Under alla år när det har satts in en vikarie för mig har den fått samma lön som mig, är det rimligt? Nu i sommar t.ex., ska en som praktiserat hos oss vikariera när jag har semester. Jättebra! Hon har ju lärt sig de dagliga rutinerna och fixar det mesta. Men ska hon verkligen få närmare 19000 hon också? utan relevant utbildning, knapp erfarenhet, mindre ansvar och bara vardagsrutinerna, inte planeringen. Jag kommer ju få planera till viss del inför semestern, bl.a. vissa saker som ska göras och när under tiden jag är borta.
Jag tycker det känns orättvist. Varför ska MITT arbete och slitande öka lönen för nån ANNAN, som inte ens är i närheten av samma nivå?? Varför ska jag då jobba så hårt? om man uppenbarligen kan göra mindre och ha mindre ansvar, för samma lön.
Kan någon förklara för mig hur det verkligen fungerar och om det är så här det faktiskt ser ut i samhället? (är kommunalt anställd)