• Anwen

Hur fungerar lönesättning? Vikarielön?

När jag började mitt arbete för ett antal år sedan hade jag 15000 i ingångslön, nu är jag uppe i närmare 19000 (har ej fått besked om den senaste än). Jag trodde att man arbetade upp sin lön, att den baserades på utbildning/kunskap, erfarenhet och prestationer, varför har vi annars lönesamtal?
    Under alla år när det har satts in en vikarie för mig har den fått samma lön som mig, är det rimligt? Nu i sommar t.ex., ska en som praktiserat hos oss vikariera när jag har semester. Jättebra! Hon har ju lärt sig de dagliga rutinerna och fixar det mesta. Men ska hon verkligen få närmare 19000 hon också? utan relevant utbildning, knapp erfarenhet, mindre ansvar och bara vardagsrutinerna, inte planeringen. Jag kommer ju få planera till viss del inför semestern, bl.a. vissa saker som ska göras och när under tiden jag är borta.

Jag tycker det känns orättvist. Varför ska MITT arbete och slitande öka lönen för nån ANNAN, som inte ens är i närheten av samma nivå?? Varför ska jag då jobba så hårt? om man uppenbarligen kan göra mindre och ha mindre ansvar, för samma lön.

Kan någon förklara för mig hur det verkligen fungerar och om det är så här det faktiskt ser ut i samhället? (är kommunalt anställd)

• Svar på tråden Hur fungerar lönesättning? Vikarielön?
  • Tecken

Det låter verkligen märkligt att en vikarie ska få din lön. Hur motiverar din chef det?

• Anwen
    Tecken skrev 2010-05-13 10:47:31 följande:
    Det låter verkligen märkligt att en vikarie ska få din lön. Hur motiverar din chef det?
    Ingen aning, har inte pratat med honom än, hon fick beskedet igår. Måste även fråga honom när min löneökning kommer, hade lönesamtal i mars.
  • BillyX

Nej, så trodde jag inte att det fungerade, så har jag aldrig haft det.

• BillyX

*som vikarie då.

Men, hon kanske har förhandlat upp sin lön dit? Det kanske är du som har låg lön?

• Anwen
    BillyX skrev 2010-05-13 14:36:13 följande:
    *som vikarie då. Men, hon kanske har förhandlat upp sin lön dit? Det kanske är du som har låg lön?
    Nej, hon förhandlade ingenting, det där var det hon fick som besked direkt. Hon hade aldrig väntat sig den lönen, inte ens i närheten. Det var för att hon var så förvånad över nivån som jag fick reda på det.
    Sen visst ska jag ha mer i lön (dock är min nuvarande lön helt OK för mitt yrke), har inte fått besked om min senaste ökning ännu, vilken borde vara en del mer då jag nu också har universitetsstudier bakom mig. Men hon har inte ens grundkompetensen för mitt jobb, och den lön jag haft sista året är ju (eller borde iaf) vara baserad på gymnasiekompetens + flera års arbetserfarenhet.

Jag gillar min vikarie, missunnar henne inget, men detta känns bara så fel! Min kompetens (som få har) känns väldigt lågt värderad, som om vem som helst kan sköta mitt jobb lika bra utan att ha några grundläggande kunskaper eller erfarenheter. All den tid och energi jag lägger ned på att göra ett bra jobb, på att hålla mig ajour och hela tiden utveckla, verkar ju då vara noll värt.
  • BillyX

Det är ungefär som att man skulle få "ärva" lönen när man ersätter en pensionerad. Ska en oerfaren/nyerfaren anställd ha samma lön som den som jobbat kanske 30 år i yrket? Det är nog helt obefängt för de flesta arbetsgivare?

• Anwen

3 års gymnasie + relevant praktik + relevanta sommarjobb + dryga 3 år på nuvarande arbetsplats (4 nu egentligen) där jag engagerar mig även utanför arbetstid + branschens kurser + certifikat + några kurser på universitetsnivå + 3 års universitetsstudier i utlandet (visserligen inte inberäknat än, men ändå) = 4 månaders praktik på halvtid

• BillyX
    Anwen skrev 2010-05-13 15:20:07 följande:
    3 års gymnasie + relevant praktik + relevanta sommarjobb + dryga 3 år på nuvarande arbetsplats (4 nu egentligen) där jag engagerar mig även utanför arbetstid + branschens kurser + certifikat + några kurser på universitetsnivå + 3 års universitetsstudier i utlandet (visserligen inte inberäknat än, men ändå) = 4 månaders praktik på halvtid
    Finns ingen lista man kollar på och liksom jaaa, den erfarenheten/kunskapen har du - alltså ska du ha 19.000. Det är individuell lönesättning och du förhandlar upp din lön själv.
  • Anwen

Ska nog finnas nån typ av "grundlista", men sen har vi lönesamtal, och facket förhandlar. Under lönesamtalet kollade vi ju på om jag ligger på en rimlig nivå (t.o.m. chefen tycker jag ligger för lågt nu när jag vidareutbildat mig), samt vad jag kan göra under det kommande året för att få upp lönen, t.ex. utveckling + andra/fler uppgifter.

Tycker inte detta verkar logiskt alls, vare sig det finns en lista att utgå ifrån (eftersom hon varken har utbildning eller erfarenhet på området) eller om förhandling, hon har ju inget att förhandla med. Att det skulle bero på att hon är äldre kan ju inte heller stämma då mina tidigare vikarier varit yngre än mig, och alltid fått samma lön som mig (men då har de iaf haft mer relevant utbildning och erfarenhet än min nuvarande praktikant).

• BillyX

Att de automatiskt ska få samma lön tycker iaf jag också verkar väldigt konstigt... Å andra sidan drabbar det ju inte dig mer än att du känner dig ouppskattad...?

• Anwen
    BillyX skrev 2010-05-13 15:48:20 följande:
    Att de automatiskt ska få samma lön tycker iaf jag också verkar väldigt konstigt... Å andra sidan drabbar det ju inte dig mer än att du känner dig ouppskattad...?
    Nej, precis, det KÄNNS bara fel, det ger ju ganska knasiga signaler. Men som sagt så missunnar jag ju inte min vikarie en bra lön, men detta verkar bara vara föör bra, tyckte ju även hon (men är såklart glad över det).
Svar på tråden Hur fungerar lönesättning? Vikarielön?