• Anonym (pannkakan)

ska sälja huset- störiga grannar "drar ner" värdet??

För att göra en lång historia kort: Vi har inte ekonomiska förutsättningar för att ha kvar vårt hus, utan tvingas nu att sälja. Jakten på mäklare har kommit igång och vi har börjat fixa till lite saker som troligen kommer göra huset mer attraktivt (köpt en ny spis, tapetserat, ska måla fasaden et c).

Lite längre ner på vår gata, vi bor vid en återvändsgränd, finns det en familj vars hus tillhandahålls av sociala myndigheter. Inget ont alls i det tycker jag, de har många barn i olika storlekar så jag förstår att de är i behov av en villa.

Denna familj har bott i sitt hus sedan i höstas/ vintras. Deras barn är ute ganska mycket utan tillsyn, barnen går i folks trädgårdar och "tar" saker som man låtit ligga kvar. Det kan även vara verktyg som små barn kanske kan skada sig på (om man nu ska in lite snabbt så kan man kanske låta något verktyg ligga kvar, vi gör inte så längre för dessa barn är där och rör). Barnens föräldrar talar inte svenska så att försöka prata med dem är lönlöst.
    Det finns flera andra exempel på vad dessa grannar gör som kan upplevas som störande- men jag ska inte dra upp dem.

Hur som helst: Jag oroar mig för att eventuella spekulanter på mitt hus kommer att tveka inför att flytta in granne med denna familj (som orsakar flera störningar i närområdet). Jag vill gärna sälja huset för minst den summa som jag själv förvärvat huset för samt få tillbaka kostnader för reparationer och renoveringar som jag gjort.

Jag tänker försöka lyfta fram frågan lite försiktigt hos min mäklare (jag är ingen fördomsfull person gentemot människor som får hjälp av socialen och vill inte heller att det ska framstå som så. Jag bara har gjort vissa observationer- samt att jag själv inte vill bo granne med denna familj mer) och se vilket svar jag får.

behöver jag oroa mig för att försäljningen ska sinkas av dessa grannar? Finns det överhuvud taget något man kan göra förutom att hoppas att köparna är folk med obegränsat tålamod?? Jag hoppas få sålt innan sommaren är slut.

• Svar på tråden ska sälja huset- störiga grannar "drar ner" värdet??
  • Anonym

Det finns väl fler grannar? Frågar spekulanterna om grannskapet är det ju upp till mäklaren att svara, och det ligger ju i hans intresse att få huset sålt.

• Anonym

När vi köpte vårt hus var säljarna med på visningen och vi frågade då hur grannarna var. I det läget tror jag det är bra som säljare att säga sanningen. Men om de inte frågar så tror jag inte ni har någon skyldighet att berätta. Det är väl endast kända fel rörande fastigheten som ni är skyldiga att upplysa spekulanter om.

• Anonym (pannkakan)

Jo, vi frågade också om grannarna- om de hade tonårsbarn (hög musik, mopeder) eller om de rökte (vi hade en liten bebis när vi flyttade hit).

Vad ska man svara om de frågar då? "Våra grannar spelar konstig säckpipeliknande musik med någon skrålande sångare på full volym alla dygnets vakna timmar, de använder trädgården som avstjälpningsplats för diverse bråte, deras släkt och vänner kommer i bil i skytteltrafik och parkerar längst hela gatan och deras ungar driver vind för våg"?

Kanske man kan säga att... man vill ju inte ljuga men man kanske kan säga att den närmsta grannen är ett älde par (huset emellan oss och den familj som upplevs som störande i grannskapet).

• MickeN1973
    Anonym (pannkakan) skrev 2010-05-13 13:00:51 följande:
    Jo, vi frågade också om grannarna- om de hade tonårsbarn (hög musik, mopeder) eller om de rökte (vi hade en liten bebis när vi flyttade hit). Vad ska man svara om de frågar då? "Våra grannar spelar konstig säckpipeliknande musik med någon skrålande sångare på full volym alla dygnets vakna timmar, de använder trädgården som avstjälpningsplats för diverse bråte, deras släkt och vänner kommer i bil i skytteltrafik och parkerar längst hela gatan och deras ungar driver vind för våg"?Kanske man kan säga att... man vill ju inte ljuga men man kanske kan säga att den närmsta grannen är ett älde par (huset emellan oss och den familj som upplevs som störande i grannskapet).
    Folk har ett eget ansvar att ta reda på fakta om ett område.

Det enda du ska bekymra dig om är huset ni ska sälja.

Och sålänge inte området har dårligt rykte, kan du ju bara säga om de frågar att det är ett helt normalt område.

Men du kan ju sälja huset till folk som gillar multikultur    
  • Waldo

Om du anser att der underlättar försäljningen av ditt hus att informera om just en familj som bor längre ner på gatan, så visst det är fritt fram.

Men jag förstår inte vad det skulle gagna dig.
    Du har inte någon skyldighet att göra det. Det är fritt fram för att kulturer och socialgrupper att bo var de vill i Sverige, så det finns inga skyldigheter att informera om sådna saker vid försäljning av ett hus.

Skulle den informationen höja värdet på huset?
    Skulle den informationen göra dig till en mer sympatisk säljare?

• Miss Cee

Den information du ger mäklaren är han TVUNGEN att vara öppen med gentemot kunder. Talar du om för honom att du har jobbiga grannar så är han egentligen tvungen att föra den informationen vidare till kunder oavsett. Mäklare i Sverige ska nämligen jobba lika mycket för köparen som för säljaren!!

På direkta frågor så är du också tvungen att svara ärligt, men det finns ingen lag som säger att du MÅSTE tala om en sån här sak av dig själv.

Så i ditt läge så ska du inte säga ett ljud till mäklaren om det här, men svara sanningsenligt på direkta frågor.

• Anonym (säljaköpa)

Svårt! Vi köpte en bostadsrätt och det visade sig att det bodde grannar från helvetet ovanför oss. Det var så illa att vi var helt klara över att vi aldrig hade köpt lägenheten om vi hade vetat hur illa det var. Säljarna sa ingenting. Sen grubblade vi över vad vi skulle ta oss till när/om vi ville sälja, och funderade på om vi kunde betala grannarna för att åka bort när vi skulle ha visning. Det gick nämligen nästan inte att vistas hemma när de var hemma och alla spekulanter hade säkert vänt i dörren. Men så FLYTTADE dom och vi har aldrig varit så lyckliga, haha . Så nu bor vi kvar och trivs utmärkt och de andra grannarna vi fått ovanför nu är supertrevliga.

Svar på tråden ska sälja huset- störiga grannar "drar ner" värdet??