ska sälja huset- störiga grannar "drar ner" värdet??
För att göra en lång historia kort: Vi har inte ekonomiska förutsättningar för att ha kvar vårt hus, utan tvingas nu att sälja. Jakten på mäklare har kommit igång och vi har börjat fixa till lite saker som troligen kommer göra huset mer attraktivt (köpt en ny spis, tapetserat, ska måla fasaden et c).
Lite längre ner på vår gata, vi bor vid en återvändsgränd, finns det en familj vars hus tillhandahålls av sociala myndigheter. Inget ont alls i det tycker jag, de har många barn i olika storlekar så jag förstår att de är i behov av en villa.
Denna familj har bott i sitt hus sedan i höstas/ vintras. Deras barn är ute ganska mycket utan tillsyn, barnen går i folks trädgårdar och "tar" saker som man låtit ligga kvar. Det kan även vara verktyg som små barn kanske kan skada sig på (om man nu ska in lite snabbt så kan man kanske låta något verktyg ligga kvar, vi gör inte så längre för dessa barn är där och rör). Barnens föräldrar talar inte svenska så att försöka prata med dem är lönlöst.
Det finns flera andra exempel på vad dessa grannar gör som kan upplevas som störande- men jag ska inte dra upp dem.
Hur som helst: Jag oroar mig för att eventuella spekulanter på mitt hus kommer att tveka inför att flytta in granne med denna familj (som orsakar flera störningar i närområdet). Jag vill gärna sälja huset för minst den summa som jag själv förvärvat huset för samt få tillbaka kostnader för reparationer och renoveringar som jag gjort.
Jag tänker försöka lyfta fram frågan lite försiktigt hos min mäklare (jag är ingen fördomsfull person gentemot människor som får hjälp av socialen och vill inte heller att det ska framstå som så. Jag bara har gjort vissa observationer- samt att jag själv inte vill bo granne med denna familj mer) och se vilket svar jag får.
behöver jag oroa mig för att försäljningen ska sinkas av dessa grannar? Finns det överhuvud taget något man kan göra förutom att hoppas att köparna är folk med obegränsat tålamod?? Jag hoppas få sålt innan sommaren är slut.