Thailandresa - vad ska jag tänka på?
På tisdag drar vi till Thailand en månad. Jag är i vecka 5 nu. Undrar, vad ska jag tänka på/undvika?
Sola?
Dyka?
Mat?
Annat?
Någon som vet?
På tisdag drar vi till Thailand en månad. Jag är i vecka 5 nu. Undrar, vad ska jag tänka på/undvika?
Sola?
Dyka?
Mat?
Annat?
Någon som vet?
Hej..
Jag har varit i Thailand 2 gånge var jag har varit gravid - och jag har inte gjort något specielt...
Jag har druckit MASSOR med vatten for att undgå forstopning - ätit nästen normalt, men passet lite på med skaldjur, mest for att undgå mageinfluenza.... Jag dykar inte, så jag vet inte om der är något specielt om det.
Annars bare njut... Thailand är så fantastisk... Gid det var mig som skulle avsted.. suk....
Ha´ en riktig fin rejse
När man är gravid finns risken att man får pigmentsfläckar när man solar, och det är inte säkert att de går bort, så ta det lite försiktigt med solen och smörja in dig ordentligt.
Ta med dig eller läs in dig på livsmedelsverkets lista angående vad du får äta och inte nu när du är gravid.
Kan vara lämpligt att vara lite försiktig med vad du stoppar i dig. Har själv varit i Thailand, och jag blev magsjuk båda gångerna, så kanske är det bra om du innan pratat med en läkare som kanske kan skriva ut Lexinor (mot turistdiarre) till dig, om man nu får äta dem när man är gravid, det vet jag inte.
Ha en underbar resa!
Fråga BM för säkerhets skull. VIssa säger ju att man inte ska bada i hav/sjöar osv...(risken för streptokocker)
Fågelsjukan kan du slippa genom att undvika kyckling....
Sedan det vanliga vid utlandsvistelse, inte dricka vatten annat än från flaska osv...
Dykningen ska du nog oxå fråga om eftersom det har med tryck att göra....
Sola INTE magen....
Tack! Men... varför ska man inte sola magen?
UV-strålar rakt in på bebban....Dessutom så kan du få fula fläckar som inte går bort efter graviditeten. Därav bör du vara försiktig med solning under hela grav annars kan du få pigmentförändringar vilket kan vara brunfläckig hud.
Zocute, var har du hört det? Alltså att det skulle gå uv-strålar in på bebin? Vad jag har läst har det inte kunnat fastställas att tex solariesolning är farligt, och det är ju knappast mindre uv-ljus där. Och inte får vi uv-skador på våra inre organ när vi solar i vanliga fall???
Jag var i Thailand runt v.17 och jag gjorde inte någonting annorlunda än annars (jag äter iofs inte fisk i vanliga fall heller). Tror bara att du ska tänka på det vanliga, inte dricka vattnet och kanske vara lite extra försiktig med solen, man bränner sig ju väldigt lätt där dessutom. Ha det så skönt!
Uv strålar går inte alls in till barnet har jag hört...ska inte vara någon fara!! Risken för att få pigment fläckar i solen ökar när man är gravid pga hormonförändringarna, men kan lätt åtgärdas genom att äta en lite högre dos folsyra! Jag har även fått bort bruna pigmentfläckar som jag fått innan graviditeten med folsyra..funkar super bra!! Så njut av solen i sommar både hemma o i Thailand!
Ring din barnmorska och kolla med henne vad som är bra resp dåligt för dig! Om du inte har någon barnmorska ännu så ring till närmsta mödravårdscentral coh ställ frågor där.
Skulle tr att du ska låta bli dykning som någon sa ovan. Se upp med solen pga pigmentförändringar! HÖG solskyddsfaktor i stil med 20-30 har jag blivit rekommenderad.
Kolla in livsmedelsverkets hemsisda och sök på gravid så får du en lista på vad som ska undvikas i matväg för svenskor som är gravida. Se upp med vatten, glass osv. Drick mycket (alkoholfritt). Man blir varmare och svettas mer som gravid, så man behöver fylla på vätskeförråden ordentligt! Minskar dessutom ev svullnad.
Även om du får bra tips här på FL så är det bäst att kontakta de som har sakkunskapen så ring din barnmorska för att vara på den säkra sidan. Trevlig resa!
Fågelsjuka smittar INTE när man äter kyckling! Det är bara den levande sjuka fågeln som smittar. Däremot, Zocute, så kan det vara lite svårt att få tag i kyckling på landsbyggden eftersom många thailändare tror att den smittar vid konsumtion.
åk till tahland och ha de så bra sola åt mig med du är ju bara i v5 kram maja
Jag har läst att bebis kan bli varm av att sola, kan vara bra att täcka över magen med en t shirt..
hej jag ska åka till thailand i november är då i månad 6-7 så de kan nog bli het. så du kan väl skriva några rader till mig när du varit där