Någon som tvättat håret med bikarbonat?
Vad tycker ni det blir för resultat?
Vad tycker ni det blir för resultat?
Jag har aldrig tvättat med bara bikarbonat. Jag har däremot blandat ner en tsk bikarbonat i mitt ägg när jag tvättat och resultatet blev som med schampo. Rent och lite för uttorkat samt att hårbottnen började klia då uttrokningen blev för grov för den (samma sak händer när jag använder schampo för övrigt...)
Så jag håller mig till balsammetoden varvad med ägg och honung (samt en mycket liten skvätt balsam).
Nja, jag fuskar ibland med babyschampo, i övrigt så har jag inte använt schampo alls på 2½ år.
Men t.o.m. babyschampo har en tendens att irritera hårbottnen idag, men det är ju det att den vant sig vid mildare "tvättmedel".
Dosering...ja du, jag brukar bara höfta lite. Men det skulle väl kunna handla om..1-2 ägg, en stor klick (matsked?) honung och en halvstor klick (½ matsked?) balsam...eller så.
Men då har jag ganska långt hår.
Sen sköljer jag med ÄCV-vatten (äppelcidervinäger som spätts ut med vatten alltså. Man brukar väl ränka på 1 del ÄCV och 9 delar vatten egentligen men det där blandar man ju ut så mycket elelr lite man vill. För mig blir det nog snarare en del ÄCV och 4 delar vatten)
Hit är du välkommen in för att diskutera både bikarbonatstvätt, balsammetoden, ansiktsrengöring och kroppsvård med "naturliga metoder" osv.
www.familjeliv.se/Forum-5-73/m50400938.html
Jag tvättar oftast håret med balsam för jag tycker att bikarbonat är alldeles för uttorkande.
Jag brukar blanda till balsamet kvällen innan med vatten, upplever att balsam + vatten blir lite tjockare om det får dra en stund. En halv deciliter balsam och cirka en dl vatten har jag. Kör med Neutrals balsam då det är ett lättare balsam (som är totalt urdåligt att använda som vårdande balsam ) Sätter i det i hårbotten på torrt hår och masserar hela hårbotten i cirka 10 minuter och går se iväg och gör nåt annat i en timmes tid. Hoppar efter den timmen in i duschen och startar mitt eviga skjöljande av håret. Sköljer det både upp o ner och uppifrån i tio minuter för att vara säker på att det inte finns några rester kvar för då kommer håret att se fett ut. Jag behöver inget vårdande balsam trots att jag har risiga längder på sina ställen, för håret har fått så bra kvalité sen jag började med balsammetoden så det går lätt att reda ut håret ändå när det har torkat. Jag kammar eller borstar inte håret förrän det har nästan torkat, det brukar aldrig riktigt torka förrän det är dax för mig att visa mig bland människor
Detta har jag hållt på med nu i lite mer än en månad. Innan jag började tvättade jag håret varje dag och hade dessutom eksem i hårbotten. Nu tvättar jag håret var tredje dag och all eksem är borta
Det händer även att jag tvättar håret med en blandning på ägg, honung, olja och citron, men då låter jag det sitta i längre än en timme.
Jag var en stor skeptiker till detta innan jag provade, men aldrig att jag återgår till shampoo igen.
Jag tvättar håret med bikarbonat blandat med balsam och vatten.
Ca två matskedar balsam (Biltemas), lika mycket vatten och ca två teskedar bikarbonat. Låter det sitta i håret i ca 20 minuter innan jag sköljer ur det och slutsköljer med äppelcider-vinäger, ca en del vinäger till 15 delar vatten.
Jag var hos frissan i veckan och efter en månad med bikarbonat börjar allt mitt tappade hår att växa ut igen!! Har tappat nästan hälften av håret under ca 15 års tid så jag är helnöjd!