• MamaLucy

hur lång tid tar det innan tabletter mot b12/folatbrist hjälper???

Har ätit betolvidon och folcin i 2 månader nu och mår lika pissigt som innan.. första månaden skulle jag äta 2 betolvidon om dagen och 2 folacin sen trappa ner till en betolvidon om dagen och fortsätta med 2 folacin/dag... tills vidare.....
    NÄR ska man må bättre undrar jag!?????

• Svar på tråden hur lång tid tar det innan tabletter mot b12/folatbrist hjälper???
  • Zawadi

Ja inte ska man behöva vänta 2 månader för att uppleva någon skillnad iaf. Kanske klarar din mage inte av att ta upp b12? Du kan behöva få behandling via spruta istället. Jag tycker definitivt att du ska ta upp detta med din läkare, att du inte upplever någon förbättring. Du bör åtminstone kunna få värdet uppkollat för att se att det verkligen stigit ordentligt. Har det inte det så är det väl solklart att du ska få injektioner istället.

• MamaLucy

ja, jag har ju nyss bytt vårdcentral så jag hoppas dom är lite mer intresserade. Min "gamla" läkare skickade ett brev med info om mina b12 och folatbrister och skrev att ät tabletterna tills vidare, ingen efterkontroll krävs....

Ska ringa  i morgon! Läste nånstans att det kan vara lurigt att kolla om man fortfarande har brist när man väl påbörjat behandling med folacin åxå ( det kan dölja b12bristen) Får väl hoppas att dom har erfarenhet och koll på det. Är så trött på att behöva tjata mej till behandling :-/

innan blodprovet togs och bristerna upptäcktes så sa läkaren att jag var vårtrött och behövde banta *s* Hmmmm.. SÅ överviktig är jag inte.. och vårtrött är man väl på våren, inte i flera år?

• Zawadi

Aha, det kanske är svårt att följa upp värdena. Har inte full koll.
    Men om du har konstaterad brist, har ätit tabletter, och inte blivit bättre så vore det rimligt att du får prova injektioner för att se om det hjälper dig.

Ja man kan få höra mycket konstiga saker ibland... hoppas de lyssnar ordentligt på dig på din nya vc så du får den hjälp du behöver.

Svar på tråden hur lång tid tar det innan tabletter mot b12/folatbrist hjälper???