• ramone1

byta örhänge nu???

hej! jag tog hål i öronen för första gången för ungefär tre veckor sen, jag har inte haft ett dugg ont någongång, inte rött o inte var eller nåt, har de fortfarande inte... dom sa på salongen att ja skulle vänta sex veckor men jag vill byta nu,, hade ni vågat?

• Svar på tråden byta örhänge nu???
  • Frontline

JA                

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • La Lola

Näe, jag hade väntat.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • ramone1
    Frontline skrev 2010-05-13 12:55:58 följande:
    JA                
    jaha? de var rakt svar haha..
    tänkte eftersom det inte blivit infekterat nu så borde det aldrig bli det tycker man ju
  • ramone1
    La Lola skrev 2010-05-13 12:58:21 följande:
    Näe, jag hade väntat.
    ja ska man va på den säkra sidan borde jag nog göra det
  • La Lola
    ramone1 skrev 2010-05-13 12:59:25 följande:
    ja ska man va på den säkra sidan borde jag nog göra det
    Det är så jag tänker...men jag är kanske lite larvig.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • ramone1

jag vet inte asså om jag skall eller inte, men jag har väldigt bra imunförsvar, i hela mitt liv som nu varat i 22 år, så har jag inte varit på sjukhus en ända gång, jo när jag födde min dotter men det räknas inte.. har bara varit förkyld och haft feber, influensa en gång.

• Maria A Koberg

Äh, det är bara att sätta i andra om du vill. Hålet slutar ju inte läka, men kanske du ska sätta i såna med ploppar på.

• ramone1
    Maria A Koberg skrev 2010-05-13 13:04:12 följande:
    Äh, det är bara att sätta i andra om du vill. Hålet slutar ju inte läka, men kanske du ska sätta i såna med ploppar på.
    men ska det inte kännas nåt när det läker, svidal ite eller spänna eller nåt, men ända sen jag tog hålet har jag inte känt av det överhuvudtaget.

ploppar?
  • Zixi

Saken är dock den att läkeörhängena som du har i nu är tjockare än vanliga örhängen och därmed snällare mot örat under läkeprocessen. Om du bytar till vanligt örhänge för tidigt så finns det en risk för att du kommer att få ett väldigt tight hål då ärret kan dra ihop sig för mycket.

Jag hade väntat så länge som möjligt innan jag bytat.

Själv hade jag i mina läkeörhängen i ett halvår och trots det drog mina hål ihop sig så mycket att jag på flera år inte kunde vara utan örhänge ens ett dygn för då hade jag inte kunnat få i dem igen.

Juli - 2010
  • Maria A Koberg
    ramone1 skrev 2010-05-13 13:05:40 följande:
    men ska det inte kännas nåt när det läker, svidal ite eller spänna eller nåt, men ända sen jag tog hålet har jag inte känt av det överhuvudtaget.ploppar?

Har man bra läkkött behöver det kanske inte kännas.?

Haha, örhängen som är raka med ploppar på baksidan. Såna som du har nu fast kanske snyggare

• bellanbus

Jag tog också hål i öronen som vuxen och kände som du, ingenting. Jag lät dock mina sitta de där 6 veckorna och kan säga att mina problem kom då jag gick över till vanliga örhängen. Då hade jag små-inflammationer till och från i ungefär ett halvår.
    Nu några år senare så har jag aldrig problem.

• Hayati

Jag tog hål i örat första gången jag var 17.. Jag hade i dom (kommer inte ihåg exakt hur länge) men 3 - 4 veckor. Då satte jag på mig något tyngre örhängen som jag hade köpt. Då fick jag infekterade öron. Varje gång jag satte i dom grävde jag i ett kötthål, så himla ont gjorde det.
    Men visst, jag tror du kan byta örhängen så länge dom inte väger mycket

• SailorGirl

Har väldigt dåliga erfarenheter av att ta ut örhängena innan tiden. (Infektioner, blödningar och hål som växer igen). Låt dem sitta minst 4 veckor, helst 6. Ju längre upp mot brosket, desto längre.

• SailorGirl

Och ja, det är svårt att låta bli (jag vet, jag har ju varit där...och mina hål/öron såg helfriska ut när jag inte kunde hålla tassarna borta alla gångerna) Man får ju dessutom räkna med att de som tog hål vet bäst vad de pratar om.

Svar på tråden byta örhänge nu???