• Aktieproffset

Västerås eller Uppsala?

Jag har funderat på om Uppsala eller Västerås kan vara ett bra alternativ när det gäller att bo prisvärt. Det är dessutom nära till Sthlm vilket gör att man kan ta del av arbetsmaknaden och utbudet där. Som Stockholmare har jag aldrig känt mig hemma i Örebro där jag nu bor. Tycker att människorna här är trångsynta och inte särskilt intresserade av att lära känna nya människor. Sen är det långt till jobb, vänner och släkt.

Att köpa något i Stockholm anser jag inte är prisvärt, och jag är ekonom så jag vet vad jag talar om. Det är överpriser i hela länet med undantag vissa förorter, men där är det inte aktuellt av andra skäl (vi vet vilka).

Veckopendlar som det ser ut idag. Från Uppsala el Västerås finns möjligheten att dagspendla, vilket underlättar.

Kan ni komma med tips om någon av dessa städer, Västerås eller Uppsala? Hur är människorna där, finns det gott om lekparker, är barnomsorgen bra?

MVH 

• Svar på tråden Västerås eller Uppsala?
  • grannkatten

Det är alltid strul med tågen, särskilt på vintern....Förstår inte hur man kan kombinera familj med pendlande till Stockholm från Västerås...

• Aktieproffset

"Det är alltid strul med tågen, särskilt på vintern....Förstår inte hur man kan kombinera familj med pendlande till Stockholm från Västerås..."

Nej det klart, det tar ju en hel timme att åka mellan Västerås - Stockholm. Snacka om att sätta familjelivet på spel...

• caspersmamma 08

Jag bor i Bålsta det ligger mellan västerås uppsala och stockholm. Vi flyttade hit pga av att priserna i stockholm när vi skulle köpa hus var alldeles för dyra  så vi bestömde att titta utanför stockholm men inte för långt borta då vi hade jobben i stockholm.
    Nu kanske Bålsta är ett av de ställen du inte vill bo i men annars rekomenderar jag det varmt.
    Har aldrig bort i uppsala eller västerås så där kan jag inte avgöra vad som är bäst att bo.

Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
  • grannkatten

"det klart, det tar ju en hel timme att åka mellan Västerås - Stockholm. Snacka om att sätta familjelivet på spel..."

Här försöker man vara snäll och hjälpsam och så får man en sådan där otrevlig kommentar... tråkigt...

Det där att människor inte är intresserad av att lära känna nya människor i Örebro, du ska nog mer ta det att de inte är intresserade av att lära känna människor med attityd som dig.... Det spelar nog ingen roll var du flyttar...

• Aktieproffset
    grannkatten skrev 2010-05-13 18:46:06 följande:
    Det är alltid strul med tågen, särskilt på vintern....Förstår inte hur man kan kombinera familj med pendlande till Stockholm från Västerås...
    Snäll och hjälpsam... på vilket sätt är det du skrivit ovan snällt och hjälpsamt? Snarare negativt, - det klarar jag mig utan! Vi Stockholmare är vana att det tar tid att åka mellan jobb och hem. Du verkar inte ha den erfarenheten och med tanke på din kommentar så är du säkert Örebroare. Sådana som dig vill jag ändå inte lära känna.
     Tack och bye bye till dig. 
    MVH 
    Aktieproffset. 
  • grannkatten

Ja, där hör ni... Oh gud, undrar vilka som är de lyckliga lottade som får denna trevliga människa som granne....?

Och nej, jag bor inte i Örebro utan i Västerås och allt jag ville var att dela med mig av min och mina vänners erfarenhet av att pendla till Stockholm och de problem vi har med SJ och bussarna särskilt på vintern.

Lycka till! Det behöver du.

Svar på tråden Västerås eller Uppsala?