• Anonym (fyndaren)

Retad pga kläder

Har en dotter på 10 år som tråkigt nog blivit retad i perioder för sina kläder.
    Jag brukar oftast kunna hantera sånt här, men vad sjutton ska man göra egentligen?
    Första omgången blev hon retad pga hon hade så mycket olika kläder på skolan, hon har en enorm garderob då hon har en kusin som är några år äldre som har en klädtokig mamma, vi ärver enorma mängder kläder där.
    Ska man tacka nej till kläder så att inte klasskompisar retas?

Sen har hon även blivit retad för att hon i deras ögon har märkeskläder, tex disel, ed hardy och adidas. Man ska inte ha sånt.
    Men vi lägger inga stora pengar på kläder åt henne.
    Vi har kass ekonomi just nu, vi har gamla skulder här hemma som vi betalar av på i så snabb takt vi bara kan  så vi handlar på tex röda korset och rea, och på såna ställen hittar vi billiga kläder som hon tycker är supersnygga.
    Ska vi sluta fynda och istället handla på enbart på hm och kappahl? Vi brukar handla där när hon får presentkort av farfar sin, varför retas barn om kläder?
    Eller kommer synsätten från föräldrar som säger att barnen inte får dom där ed hardy skorna pga dom är för dyra? Efter det kke barnen anser att dom har rätt att retas?
    Vet banne mig inte vad jag ska göra riktigt, börja tacka nej till kläder? Sluta fynda? Inte låta henne välja kläder själv?

Brukar säga åt henne att inte bry sig och att dom är löjliga, men visst tar hon åt sig när dom retas.

• Svar på tråden Retad pga kläder
  • Anonym (Jobbigt)

Usch vad synd om er tös. Jag tror inte barn retat pga kläderna, utan att de väljer en individ och sen letar efter något att retas för. Om hon börjar med hm-kläder kommer det vara fel hm-kläder ändå, eller är det tacksamt att retas för att hon ändrar sig....
    Jag tror man måste gå till botten tillsammans med skolan om varför det förekommer mobbning i klassen. Jag tror inte det hjälper med att bara åtgärda symtomen när "tumören" (den bakomliggande orsaken till den störda gruppdynamiken) är kvar.

Jag hoppas det löser sig. Stackars tjej. Krama henne lite extra.

• Anonym (samma här)

Vet precis hur det är!
    Var själv retad för samma sak när jag var barn.
    Skolan var en fruktansvärd tid & jag var överlycklig när jag äntligen slutade.
    Hade själv tillgång till mycket kläder i min  garderob & syrrans & mammas så vi kunde låna kläder av varann vilket fick mobbarna att tro att vi köpte nya hela tiden.
    (suckar åt idioter som inte tänker med hjärnan)
    Men hur jag än gjorde så så blev man mobbad iallafall.
    Var jag duktig i lektionerna så blev jag mobbad för det,
    var jag inte duktig så retade dom mig för det,
    Var man sjuk så blev jag mobbad för det med. 
    Var man duktig på gympan & vann åt sitt lag så fick man stryk för det.
    Inget man gjorde var rätt. 
    Problemet sitter inte i kläderna.
    Utan hade dottern din inte haft dessa så kan jag garantera att dom hade hittat annat att reta henne för.
    Ta upp detta på skolan & prata med rektorn angående problemet.
    Det ska finnas en Antimobbong plan i skolan & tar inte rektorn tag i detta så anmäl det till skolnämnden.

• Anonym (fyndaren)

Vi bor i ett litet mindre samhälle, finns 2 skolor här för yngre barn 1-5 och en 1-4 sen ett högstadium.
    Min tös är rätt tuff av sig, hon testar gärna saker som inte är "vanligt" i hennes klass, hon har bla haft en period som vegetarian då hon tyckte synd om djuren, hon slutade med det efter retningar om konstig mat och att maten tydligen var stark, hon var den enda på hela 1-5an skolan som åt sån kost, hon haft lite andra intressen än sin klasskamrater, hon gått på cirkusskola förut och nu ligger intresset på att skjuta med 22a och tävla i det.

Men här får man nog inte vara annorlunda och göra det man vill, men jag kommer inte hindra henne i den hon vill vara men samtidigt blir jag nästan förbannad på de föräldrar som inte lär sina barn tolerans gentemot andra.

Oftast skakar hon av sig dumma kommentarer och går sin egen väg, hon har rätt många vänner i klassen, men så finns dom där som inte är särskilt snälla och retas och vill att alla ska vara sormade på samma vis

• Anonym

Jag tror inte heller det handlar om kläderna. Jag hade typ tre tröjor och ibland bara ett par byxor. Jag tvättade så jag hade alltid rena kläder, men i stort sett samma varje dag. Blev aldrig retad för det och skulle kanske vara lite avundsjuk på era garderober, men inte mer än så. Inte på ER.
    Den egentligen orsaken är  säkert något helt annat som bör tas upp i skolan och redas ut ordentligt.

• Anonym (Jobbigt)

Det låter mer och mer som att det faktist inte är kläderna som gör att just hon är utsatt. En stark tjej som går sin egen väg är ofta inte ok i grupper med störd gruppdynamik. Eftersom det inte är så lätt att reta henne för att hon har intressen och personlighet, är det lättare att ge sig på kläderna.

Skolan MÅSTE ta tag i detta. Det är deras ansvara att se till att alla behandlas väl och det är de som måste ta tag i HELA gruppens sätt att behandla varandra. Det kan varken du eller din dotter göra.

Din dotter har nog mindre del i detta än vad man kan tro. Det är inte så viktigt egentligen varför hon har blivit utvald, om de inte kan fortsätta ge sig på henne kommer de hitta en ny hackkyckling tills gruppen upplöses inför gymnasiet eller tills de får hjälp att bli en fungerande grupp.

• SailorGirl

Ungar retas för att de är elaka och ingen som de har respekt för tillrättavisar dem. Inte för att det är fel på den de retar.

• Anonym (Jobbigt)
    SailorGirl skrev 2010-05-13 15:27:05 följande:
    Ungar retas för att de är elaka och ingen som de har respekt för tillrättavisar dem. Inte för att det är fel på den de retar.
    Kortfattat svar som rymmer allt. {#lang_emotions_cheers}
  • Anonym (fyndaren)

Visst kan det handla om andra saker, min dotter är en otroligt empatisk och omtänksam tjej.
    Är någon utanför så försöker hon att få in dom i gemenskapen, även om det är någon av dom som varit riktigt stygg mot henne.
    Finns en pojke i hennes klass som är rätt stökig och kan hitta på diverse, är tydligen många i klassen som inte gillar honom, en dag skulle dom ha grupparbete och ingen ville arbeta med honom tydligen, min tös sa att hon ville det och nu har tydligen fler börjat arbeta med honom.

Kan det vara så "enkelt" att hon blir retad i perioder för att hon tar hand om de som är riktigt utanför, de som inga kompisar  har längre pga att dom slåss och säger elaka saker? Hon försöker alltid hitta ngt positivt hos alla.
    Kommer ihåg en period med en kille som slog nästintill alla som fanns i närheten, en dag hade han varit otroligt ledsen, dottern min hade då varit med honom, jag frågade varför och hon sa(hon var 7 då): - Han var snäll nu och då måste man ju ge honom en chans.

Hon har alltså flera vänner, och hon är inte retad konstant utan det kommer i perioder. Men dom perioderna är jobbiga, och ibland har jag kontaktat deras fröken, honär suverän och tar tag i sånt här genast när det uppdagas.
    Men har ni lite tips på hur man ska peppa henne att fortsätta vara den hon är och inte vika sig för grupptryck, för hon vill inte att ngn ska fara illa/vara utanför

• Anonym (Jobbigt)

TS, ge henne tid och uppmärksamhet hemma. Tillåt henne vara glad och ha kul hemma då det är jobbigt i skolan. Hitta på lite exta med familjen. Fortsätt ha kontakt med lärarnen vid behov. När man som vuxen inte trivs på jobbet, blir ju familjelivet allt viktigare...

Svar på tråden Retad pga kläder