• Linda1

Karolinska eller Danderyd?

Hej!

Jag väntar vårt första barn i juli. Vi står i valet och kvalet om vi ska välja KS eller DS. Vi har hört positiva och negativa saker om båda sjukhusen. Finns det någon här inne som vill dela med sig av sina erfarenheter av KS eller DS eller kanske båda två?
    /Linda

• Svar på tråden Karolinska eller Danderyd?
  • Sussie73

Jag hade från början planerat att föda på Danderyd. Bor i Sumpan så det är i princip lika långt/nära till båda sjukhusen. Men pga av havandeskapsförgiftnig blev jag inlagd på KS och födde även min son där. Jag kan säga att från att jag blev inlagd till jag blev utskriven, tillbringade ca 3-4 veckor på sjukhuset har jag bara gott att säga om KS. Personalen på BB var jätte gulliga (låg på C24). Personalen på fölossningen var även dom super gulliga så även operationsperosnalen.
    Jag kan på alla sätt rekommedera KS. Har kompisar som fött på Danderyd och dom är jätte nöjda med det sjukhuset, så jag tror att båda har sina för och nackdelar. Sedan kan jag inte alls säga något om inställning hos personalen till olika önskemål vid en förlossning eftersom jag snittades men jag tror att dom försöker följa ens ösnekmål så bra det går.
    Lycka till med din förlossning.

• Johnna

Snittades på DS och var mycket nöjd med den proffsiga vården!

• PrincessOfIce

Jag har fött båda mina barn på KS..
    Var inte så supernöjd när min son föddes för 2 år sedan..
    Barnmorskan lämnade mig ensam otroligt länge för att ta en annan förlossning trots att min hade kommit mycket längre (hade krystvärkar)
    Fick inte heller sova på BB då kvinnan som delade rum med mig hade fått en depression och hennes bebis bara skrek dagarna i ända..

Det var bättre när dottern föddes..
    Barnmorskan var hos mig hela tiden och jag blev vänligt bemött (Både BM och Usk var helt underbara)
    Och BB tiden var också helt underbar (Fick ett helt dubbelrum för mig själv) och jag orkade möta verkligheten på ett annat sätt än när sonen föddes och amningen funkade...
    Så jag har 2 syner på KS om man säger så...

• evita

födde min son på ds och är jättenöjd... proffsig ocg gullig personal på förlossningen för att inte tala om patienthotellet... helt suveränt... skönt att få sköta sej själv när man vill och ändå ha tillgång till kunnig hjälp dygnet runt... besök fick man ta emot när man själv så önskade... även mitt i natten om det skulle vara så... sen fick sambon (och eventuell övrig familj) bo där åxå... som sagt... helt suveränt!!!

• theresev

Vi var på BB stockholm/DS då vi fick en garantiplats där genom den mödravård jag gick på. Man måste själv anmäla att man vill dit ( kolla deras hemsida) eller gå på en mödravård som är ansluten dit. Jag har bara positivt att säga. Det är mer hotell känsla än sjukhusmiljö. Man har sitt stora lyxrum med egen stor toa med dusch ( skönt att slippa dela med nån) och dubbelsäng så mannen kan finnas med dygnet runt. De kommer och kollar av då och då och vill man något ( precis vad som helst) är det bara att trycka på klockan så kommer nån gullig människa ;o)
    T.om födselrummet var mysigt inrett. Jag saknar nästan de 2 första dygnen...allt var så lugnt och harmoniskt.

• Tingeli

blev snittad på ds! jag tyckte det va helt ok på ds! en kompis blev snittad på ks o hon va inte så nöjd!

• gamma

Är mkt nöjd med Danderyd ( låg på vanlig BB-avdelning), frånsett maten som var förfärlig.

• sarah

jag blev snittad på DS på deras nya snitt avdelning 17. Är jätte nöjd, personalen under både operation och sen på BB var underbar!

• Kelite

Båda mina är födda på DS. Har bara gott att säga om det! Håller med evita, Patienthotellet är TOPPEN!!!

• Emma m Theodor

Har bara fött på KS (i juni förra året) och jag är supernöjd! Både BB men framförallt Förlossningen där var helt suverän!! Var lite osäker innan- och stod och valde mellan KS och Danderyd- men jag kommer utan tvekan välja KS nästa gång igen.
    För min del vägde jag in närheten till Astrid Lindgrens Barnsjukhus och annan Neonatalvård- som finns just på KS- och inte Danderyd, ifall något skulle gått snett....

• Johnna

Emma m Theodor: En neo-avdelning som tillhör Astrid Lindgren ligger på Danderyd, min son fick vara där. Vi hade en barnläkare från den avdelningen med i operationssalen under snittet.

• Emma m Theodor

Johnna: Det tycker jag låter bra. Det kände jag inte till. Tvivlar dock starkt på att de har samma resurser som KS i allafall.
    Jag tror inte det spelar så stor roll vad man väljer- det handlar ändå om personkemin i slutänden.

Svar på tråden Karolinska eller Danderyd?