• Bruden1

Vikt, 2 veckors bebis??

Hur mycket är normalt att en bebis på 2 veckor gått upp.

Min lilla vägde 3425 vid födseln, gick sen ner till 3175 efter 3 dagar.

6 dagar: 3280 gram
    13 dagar: 3400 gram

Är detta normalt??
    Hur har era bebisar gått upp??

• Svar på tråden Vikt, 2 veckors bebis??
  • Karobe

Jag fick veta att barnet bör gå upp minst 125 gram i veckan, ungefär. Min dotter gick upp 300 gram i veckan när mjölken väl runnit till, detta är rätt mycket, nu ligger hon på ungefär 150 gram/vecka.

Säger de inget på bvc så behöver du inte oroa dig.

• Emjimmy

Hejsan =)
    Min lilla kille vägde 3450 vid födseln, gick sen ner till 3245 efter 2 dagar.

6 dagar: 3545 g
    13 dagar: 3940 gram

Jag tycker de är helt normalt som din bebis har gått upp .

Mvh// E_M

• rismalt

födelsevikt 3285, efter 2 veckor 3740

• Bruden1

Men då verkar det ju som min lilla flicka inte har gått upp som hon ska!?!? hjälp....

• Lilla Lila

Min lillle vägde 2905 vid födsel 6/10,
    7/10 2860,
    8/10 2960,
    9/10 3020,
    14/10 8 dagar 3390 och 24/10 18 dagar väger han 3800!!! Gått upp nästan ett kilo!!
    SÅ länge de följer sin kurva och mår bra så tror jag inte det spelar roll om det går upp massa eller inte så mycket.
    Säger inte Bvc ngt heller så är väl allt bra tror jag!

• Göteborgstjej

Äsch. För Emilia tog det 3,5 vecka att gå upp till sin födselvikt. Oroa dig inte.

• Bruden1

Lilla Lila: Ja hon vill äta mest hela tiden! har ett väldigt stort snuttbehov,
    så jag ger henne nappen ibland oxå, annars skulle jag få amma 2 ggr/timme minst!
    Men det kanske jag ska göra???

Nu ammar jag ca varannan timme på dagen och ca var tjedje timme på natten.
    Ibland oftare och ibland mer sällan.

Om jag gett henne mat och sen går vi ut och går en timme och sen somnar hon i vagnen och sover nån timme eller 2 där så väcker jag henne inte för mat, så då kanske det blir 3-4 timmar mellan. Eller ska jag väcka henne för att amma???

//Häls. Osäker mamma för första gången...

• Göteborgstjej

bruden: nä väck henne inte för att amma. Om jag skulle varit du (men det är jag ju inte :))) skulle jag nog ammat två gånger i timmen och inte gett nappen. Hon kanske har ett snuttbehov för att hon behöver gå upp i vikt mer? För att hon behöver öka din mjölkproduktion så att hon kan gå upp i vikt mer? Om du då redan vid 2 veckors ålder ger napp kanske hon inte får i sig det hon vill/behöver. Jag skulle väntat med att introducera nappen tills jag sett att amningen fungerar bra dvs att hon börjar regelbundet under några veckor gå upp i vikt bra.

• Cassanna

Vår lilla vägde 3458g vid födseln och sen gick hon ner 50 g dom första 3 dygnen...
    Vid 2 veckors ålder så vägde hon 3660 och 3 veckors ålder 4012 så hon växer o gror det lilla livet =)

• Lilla Lila

Igår var vi på BVC och vägde Linus, nu väger han 4260 (han vägde 2905 när han föddes)
    Han vill äta hela tiden men igår började vi lite smått med napp. Han är inte helförstjust än i napp men det kommer väl förhoppningsvis.
    Jag gör ju inget annat än ammar annars..

Bruden!: Jag tycker inte du ska väcka din lilla för att äta, hon vaknar väl när magen kurrar!!

• singoalla1

Man brukar säga att bebisar har tre veckor på sig att gå upp till sin födelsevikt.
    vilket min son inte hadde några problem alls med, han gich upp nästan två kilo på sin första månad!

Du behöver altså inte ora dig, i såna fall skulle barnmorskan säga att ni måste komma och väga oftare!

Lycka till!

• Uddabus

Var och vägde min son i går, han är 2,5 veckor...

Födelsevikt 3925 och 52 lång

18 dagar 4886 och 57,5 lång...'

Snacka om grädde i tuttarna...

Svar på tråden Vikt, 2 veckors bebis??