• crazyangel87

så kom lillebror - hantera trotsen

För två veckor sedan fick vi ännu en pojk. Storebror Milton på 1 år och 8 månader är jättegllig mot lillebror. Men mot oss och hunden... Han slåss, skriker, kastar sig på golvet. Slår på allt (överlever tv sommaren är det helt otroligt).

Jag vet att det lätt blir såhär, mycke känslor i en lite kropp som ska ut. Han vet väll inte hur han ska hantera situationen. Vi gör allt för att han inte ska bli i sidosatt. När han trotsar som värst försöker jag bara ignorera honom. Men stundvis när han slåss å grejar medan jag ammar lillen tex så blir det bara för mycket..

Hur ska man hantera situationen. Ignorera, bli arg.. jaa... Tell me.

• Svar på tråden så kom lillebror - hantera trotsen
  • Girlinthecity

Som du själv skriver såär det ju en reaktion på vad som hänt, så bli inte agr (även om det naturlitvis inte är ok att slåss) men ignorera det inte heller. Lägg energin på det positiva istället, överrös med beröm när han är gullig mot lillebror och gör honom delaktig så gott det går. Tycker han om böcker? I så fall kan ni ju läsa medan du ammar.

Visa HUR han ska göra istället  för att prata om hur det INTE ska vara, och som sagt massor av positiva ord och beröm. Se till att han får egentid med både dig och pappan. Dessutom har det bara gått två veckor, snart har han vant sig vid den nya situationen. Lycka till!

• johandra

Ignorera är nog det sämsta du kan göra..Bekräfta att du ser att han är arg istället..han vill ju ha bekräftelse och uppmärksamhet nu när lillebror kommit,så att då agera tvärtemot gör inte gott för någon..

I övrigt så är det ju jättesvårt,men försök att involvera honom så mycket det går i allt som har med lillebror att göra...Se till att alltid bjuda in honom när du sitter med lillebror osv...

så gör vi här hemma och det funkar rätt bra måste jag säga...vår mellersta tjej är avis men det har inte gått överstyr än så länge iaf..lillasyster är 5v..

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Machapuchare

Krama, krama, krama! Visa att ni fortfarande älskar honom. Prata med honom om att ni blir ledsna när han slåss.

Kom ihåg att det här är jobbigast för honom. Och att han inte gör det för att "djävlas" utan för att han inte kan komma på något annat sätt att visa sin frustration över en jobbig tid.
    Försök hjälpa honom att hitta andra alternativ till att få utlopp för sina arga känslor. Kanske han kan gå ut och skrika högt, banka på en kudde eller liknande? Förklara att det är normalt och helt OK att bli arg men det är inte OK att slåss. Bekräfta hans ilska genom att säga "jag ser att du blev arg och förstår att det är något som inte känns bra. Kan du försöka förklara vad det var som hände/ hur det känns/ vad vi kan göra för att det skall kännas bättre?"

Jag tror på att prata med barnen. Ignorera dem ger inga bra resultat i längden.

• crazyangel87

Ja nu har han inte kommit så långt i sitt tal, utan är fortfrande fåordig. Förstår oss gör han nog bra, men nån respons språkmässigt får vi inte ännu..

Ska försöka med det ni skrivit, tack!

• Flickan och kråkan

Jag har 16 månader mellan mina pojkar så jag vet hur det kan vara . Här gick första månaderna väldigt bra, vi fick konflikter när lillebror blev rörlig och aktiv och tog/tar för sig på eget bevåg. Har en på 1 år och en på snart 2½ nu. Det är inte heöt lätt alltid . Den här artikeln tycker jag är bra av Jesper Juul. Nu handlar det om äldre syskon som slår, puttar yngre (vilket vi har haft problem med när lillebror blev äldre) men den handlar ju om den äldstes ilska, frustration generellt. Vår äldsta har inte heller varit tidig med språket.

www.viforaldrar.se/artiklar/2007/02/01/jesper-juul-coachar/

• crazyangel87
    Flickan och kråkan skrev 2010-05-15 09:47:49 följande:
    Jag har 16 månader mellan mina pojkar så jag vet hur det kan vara . Här gick första månaderna väldigt bra, vi fick konflikter när lillebror blev rörlig och aktiv och tog/tar för sig på eget bevåg. Har en på 1 år och en på snart 2½ nu. Det är inte heöt lätt alltid . Den här artikeln tycker jag är bra av Jesper Juul. Nu handlar det om äldre syskon som slår, puttar yngre (vilket vi har haft problem med när lillebror blev äldre) men den handlar ju om den äldstes ilska, frustration generellt. Vår äldsta har inte heller varit tidig med språket.

www.viforaldrar.se/artiklar/2007/02/01/jesper.../
    Ja det var en bra artikel, tänkvärt. Ska ha den i bakhuvudet.
  • Mirva
    Girlinthecity skrev 2010-05-14 09:50:42 följande:
    Som du själv skriver såär det ju en reaktion på vad som hänt, så bli inte agr (även om det naturlitvis inte är ok att slåss) men ignorera det inte heller. Lägg energin på det positiva istället, överrös med beröm när han är gullig mot lillebror och gör honom delaktig så gott det går. Tycker han om böcker? I så fall kan ni ju läsa medan du ammar.

Visa HUR han ska göra istället  för att prata om hur det INTE ska vara, och som sagt massor av positiva ord och beröm. Se till att han får egentid med både dig och pappan. Dessutom har det bara gått två veckor, snart har han vant sig vid den nya situationen. Lycka till!
    Jag har haft stora problem med mitt äldsta barn sedan hon fick två småsyskon för två månader sedan. Jag har överöst henne med beröm, läst medan syskonen har matats, men ändå har hon fått raseriutbrott dagligen. Igår kollade jag runt i olika trådar på FL och dina ord som du skrev verkar hjälpa: "Visa HUR han ska göra istället  för att prata om hur det INTE ska vara". När hon hoppade bredvid bebisarna i sängen i dag, så sa jag att hon kan hoppa på golvet, när hon började slå dem sa jag att hon kan klappa dem mjukt, jag sa inte ett endaste INTE, och det fungerade verkligen.
    Machapuchare skrev 2010-05-14 15:30:47 följande:
    Krama, krama, krama! Visa att ni fortfarande älskar honom. Prata med honom om att ni blir ledsna när han slåss.

Kom ihåg att det här är jobbigast för honom. Och att han inte gör det för att "djävlas" utan för att han inte kan komma på något annat sätt att visa sin frustration över en jobbig tid.
    Försök hjälpa honom att hitta andra alternativ till att få utlopp för sina arga känslor. Kanske han kan gå ut och skrika högt, banka på en kudde eller liknande? Förklara att det är normalt och helt OK att bli arg men det är inte OK att slåss. Bekräfta hans ilska genom att säga "jag ser att du blev arg och förstår att det är något som inte känns bra. Kan du försöka förklara vad det var som hände/ hur det känns/ vad vi kan göra för att det skall kännas bättre?"

Jag tror på att prata med barnen. Ignorera dem ger inga bra resultat i längden.
    Dessa ord hade jag också i tankarna i dag:
    "Försök hjälpa honom att hitta andra alternativ till att få utlopp för sina arga känslor. Kanske han kan gå ut och skrika högt, banka på en kudde eller liknande? Förklara att det är normalt och helt OK att bli arg men det är inte OK att slåss."
Svar på tråden så kom lillebror - hantera trotsen