• lillplutt

    småfinnar och pormaskar i pannan

    Min panna ser nästan alltid hemsk ut, småfinnar och pormaskar....den blir lätt fet och glänser som en nyputsad kastrull. Jag har pormaskar på näsan och hakan också men pannan är värst. Har testat det mesta; Clinique var bra i början med sedan blev jag helt torr och fnasig, samma sak med Neutrogena tex.. Nu har jag A-creme, Aloe vera, Weledas mandelserie och jojobaojla i ansiktet. Skrubbar med ricinolja och bikarbonat 1-2 ggr i veckan. Har märkt en liten förbättring med det men pannan ger sig aldrig.
    Kanske är det hormonellt men det kan jag ju inte direkt göra något åt..Jag äter inte p-piller iaf. Någon som har några tips? Någon som har samma problem och hittat en lösning?

  • Svar på tråden småfinnar och pormaskar i pannan
  • Bedan

    Har du testat OCM? Jag har själv pormaskarna från helvetet på näsan och efter 2 veckor tycker jag att det hjälpt nått enormt mot dem. Har dock blivit väldigt finnig, men jag antar att det ger sig när all skit dragits ut ur huden.

  • lillplutt

    Har testat några ggr, det kändes bra efteråt men efter nån dag eller två såg jag likadan ut igen. Kanske ska göra det flera ggr i veckan? Hatar verkligen pormaskarna..tycker det ser värre ut än finnar (om det inte är väldigt många). Känner mig ofräsh liksom.

  • Bedan
    lillplutt skrev 2010-05-13 20:05:32 följande:
    Har testat några ggr, det kändes bra efteråt men efter nån dag eller två såg jag likadan ut igen. Kanske ska göra det flera ggr i veckan? Hatar verkligen pormaskarna..tycker det ser värre ut än finnar (om det inte är väldigt många). Känner mig ofräsh liksom.
    Jo jag vet hur det känns! Finnar kommer ju (i mitt fall) en och en och kan lätt täckas över, men pormaskarna kommer ju ständigt tillbaka. Man känner sig ju lagom snygg när man sminkar sig och mineralpudret accentuerar pormaskarna vid näsvingarna {#lang_emotions_frown}
    Nu i början kör jag OCM 2-3 ggr i veckan och hoppas att jag på det sättet ska kunna få ut smutsen ur porerna för att sen köra OCM lite mer sällan.
  • destino

    persilja har jag använt och det blev perfekt, hackade, och blandade persilja och i med lite bikarbonat och lite honung och på ansikte, 15 minuter efter tog jag en handuk med varmare vatnent och tvättade av den blev bra, efter några ggr och lite citron i ansiktet blev det bättre, dvs på en vecka har det blivit perfekt, fast tar jag nån krem får jag allt tilbax, och om från början!!!!!!!

  • destino
    tossesnurran skrev 2010-05-13 23:46:54 följande:
    hört talas om hudterapeuter?
    eheheh visst, de vill ju sälja sina produkter, kläma på en, och annat....
    Jag har ju gått till många och ärligt allt jag fick var en stor räkning och massa förlorad tid då jag satt där i deras stol och inget hände???

    så sfter att jag pratade med vissa så testade jag no poo och tra la-la ,mina allergier är borta, min snuva också, jag var helt enkelt överkänslig på visa produkte, min hud kämpade emot på det viset, fett, svett och finnar ville säga att nåt är fel, nu har jag hittat min sätt och åker aldrig tilbax
    dock till en ekologisk som lägger nåt på min ansikte och samtidigt slickar på sina fingrag!
    Till sån hudterapeut skulle jag gärna gå
  • Bedan
    destino skrev 2010-05-13 23:50:37 följande:
    persilja har jag använt och det blev perfekt, hackade, och blandade persilja och i med lite bikarbonat och lite honung och på ansikte, 15 minuter efter tog jag en handuk med varmare vatnent och tvättade av den blev bra, efter några ggr och lite citron i ansiktet blev det bättre, dvs på en vecka har det blivit perfekt, fast tar jag nån krem får jag allt tilbax, och om från början!!!!!!!
    Det låter intressant!
  • destino

    min vännina hade en stor pormask och jag fixade en liten kompresor och jade direkt och plåster på, vi fikade och hade roligt då hon tog bort påstret tog vi lite varmare vatten på bomulstus och det försvan;)

    så det går....

    fast inte på min bror, eheh vet ej om det är olika på nmän eller hud ???

  • lillplutt

    Hehe...Har varit hos en hudterapeut men kommer aldrig gå till en igen. Hon peelade mina problemområden och jag såg fan brännskadad ut efteråt... senare sprack huden och flagnade som om jag hade bränt mig i solen. Hon kanske var kass men det var på en "professionell" salong som jag tyvärr förträngt namnet på. Har fått lära mig (genom att 'forska' på nätet) att man inte ska klämma och peela på finnar eftersom bakterier då lätt kan sprida sig i ansiktet och finnarna kan bli infekterade sår. Men säkert kan det finnas bra hudterapeuter som faktiskt kan något om huden.
    I de flesta produkter på marknaden är det 30-40% alkohol i och det verkar starkt uttorkande.
    Persilja lät intressant, får köpa hem det. Vet att det är bra mot dålig andedräkt (tex om man ätit vitlök eller bara luktar apa).

  • Bedan
    lillplutt skrev 2010-05-14 17:53:54 följande:
    Hehe...Har varit hos en hudterapeut men kommer aldrig gå till en igen. Hon peelade mina problemområden och jag såg fan brännskadad ut efteråt... senare sprack huden och flagnade som om jag hade bränt mig i solen. Hon kanske var kass men det var på en "professionell" salong som jag tyvärr förträngt namnet på. Har fått lära mig (genom att 'forska' på nätet) att man inte ska klämma och peela på finnar eftersom bakterier då lätt kan sprida sig i ansiktet och finnarna kan bli infekterade sår. Men säkert kan det finnas bra hudterapeuter som faktiskt kan något om huden. I de flesta produkter på marknaden är det 30-40% alkohol i och det verkar starkt uttorkande. Persilja lät intressant, får köpa hem det. Vet att det är bra mot dålig andedräkt (tex om man ätit vitlök eller bara luktar apa).
    Usch, det var inte bra! Vilket märke jobbade hon med?
    Jag har varit på många olika salonger. Den första jag var på var i gymnasiet. Hon klämde för kung och fosterland, jag trodde att näsbenet skulle knäckas. Efteråt fick jag värsta gulingarna på näsan så det känns som att hon klämde sönder porerna så det blev infektioner i dem. De andra var bra (Dermalogicas), men den senaste jag var på (det var på en skola för hudterapefter) klämde ut typ 5 pormaskar på mig och tyckte att jag hade såååååå fin hy med sååå fina porer. Jag har pormaskar i varje por i hela pannan, på hela näsan, lite ut på kinderna vid näsan samt på hakan. Jag hade behövt mycket mer klämning!
    För tillfället har jag inte råd att gå till hudterapeft så då får hemmakurer räcka.
  • destino

    efter maasa år hos hudterapeuter har jag lagt av och försökt mig på naturliga grejer och gissa vad i början var det lite sämre med huden innan jag hittade rätt oljor och så, men nu är min hud perfekt, andas och inga konstigheter...
    Träffade en som var och klämde på mig som bara stirade medan jag berättade att jag inte använder nåt utom honung, yoghurt och sånt man har hemma i kylen-skafferi;)

    då så merapengar åt smycken och kläder;))

    googla lite och se, honung. citron, yoghurt är bra mot stora porer, jag kletar lite innan jag förbereder mig till dusch så det är inte krångligare än att åka till nånm och få massa krämer som hjälper för stunden, för huden behöver andar och allt de säljer är tillfäliga lösningar så huden blir beroende av en produkt osv...

    alla bestämer själva, jag trodde inte att jag skulle må så bra som jag gör nu,
    kroppen, ansiktet , hår allt är så levande så fint, jag är så glad att jahg inte har en massa kemikalier p min kropp och inuti ...

  • vasana

    Jag har lärt mig att det bästa är faktiskt att låta bli att använda för mycket produkter, låt huden vila och pilla inte, använd sesamolja i ansiktet det är superbra, går direkt igenom huden och ut i blodet, och nej huden blir inte fet, jag trodde jag skulle använda produkter för fet hy men det torkade bara ut min hy mera, sedan jag började använda sesamolja har min hy blivit lugn och mjuk och mina pormaskar i pannan börjar försvinna, man får ge det lite tid
    Kan också rekomendera Björn hudläkare på Lundahälsan i Lund som hjälpte mig med min hy för några år sedan. 

Svar på tråden småfinnar och pormaskar i pannan