• Anonym (....)

Minipiller och akne?

Någon med akne som provat minipiller?

Blev det bättre eller sämre?

Jag får inte äta p-piller då min far haft blodpropp.

• Svar på tråden Minipiller och akne?
  • Anonym

Det finns yasminelle, som är bra mot acne.

• Anonym (....)

Jag har provat Yasmin, det blev bättre. Men läkaren ville inte att jag skulle fortsätta pga blodproppsrisken.

Kan man få Yasminelle trots blodproppsrisk?

• Anonym

Såg nu att yasminelle ökade blodproppsrisken. Trodde det var ett vanligt minipiller.

Har du provat vitamin B5 mot acnen? Då kan du ta vilket minipiller som helst och behandla acnen med B5. Googla och se vilka doser som krävs. Det har hjälpt mig trots att jag hade kraftig acne och fått äta antibiotika halva mitt vuxna liv.

• Anonym (....)

Jag har läst om vitamin B5, men känner mig lite skeptisk.
    Har provat så mycket mot min akne och inget har fungerat, så jag vet inte om jag tror på vitamin B5.

Berätta gärna om det!

Vad provade du innan?
    Hjälpte vitamin B5 direkt?
    Ev. biverkningar?
    Hur länge har du använt det?

• Anonym

Jag var också väldigt skeptisk . Jag har provat alla möjliga dyra hudvårdserier, har gått till salonger och följt deras rekommendationer. Inget hjälpte. Jag har ätit yasmine vilket hjälpte, men fick sedan sluta eftersom jag inte får äta p-piller mer.
    Jag har provat basiron, duac, skinoren och aberela. Inget hjälpte. Tetralysal däremot hjälpte om jag åt tillräckligt hög dos, men jag kunde inte sänka dosen alls för då kom acnen tillbaka direkt.

Läkaren sa till slut ifrån att jag inte fick ta mer tetralysal för det är inte bra för kroppen att hålla på så länge. Då ville han att jag skulle prova roacuttan, men jag var inte alls lockad att göra det. Så som sista alternativ, desperat för att slippa roacuttan så köpte jag B5 från clearly gone. Jag såg resultat direkt, efter två veckor var jag helt fri från acne och behövde inte någon tetralysal eller några krämer. Min hy är perfekt nu.

Jag kan inte minska dosen på B5 heller, då kommer finnarna igen. Men eftersom B5 är ofarligt för kroppen så gör det inget att jag måste äta det i flera år framöver.
    Jag har PCO så min acne kommer inte botas, den kan bara hållas i schack.

Om du tänker prova B5 så är det viktigt att du tar tillräckligt höga doser, för annars ger det ingen effekt. Att köpa b-komplex räcker inte. Jag använder clearly gone eftersom den fått så bra omdömme av folk som provat, men vanligt B5 från hälsokosten fungerar säkert lika bra om du tar lika stor dos av det

Jag var som sagt också väldigt skeptisk, jag har ju ingen brist på B-vitamin. Jag vet inte hur det fungerar, men det gör det. Och jag är så glad att jag gav det en chans. Önskar att jag gjorde det redan för flera år sen. Den enda biverkning som jag upplevt var att huden blev lite torr i början men det gick över snabbt.

• Anonym (....)

Det låter ju väldigt fantastiskt!
    Men jag kan ju inte låta bli att undra varför inte läkare använder det, om det nu är så bra och framför allt ofarligt!?

Hur länge har du använt det?
    Läste att en biverkning kan vara diarré, har du haft mag-problem?

• Anonym

Ja du jag har frågat mig samma sak själv. Läkare får bara rekommendera saker som det finns vetenskaplig forskning bakom, och det finns det nog inte bakom denna sortens behandling. Inte någon giltig forskning, har läst lite om detta på google. Den lilla forskning som finns har blivit kritiserad för att inte blivit utförd på rätt sätt.Detta klassas väl lite som alternativ medicin. Men det känns fantastiskt, att det var så lätt, och att ingen läkare sa något.

Jag har inte haft några problem alls. Jag tar doser uppdelat på tre gånger om dagen, det kanske gör att det är mindre risk för biverkningar. På clearly gone så rekommenderar dom att man även tar b-komplex samtidigt som dessa doser av B5, för att vara säker på att det inte blir obalans mellan b-vitaminerna. Men utöver det har jag inte stött på någon allvarlig biverkning när jag googlat. Får man problem med magen tex så är det ju bara att avsluta kuren. Får man torr hud så kan man tillsätta en bättre fuktkräm. För första gången i mitt liv så har jag inte fet och glansig hy mer, den ser helt normal och fin ut.

• Anonym (....)

Det låter ju underbart! Har drömt om en fin hy i över 4 år nu!
    Och för varje gång jag provat något nytt så har jag trott att nu äntligen ska jag bli fri!

Har gått på 2 omgångar tetralysal, och det har blivit bättre!
    Nu innan så har det varit ganska bra i ca 2 månader, har fått någon enstaka stor, men de går ju an!

Och så för några dagar sen fick jag en stor. Ok tänkte jag, de kommer ju alltid runt ägglossning. Kände mig väldigt glad och positiv. Och finnen "gick ihop" riktigt fint på 3 dagar. *JIPPI* tänkte jag!

Men så smällde det till och 7 stora jävla bölder ploppa upp från ingenstans!

Platt fall! Ska på konfemation (stavas?) om en vecka och jag funderar ärligt på att inte åka. Vill inte visa mig så här!!!

Nu kanske du tycker att jag är gnällig. Jag lider av lindrig akne. Jag vet att det finns så många som har det värre.
    Men det ändrar ju inte det faktum att mitt självförtroende är på botten och att jag känner mig så ful och vidrig!

Sen mår jag ännu sämre över att jag känner mig så svag.
    Jag menar, jag lider av lindrig akne. dvs jag har inte mer än 10 utbrott åt gången.
    det finns de som har det så mycket värre!!! De finns människor med dödliga sjukdomar, männsikor ska skadas för livet.
    Och vad gör jag? Gnäller över lite akne!

Jag ska nog prova. Så mycket skada kan det ju inte göra? :)

• Anonym

Att ha acne som vuxen är extremt plågsamt psykiskt, så jag förstår att du klagar. Jag ville inte visa mig ute bland folk när mitt var aktivt, speciellt inte när folk kommenterade hur jag såg ut.

Tar du tetralysal eller någon kräm nu? Om du gör det så är det bara bra, då kan du fasa ut antibiotikan samtidigt som du börjar på B5. Första veckan tog jag full dos på antibiotikan och full dos på B5, sen andra veckan så halverade jag antibiotikan, och tredje veckan slutade jag med det helt och hade då bara B5. Det tar ju lite tid innan B5 får effekt på kroppen så därför kändes det bra att ha antibiotikan tills effekten kickade in, så jag slapp en uppblossning av acnen. Jag har fortfarande aberela och basiron 10% hemma som jag använder vid behov. Jag har fått en finne på 2 månaders tid, och det var en liten som jag bara behövde sätta basiron på sen var den borta dagen efter. Tidigare har basiron varit helt värdelös men i samverkan med B5 så blev det kanon.

Jag tycker du ska prova, för som du säger, det skadar inte att prova. Mår man så dåligt över sin acne så är det väl värt pengarna och läser man på olika forum så är det bara ett fåtal personer som det inte fungerat för. Uppdatera gärna tråden när du ser om det blivit effekt eller ej Lycka till!

• Anonym (....)

Jag slutade med tetralysalen för ca 2 månader sen. Har en tub med duac hemma, men den har väldigt kort datum, vet inte om det gått ut?
    Jag har inte använt den på ca 2 veckor, blir torr och jätteröd.
    Jag tvättar med exuviance morgon och kväll. Huden ser mycket friskare ut sen jag började med det. Men tyvärr hindrar de inte aknen.

Tack! Hoppas verkligen att det fungerar!!! :)

• Anonym (....)

Här kommer en lite uppdatering!

Har provat vitamin b5 i en månad nu och ja, det verkar ju fungera!
    Dock försöker jag inte hurra för mycket, för då blir jag så besviken om det skulle komma några jättefinnar!

De 2 första veckorna var hemska! Blev dålig i magen, fick ont i huvudet och aknen bara expolderade! Fick massa utbrott och de var inte små heller! Tror jag har haft världs historiens största finne!!
    Ville helst av allt bara ge upp, men jag tänkte att jag måste iaf prova en månad. Eftersom de säger att det kan blossa upp.
    De 2 senaste veckorna har jag bara fått små, små finnar, sådana som försvinner över någon dag. Och jag har aldrig haft sådana finnar innan, utan det har nästan  bara varit bamse-monster-finnar.
    Det känns så jäkla bra! Men som sagt, jag vill inte hoppas för mycket.

har kännt mig lite orolig över att ta b5, det är nog pga att det är en alternativ metod.
    Men sen tänker jag som så att va tusan, folk stoppar ju i sig de mest konstiga saker.

Har provat pulvret nu, och eftersom jag är seg med att beställa så får jag snåla lite innan jag får nästa beställning.

Håller tummarna för att det fungerar och jag blir helt fri snart!

Tack för tipset!

• Anonym
    Anonym (....) skrev 2010-06-27 19:47:37 följande:

Här kommer en lite uppdatering!

Har provat vitamin b5 i en månad nu och ja, det verkar ju fungera!
    Dock försöker jag inte hurra för mycket, för då blir jag så besviken om det skulle komma några jättefinnar!

De 2 första veckorna var hemska! Blev dålig i magen, fick ont i huvudet och aknen bara expolderade! Fick massa utbrott och de var inte små heller! Tror jag har haft världs historiens största finne!!
    Ville helst av allt bara ge upp, men jag tänkte att jag måste iaf prova en månad. Eftersom de säger att det kan blossa upp.
    De 2 senaste veckorna har jag bara fått små, små finnar, sådana som försvinner över någon dag. Och jag har aldrig haft sådana finnar innan, utan det har nästan  bara varit bamse-monster-finnar.
    Det känns så jäkla bra! Men som sagt, jag vill inte hoppas för mycket.

har kännt mig lite orolig över att ta b5, det är nog pga att det är en alternativ metod.
    Men sen tänker jag som så att va tusan, folk stoppar ju i sig de mest konstiga saker.

Har provat pulvret nu, och eftersom jag är seg med att beställa så får jag snåla lite innan jag får nästa beställning.

Håller tummarna för att det fungerar och jag blir helt fri snart!

Tack för tipset!

Vad kul att det fungerade så bra! Måste dock varna lite för att snåla med pulvret, för du kommer se en försämring i aknen väldigt snabbt när du minskar dosen. Det gör jag iallafall, och jag misstänker att din akne är värre än min eftersom jag var helt finnfri efter 2 veckor med b5. De säger att man kan försöka minska dosen efter ett par månader men det går inte för mig så jag kör på med samma dosering. Glömmer jag ta en gång så syns det direkt.

B5 är vattenlösligt, så det skadar inte kroppen att överdosera. Överskottet kissar man bara ut.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-06-27 21:18:20 följande:
    B5 är vattenlösligt, så det skadar inte kroppen att överdosera. Överskottet kissar man bara ut.
    Det stämmer tyvärr inte. Googla på b5 hairloss. Många som använder b5 tappar håret, och det fortsätter även efter avslutad behandling. Att äta så höga doser av ett vitamin är inte nyttigt och det finns ett RDI av en anledning, vilket man vida överstiger med det enorma höga doserna av vitamin b5.
Svar på tråden Minipiller och akne?