• Anonym (nattis)

Shit somnade under skift

Jag har jobbat natt 4 år. Älskar att jobba natt och har alltid varit duktig i mitt jobb.

Är på ett boende för äldre. Jag har alltid skällt på andra som somnat på jobbet för jag tycker det är dålig stil. Oki om man lutar huvudet 5-10 min å råka slumra. Men att bädda ner sig och sova tycker jag är dålig stil. Man är ju där för att vara vaken. Vi får inte sova på jobbtiden men men men...

Hade gjort färdigt allt jobba och väntade på dagpersonalen. Jag tittar på tv och helt plötsligt känner jag en hand på min axel och en av morgontjejerna ropa mitt namn. Jag har suttit och slocknat 5-10 min och hörde inte att hon kom. Jag skäms så hemskt mycket och hon ser jag blir generad.
    D värsta är att jag vet inte om det kommer spridas nu. Jag är inte så nära vän med de som jobbar dag men hon som väckte mig verkade inte så arg eller så men man skäms ju ändå... Hon sa bara: Ge mig rapport så får du gå hem och sova...

Alla jag pratat med säger att de är nog ingen fara. De vet ju hur noga jag är i vanliga fall och har aldrig somnat på jobbet. Jag har varit extra trött nu ett par veckor och de var så skönt att allt var avklarat med morgonarbetet och jag kopplade av framför tv:n en stund. Och då slocknade jag bara..

Men oki hur ska jag göra nu... Glömma eller lika bra ringa chefen och berätta vad som hände för säkerthets skull..

Ska man sitta å ha ångest för det nu.. Får ångest för det mesta när det gäller saker jag gör bort mig i.

• Svar på tråden Shit somnade under skift
  • Bedhead

Om jag var du skulle jag ringa chefen. Inte för chefens skull utan för din egen. Om chefen är bra och vet hur noga du är normalt kommer han/hon att säga att sånt kan hända den bästa. Och så kommer du att må bättre efteråt.

• Pysse

Jag tycker du skall ringa chefen och berätta. Inte för att du behöver det men om du gör det, så kommer ingen någonsin att tro att du någonsin kommer att somna på jobbet igen. Eftersom du mår dåligt av det, så har du ju väldigt stor arbetsmoral och det tycker jag du skall dela med chefen. Om jag hade varit chef, så hade jag gett dig löneförhöjning - eftersom du hade vågat erkänna att du har gjort fel.

• Anonym (nattis)

Ja jag skulle ändå ringa min chef imorgon så tänkte tala om det då.
    Jag tror inte jag får sparken eller en varning men nu hoppas jag inte folk ser ner på mig.. Att de inser jag är mänsklig och kan göra misstag också. *suck* Hatar att jag lät detta hända..

• Anonym (oxå nattis)

Jag jobbar också vaken natt, och tycker inte att det är en big deal. Det är sånt som händer när man jobbar natt, och det tror jag att de andra också förstår. Inget att skämmas över. Dina kollegor kan ju också intyga att du inte brukar sova på natten om det skulle bli något klagomål.

• Anonym (nattis)

Jo men vist kan d hända det vet jag. Kan ju hända man nickar till på natten å så men jag har aldrig tappat bort mig som nu. Skäms nog mest över att jag inte ens hörde när hon kom.. Larmet hade jag ju vaknat av för det finns liksom i huvudet men just att jag inte hörde henne komma.. Fy..

• Anonym

Jag skulle ha låtit det vara. Förmodligen kommer det aldrig att nå chefen. Vad blir det för skillnad om du kontaktar chefen? Du borde däremot låta bli att skälla på dina kollegor i fortsättningen.

• Anonym (oxå nattis)
    Anonym (nattis) skrev 2010-05-13 19:49:00 följande:
    Jo men vist kan d hända det vet jag. Kan ju hända man nickar till på natten å så men jag har aldrig tappat bort mig som nu. Skäms nog mest över att jag inte ens hörde när hon kom.. Larmet hade jag ju vaknat av för det finns liksom i huvudet men just att jag inte hörde henne komma.. Fy..
    Jag har somnat en gång så hårt att de andra fick skaka mig i 5 minuter för att få mig vid liv . Oroa dig inte. Jag hade inte sagt nått till chefen eftersom det inte är något att berätta. Jag tror att chefen räknar med att sånt förekommer. Men jag förstår att det känns obehagligt att man tappade kontrollen och somnade mot sin vilja. Men va inte så hård mot dig själv, ibland är man extra trött.
  • Anonym (nattis)
    Anonym skrev 2010-05-13 19:56:41 följande:
    Jag skulle ha låtit det vara. Förmodligen kommer det aldrig att nå chefen. Vad blir det för skillnad om du kontaktar chefen? Du borde däremot låta bli att skälla på dina kollegor i fortsättningen.
    Fast jag tycker det är fel av en sköterska att bädda ner sig och sova i 4 timmar under sitt skift. Så nej jag tänker inte sluta skälla på dem som gör fel medvetet när de vet vad som gäller...

Jag gjorde ett misstag och det står jag för. Hemsk ångest men det får jag leva med.
  • Anonym

Säkert ingen fara. Herregud, jag har somnat mitt på dagen, mitt i möten, bland alla mina kolleger, ett par gånger. Oartigt, men så fort jag sätter mig ner är det kört!

Är van att vara på fötter och greja med nånting hela tiden så då blir det så!

• Anonym (nattis)

Skönt man inte är ensam.. Men jobbigt bara som sagt att de på dagen fick väcka mig.. De har en ganska hög arbetsmoral alla där så man vill inte få dem att tro att en annan slarva. Å sen vill jag inte heller ge dem chansen att ha någon hålhake på mig. Ah får se hur jag känner imorgon.. Herre gud varför kan man inte vara okänslig å bara skita i det men känna så här.. *jobbigt*

• Anonym (Nattapan)

Jag tycker du ska ta upp det med din chef. Det är lika bra att göra det med en gång, innan ett rykte börjar spridas bland kollegorna... Jag har jobbat natt i 10 år och aldrig somnat på min post. När jag känner att jag börjar bli seg, så tar jag en kopp kaffe eller rör på mig en stund.

Att somna då man jobbar natt är inte ringa! Det tycker jag är rätt allvarligt. Du skriver att du skulle ha vaknat av larmet, hur kan du vara så säker på det? Låt det här bli en varningsklocka för dig, det här får inte hända igen.

• Lördagkväll

Prata du med chefen om du känner för det men jag ser ingen fara i att du somnat.. DEssutom hade du utfört dina arbetsuppgifter, hade varit värre om dom inte var utförda..

• Anonym (nattis)
    Anonym (Nattapan) skrev 2010-05-13 20:23:17 följande:
    Jag tycker du ska ta upp det med din chef. Det är lika bra att göra det med en gång, innan ett rykte börjar spridas bland kollegorna... Jag har jobbat natt i 10 år och aldrig somnat på min post. När jag känner att jag börjar bli seg, så tar jag en kopp kaffe eller rör på mig en stund.Att somna då man jobbar natt är inte ringa! Det tycker jag är rätt allvarligt. Du skriver att du skulle ha vaknat av larmet, hur kan du vara så säker på det? Låt det här bli en varningsklocka för dig, det här får inte hända igen.
    Ja jag vet inte om du inte efter 10 år hör ditt larm så men jag hör larmet vare sig jag råka slumra eller det ligger i fickan när jag jobbar eller om jag glömt det på bordet när man fikar mm mm. Larmet är liksom det enda man vet att man inte får glömma ! Så ja jag är bombsäker att jag skulle höra larmet. Jag är inställd på det från början att jag går på... Larmet är allt och livsviktigt. Vare sig man vilar ögonen eller ej. 

Jätte bra för dig att du aldrig råkat somnat. Jag råkade göra det nu men jag ser det allvarligt och erkänner mitt misstag. Annars hade jag inte tagit upp det med min chef men min chef känner mig också. Hon vet att jag vill prestera bra. Att jag har hög arbetsmoral... Så jag hoppas hon ger mig ett varningsfinger bara och litar på mig ändå.
  • Anonym (oxå nattis)
    Anonym (nattis) skrev 2010-05-13 20:33:20 följande:
    Ja jag vet inte om du inte efter 10 år hör ditt larm så men jag hör larmet vare sig jag råka slumra eller det ligger i fickan när jag jobbar eller om jag glömt det på bordet när man fikar mm mm. Larmet är liksom det enda man vet att man inte får glömma ! Så ja jag är bombsäker att jag skulle höra larmet. Jag är inställd på det från början att jag går på... Larmet är allt och livsviktigt. Vare sig man vilar ögonen eller ej.  Jätte bra för dig att du aldrig råkat somnat. Jag råkade göra det nu men jag ser det allvarligt och erkänner mitt misstag. Annars hade jag inte tagit upp det med min chef men min chef känner mig också. Hon vet att jag vill prestera bra. Att jag har hög arbetsmoral... Så jag hoppas hon ger mig ett varningsfinger bara och litar på mig ändå.
    Är du den enda personal som jobbar på natten eller är ni flera? Vilar allt ansvar på dig ensamt?
  • Anonym (nattis)

Jag ansvara ensam för min avdelning men har en partner på andra avdelningen.
    Men jag hade precis gått igenom alla å kollat av och som jag sa jag var färdig med alla mina uppgifter. Eller nja kaffet till personalen glömde jag av här då..

Försöker inte skylla ifrån mig berättar bara hur det ligger till...

• Rakad Apa

När jag jobbade på Hemglass för ett antal år sedan så jobbade jag nattskift en period, hade problem att hålla mig vaken i början och en gång när jag satt vid rullbandet så somnade jag sittandes. Grejen med rullbandet är att det kommer en massa glass i rask takt som ska tryckas ned i kartonger, och när jag vaknade till så låg det säkert 100 glassar på golvet! Skapligt pinsamt....

• lieva

Tycker inte du ska säga nått till chefen. Tänk om han tar det alvarligt och du får sparken? Det där vet man aldrig. Tror inte din kollega säger nått. Prata med henne istället om du är orolig.

• Anonym (nattis)
    Pratade med min chef och allt var lugnt. Hon skulle även prata med den personal som hittade mig och säga till henne att jag pratat med henne om att jag somnade. Så att hon inte börja sprida att jag sover på jobbet..

Chefen sa att hon litade på mig till 100% så hon förstod att de var en sak som bara hände så att säga. Och som hon sa. Hade det varit arbete kvar eller jag glömt att göra nått så skulle jag aldrig somnat. Och det har hon rätt i.... Jag somnar aldrig på nätterna annars så känns bra man har tilliten kvar =)
  • Anonym (Nattapan)

Skönt att det löste sig, och att du slipper rykten på jobbet

Svar på tråden Shit somnade under skift