• Anonym

Sobril.. När är det läge att..

ta dom?

När man känner att man har ångest eller när det blir så jobbigt att det är svårt att hantera den?

Och så undrar jag hur påverkad blir man av dom egentligen? Utslagen?

• Svar på tråden Sobril.. När är det läge att..
  • Anonym (S)

Förr hade jag sobril "vid behov". Jag tog en när jag kände "att ångesten kom krypande" så att säga.
    Visst blev jag trött i huvudet av tabletterna, och tycker att det finns bättre alternativ än just sobril.

• Anonym

Jag ställer mig också den frågan.
    Ska jag göra något viktigt och har mycket ångest så väljer jag ofta att ta en för att orka igenom, annars tycker jag det är skitsvårt. Hur länge ska man stå ut? Hur mycket ska man tåla innan man "får" ta till preparat?
    I och med att jag har ångest i princip varje dag, så är det knappast aktuellt för mig att ständigt knapra benzo.
    Igår föll jag för det. Då hade jag nått nivån när jag hade frossbrytningar, ont i  magen och skakade i hela kroppen.
    Men jag har ungefär lika svårt att bestämma mig varje gång.

• Anonym (isch)

När man får rejält med ångest, annars inte eftersom tillvänjning förekommer rätt lätt.
    Jag deckade på dessa tabletter och var borta i huvudet flera timmar framåt.

• Anonym

jag hade dessa tabletter vid behov,det är väldigt stark medicin, och man ska inte ta dessa i onödan precis.jag blev helt borta när jag tog dessa
    men som sagt all medicin funkar ju olika från person till person

Tacksam att jag klarar mig utan dessa

• Anonym

Det finns ju olika storlek på dem också ju. Vilken dos har du (hur många mg)?

• Anonym (xxxxx)

En period när jag hade ätstörningar tog jag dem innan varje måltid, när jag börjat tillfriskna och skulle äta måltider på egen hand. Jag tog dem alltså i skolan, hemma, inför restaurangbesök osv och jag blev inte däckad. Men jag hade ganska svaga, kan det ha varit 5 mg kanske?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-05-15 09:39:09 följande:
    Det finns ju olika storlek på dem också ju. Vilken dos har du (hur många mg)?
    10mg är det..
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-05-14 21:27:52 följande:
    jag hade dessa tabletter vid behov,det är väldigt stark medicin, och man ska inte ta dessa i onödan precis.jag blev helt borta när jag tog dessa men som sagt all medicin funkar ju olika från person till person Tacksam att jag klarar mig utan dessa
    Vilken mg hade du?
  • Anonym (uni)
    Anonym skrev 2010-05-16 21:09:01 följande:
    10mg är det..
    Det är ju högst individuellt, som någon säkert sagt redan.
    På mig hjälper det oftast inte med 10 mg när jag väl är i sådant stadie att jag tar dem. Tar jag däremot 20 mg så märks det oftast tydligt på mig. Jag blir slö, kan få dimsyn och blir dimmig på ögonen.
    Det tar dock lite olika från tillfälle till tillfälle.

Vissa människor blir däckade på pyttelite, andra behöver betydligt effektivare bensodiasipiner som stesolid eller xanor för att det alls ska verka på ångesten.
    Sobril är en förhållandevis mild drog och brukar emellanåt fnysas till som "kärringbenzo".
  • Anonym (?)

Används detta även för att komma till ro när det är kaos inom en och antidepp ännu inte börjat verka? 

• Anonym (uni)
    Anonym (?) skrev 2010-05-16 21:50:32 följande:
    Används detta även för att komma till ro när det är kaos inom en och antidepp ännu inte börjat verka? 
    Jag tycker inte att de hjälper mot det. Preparatet är lugnande, men jag blir i alla fall inte ett spår gladare av att ta dem. Tvärtom är det ibland så att deppet slår igenom när ångesten dämpas. Fler än en gång har det resulterat i att jag suttit i apatisk förvirring och gråtit istället för att ha ångestsymptom när jag tagit.
Svar på tråden Sobril.. När är det läge att..