Tallin med barn??
Tallin med barn?? Någon som vart i Tallin med barn? Funderar på att åka dit i sommar med en 7mån och en 2 åring. Är de okej stad för de små??
Någon
Tallin med barn?? Någon som vart i Tallin med barn? Funderar på att åka dit i sommar med en 7mån och en 2 åring. Är de okej stad för de små??
Någon
Vi har varit i Tallin, dock utan barn. Det är en underbar stad med en fin marknad på det gamla torget. Men jag vet ite hur mycket där är för just barn att göra.
Jag var där med min son då han var drygt ett halvår eller va han nu kan tänkas ha varit. Är mysigt där, men han krävde ju inget barnvänligt, han hängde ju bara med oss. Det enda ja minns var att det var kullersten där längs smågränderna å att sulkyvagnen blev väldigt misshandlad! ;)
Tänker på hur de var med barnmat går de att köpa? Tänkte ta ena barnet i sele samt en liten vagn. Var i Riga förra året och de var toppen. Då var sonen 1 år. Stora grön områden fanns nära
Hur är de i tallin? Tips på beoeende. ad kostar de rä de billigt att äta?
Hotell paket har jag kollat på. Både med en övernattnig och med två.. Runt 2000kr inkl frukost
Rosenbarn
Vilket hotell har du kollat på ?
Vi var i våras utan barn.
Då bodde på Tallink spa hotell.
Där fanns fri tillgång till poolområdet.
vi åker till Estland varje år så jag vet en del...
Gamla stan i Tallinn är jättemysig, ingen biltrafik heller och kul för barn att springa runt och mycket att titta på - men som sagt lite skakigt med barnvagn. Det är lite backigt och finns många gröna plättar här och där.
I utkanten av centrum kanske 10 min promenad från Viru (stort köpcentrum i skyskrapa) och hamnen finns en jättestor härlig park som heter Kadriorg med en stor ny fin lekplats. Vi har bott på Tallinks billiga hotell vid hamnen, hade inte barn då ännu men det funkar absolut.
Jo, och så finns det ett jättestort friluftsmuseum som heter Rocca al Mare i utkanten av stan, som Skansen fast inga djur vad jag minns. Många små hus att titta i, bra picknickställe!
Om man vill ta sig vidare i Estland rekommenderar jag Haapsalu som är en väldigt mysig och charmig liten stad med en stor gammal borg, förlaga till Mattisborgen faktiskt. Precis vid borgen finns den roligaste lekplats jag någonsin sett, jättestor och fin med massor av balansgångar och gungor och grejor. Där ska vi hänga i sommar! I Kurressaare på Ösel finns också en jättestor gammal borg som är i väldigt fint skick, med en badstrand precis bredvid. Barn som är intresserade av riddare och prinsar och prinsessor uppskattar säkert dessa platser!
Estland är ett perfekt land att semestra i. Inte jättebilligt längre men det är ju bättre priser än i Sverige. Har tyvärr inte koll på burkbarnmat för det har inte varit aktuellt för oss men det finns t ex liberoblöjor att köpa. Maten på restaurangerna är barnvänlig, i Estland är det kött, sås och potatis som gäller med mild kryddning. Inga konstigheter. Stränderna är underbara, finkornig sand och långgrunt. Det enda negativa jag kan komma på med att vara i Estland är att esterna kör som galningar på de stora riksvägarna.
Ha så kul!
Kul att du hade nytta av mina erfarenheter och hoppas det blir trevligt i Tallinn! Vi brukar för det mesta bo i Haapsalutrakten och bara besöka Tallinn över dagen men en gång som sagt bodde vi på ett av Tallinks hotell i hamnen, minns inte vad det heter men tror det var det billigaste. Därifrån var det tio minuter att gå till gamla stan, ett helt vanligt hotellrum utan krusiduller som jag minns... helt OK helt enkelt. Har man barn kanske det är roligare att bo på det där med pooler och sånt.
Mitt i gamla stan finns ett kul ställe att äta på som heter Olde Hansa, vill slå ett slag för det eftersom det är lätt att avfärda det som för turistigt och spexigt. Maten är jättegod - dock inte jättebillig - och utan att ha provat det med barn tror jag det kan vara lyckat eftersom det är så mycket liv och rörelse kring borden, mycket att titta på så det kanske kan hända att 2-åringen kan sitta still en stund
Shoppingtips: choklad från Kalev, särskilt den med hallon eller körsbär i. Underbar! Saltgurka, finns hur många sorter som helst. Stickat: finns mycket fint till både barn och vuxna men försök hitta något annat ställe än den kända marknaden vid muren i gamla stan när ni nu är där lite längre - där är det turistpriser. Träleksaker: finns väldigt mycket fint och roligt. Linne: finns jättemycket snyggt både hemtextilier och kläder. Bastutillbehör: finns en uppsjö av skopor, termometrar, tvålar och oljor och riviga handdukar om man gillar sånt.
Undvik: att köpa bärnstenssmycken i obskyra butiker, finns mycket lurendrejeri. Små stenar är oftast äkta men se upp med stora.
Min favoritaffär är Etno Tuba på gatan Pikk Jalg, motsvarigheten till Hemslöjden. Snygga ylletyger, kuddar, leksaker.
Oj vad långt det blev nu igen.
för hela familjen? Det låter helt OK! Glöm inte boka barnsäng till minstan samtidigt om ni vill ha det.
två vuxna två barn(2år 7mån)
Om två veckor åker vi.:-O) Några sista tips?
Tack för alla tips. HADe de toppen bra i Tallin
Kul!
Vi hade det också riktigt, riktigt härligt i Estland i år - vädret var ju så fantastiskt och vi kunde bada varje dag på de fina stränderna. I år testade vi att även åka ett par dagar till Ösel och det var också jättebra. I staden Kuressaare finns allt man önskar och lite till. Riddarborg med vallgrav och badstrand alldeles bakom, kalasfina nybyggda lekplatser, bra shopping, god mat och massor av trevliga boenden att välja på.
I år slogs jag verkligen av hur barnvänligt Estland är, undantaget att det kan vara lite hackigt att ta sig fram med barnvagn på vissa ställen. Det finns verkligen lekplatser överallt, och de är mycket finare än svenska över lag. Det finns barnstolar på alla restauranger och maten är ren och enkel. Bara att åka!