• noggis

Åderbrock...?

Hej hej,

Jag födde en liten pojk för ganska precis 1 år sedan och har inte sett skymten av åderbrock lr bristningar över huvudtaget på min kropp.
    Men nu är jag i v 23 med mitt andra barn och fått massa åderbrock på FÖTTERNA?! och ett på insida lår.
    Är detta något som är farligt lr är det bara något som alla "tanter" får?
    Är ju bara 25 å tycker mig inte sett sånt på annat än min mamma typ :)

• Svar på tråden Åderbrock...?
  • merenwen

Om din mamma har åderbråck så är det inte konstigt alls att du får det, eftersom det är ärftligt.
    Båda mina föräldrar har ganska rejäla åderbråck på benen, tyvärr, så det var bara en tidsfråga innan det skulle "drabba" mig!
    Jag är 39 idag, och har haft tendenser till åderbråck sedan jag var runt 30. Nu är jag gravid och rädd att det ska förvärras kraftigt, så jag har redan nu (v.17) börjar med stödstrumpor!

• cilli

Åderbrock är ärftligt, hormonellt och fysiskt betingat.

Min mamma & mormor hade massor av åderbrock så jag visste att detta skulle drabba även mig. Har haft små åderbrock och ytliga blodkärl sedan jag var 20 år, nu är jag 35 och gravid ch jag har aldrig haft fulare ben än nu... Massor av blåa knölar längs låren och vaderna.. {#lang_emotions_embarassed}

Jag har försökt att  hålla mig på rätt BMI nivå genom åren för att minska belastningen på benen och det har nog hjälpt en del. Nu går jag med stödstrumpor & stödstrumpbyxor varje dag. Dessutom ligger jag med benen högt uppe när jag kommer hem på kvällarna. Jag hade tänkt att be om en remiss när denna bäbis väl är ute, så att jag får operera mina ben. vill ju också gå i shorts & kjol som alla andra tjejer på somrarna...

Det är ju inte bara ett skönhetsproblem, dessa "RACKARE" spänner och gör ont. Dessutom sväller mina ben ganska rejält.

/C

• Mumsbums

Jag fick också åderbråck vid min första grav. Opererades efteråt och nu väntar jag barn igen...risken för återfall är ju stor men jag har stödstrumpor och tänker på att använda vadmusklerna mycket (typ tåhävningar), det kan också minska risken!

• Shmone

Jag började få lite i min andra graviditet.. fick massor under min andra - som blev ännu värre under den tredje.
    Jag väntar nu fjärde och sista barnet och när barnet är fött har jag bara två saker att välja mellan: operation eller stödstrumpor för resten av livet. Jag är fö. 28 år.

Det är jättevanligt, särskilt bland såna som har det i släkten - och såna som har fött flera barn.

• Shmone
    Shmone skrev 2010-05-13 21:06:27 följande:
    Jag började få lite i min andra graviditet.. fick massor under min andra - som blev ännu värre under den tredje.Jag väntar nu fjärde och sista barnet och när barnet är fött har jag bara två saker att välja mellan: operation eller stödstrumpor för resten av livet. Jag är fö. 28 år.Det är jättevanligt, särskilt bland såna som har det i släkten - och såna som har fött flera barn.
    haha. jag inser hur snurrigt jag skrev. vart visst en för mkt där. *trött*  Men jag tror budskapet framgick. :)
  • noggis

Tack för alla svar! =)
    Antar att det är vanligare än jag trott. Men är det något som är farligt? Och vad gör man för typ av OP? hört talas om laser, är det d ni menar?

Fick ett till på fossingen igår, så nu e fötterna röda och blå!  tjusigt värre ;)

• merenwen
    noggis skrev 2010-05-14 10:16:55 följande:
    Tack för alla svar! =) Antar att det är vanligare än jag trott. Men är det något som är farligt? Och vad gör man för typ av OP? hört talas om laser, är det d ni menar? Fick ett till på fossingen igår, så nu e fötterna röda och blå!  tjusigt värre ;)
    Min mamma har gjort någon slags operation där man gjorde hål i huden och lirkade ut de skadade venerna.
    Men det finns ju laser också, där man bränner bort dem.
    Och någon tredje variant där man injicerar något slags skum i venen som får den att "dö".

Jag har ett åderbråck på sidan av ena knäet och en bit ner på benet som bultar och spänner ganska ofta där blodkärlet verkligen är tjockt och buckligt som en orm under huden. Inte särskilt snyggt. Funderar på om man kan operera... Men kanske är bäst att vänta tills efter förlossningen...?
  • Shmone
    merenwen skrev 2010-05-14 11:21:55 följande:
    Min mamma har gjort någon slags operation där man gjorde hål i huden och lirkade ut de skadade venerna.Men det finns ju laser också, där man bränner bort dem.Och någon tredje variant där man injicerar något slags skum i venen som får den att "dö".Jag har ett åderbråck på sidan av ena knäet och en bit ner på benet som bultar och spänner ganska ofta där blodkärlet verkligen är tjockt och buckligt som en orm under huden. Inte särskilt snyggt. Funderar på om man kan operera... Men kanske är bäst att vänta tills efter förlossningen...?
    Ja jag tror inte dom skulle gå med på att göra det så länge man är gravid.

Själv har jag massor av tjocka "mullvadsgångar" på ena benet och det bultar och gör ont när jag inte har stödstrumpor (vilket jag därför alltid har sedan ett år tillbaka) Jag är gravid med sista barnet och tänker försöka få en operation sen. Annars får jag vackert ha stödstrumpor resten av livet. Huah!
Svar på tråden Åderbrock...?