• Anonym

Varför tror man alltid att gräset är gönare på andra sidan?

Ja varför?

Jag har ett förhållande, ett lyckligt sådant, men ändå så vandrar tankarna sig trötta i mitt lilla huvud.
    VARJE gång jag har ett förhållande så träffar jag ALLTID på olika killar som gör mig knäsvag. Kommer det alltid vara så?

Jag har inte varit otrogen, men ibland känns det som att jag inte vill göra annat än att smyga iväg med den andra killen på en förbjuden dejt..

Eller är det här bara fantasier som kanske faktiskt är tillåtna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 19:52
    Ber om ursäkt för felstavningen i rubriken, det ska självklart stå "grönare".

• Svar på tråden Varför tror man alltid att gräset är gönare på andra sidan?
  • Anonym (naturligt)

Tro helt allvarligt alla människor känner så. Några mer andra mindre.

Men sen är det just det, älskar man någon innerligt så går man inte över till den sidan som är grönare för det känns bara fel.

Är man tillsammans med den rätta så lovar jag att man känner när det är fel och en inre röst ropar nej nej nej...

• Anonym

Ja jag hoppas verkligen att jag kan lämna det vid fantasier.. Men ibland blir jag lite osäker på mig själv :/

• Anonym (fan)

Jag har träffat en annan, det gick över en dag. Tydligt tecken för mig att jag inte har rätt känslor för min man... Nu står vi i valet och kvalet, fortsätta tillsammans eller bryta upp vårat perfekta svenssonliv, vet inte hur jag ska göra... Vill så gärna bo och leva med någon jag älskar och känner passion för, min man är bara en kompis... Hur tänker ni? Blir så avis när jag läser att ni ändå älskar era män osv, jag känner inget så för min...trots att han är hur fin som helst.

• Anonym

Jag förstår att det måste kännas jobbigt :/

Jag älskar min pojkvän men samtidigt blir jag väldigt osäker på mina känslor när den här andra killen kommer in och får mig att glömma allt annat här i världen.. Och hur vet man att man väljer rätt?

Men hur känner din man då? Känner han också att ni bara är kompisar?

• Anonym (fan)
    Anonym skrev 2010-05-13 21:19:30 följande:
    Jag förstår att det måste kännas jobbigt :/ Jag älskar min pojkvän men samtidigt blir jag väldigt osäker på mina känslor när den här andra killen kommer in och får mig att glömma allt annat här i världen.. Och hur vet man att man väljer rätt? Men hur känner din man då? Känner han också att ni bara är kompisar?
    Förstår det, usch. Inte roligt när man liksom inte kan kontrollera känslorna som uppstår, de FINNS där vare sig man vill eller inte... :(

Min man vill inget hellre än att fortsätta, och jag har ingen aning om hur jag ska göra. Blir så krånligt med allt ju, barn och hus osv osv... Har ni barn? Annars är det ju ganska lätt att separera...
  • Anonym

Nej vi har inga barn.. och vi har inte varit ihop jättelänge heller.. Men det känns ändå så fel :/

Men förstår att det blir mycket med det praktiska.. Men man måste följa sitt hjärta!

• Gung Ho
    Anonym skrev 2010-05-13 19:45:56 följande:
    Ja varför? Jag har ett förhållande, ett lyckligt sådant, men ändå så vandrar tankarna sig trötta i mitt lilla huvud. VARJE gång jag har ett förhållande så träffar jag ALLTID på olika killar som gör mig knäsvag. Kommer det alltid vara så? Jag har inte varit otrogen, men ibland känns det som att jag inte vill göra annat än att smyga iväg med den andra killen på en förbjuden dejt..Eller är det här bara fantasier som kanske faktiskt är tillåtna?TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 19:52Ber om ursäkt för felstavningen i rubriken, det ska självklart stå "grönare".
    Gräset Är ibland grönare på andra sidan...speciellt om man betat ned den plätt man står på under några år...
  • redneck girl

man vet vad man har,men aldrig vad man får..........

• Anonym (hemmingway)

..gräset är definitivt inte alltid grönare på andra sidan, långt därifån.
    Har man den känslan återkommande gissar jag helt amatörmässigt att man redan är på väg bort, om än omedvetet.

• Anonym (kär i passionen?)

För många är det ju tyvärr så att man är kär i den där första himlastormande förälskelsen och passionen. Sen när det lugnar ner sig och blir "hemtamt" så är det inte lika skoj längre och man vandrar vidare till nästa himlastormande passion och förälskelse.

Så det är "bara" att sätta sig och analysera sina känslor och fundera varför man gör som man gör.

• Anonym (ledsen)

Jag sitter också i en knivig sits. Är gift och har barn. Vårt äktenskap är bra, men ibland ifrågasätter man varför vi är tillsammans. Men det är ju klart att förhållande är upp & ner hela tiden. Känns som att vi sällan har roligt tillsammans. Olika intressen med mera. Känns som att det är barnen som håller oss samman. Vi jobbar om vartannat. När vi har ledig tid ihop, så brukar vi inte hitta på nåt speciellt eftersom vi har olika intressen som sagt.

Är väldigt svag för en manlig vän och jag tänker på honom hela tiden. Hur det skulle vara att vara tillsammans med honom osv. Om vi skulle ha det bättre ihop än vad min man och jag har det. Kan inte tänka på nåt annat och jag vill inte ta upp detta med min man och "oroa" honom i onödan. Min manliga vän har också familj. Man vet som sagt vad man har, men inte vad man får.

Jag har småpussat min manliga vän och konstigt nog har jag inte dåligt samvete. Vet inte om det är han som jag är ute efter eller om det bara är spänningen med en ny partner. Tänker på att träffa honom hela tiden. Bara få gosa in sig i hans famn, älskar hejdlöst med mera.

Jag har alltid varit emot otrohet och jag under mina förhållande aldrig tänkt på nån annan. Men nu känns det som att livet bara springer iväg, man har bara ett liv. Även att man är gift och har lovat egen trohet så har jag just nu så svårt att tänka mig att enbart leva resten av mitt liv med min man. Man är ju bara 30 år och hela livet framför sig.

Jag vet att detta kanske låter sjukt i vissas öran, men jag kan tyvärr inte rå på hur jag tänker och känner.

Snälla hjälp mig med goda råd istället för att säga att jag är en dålig människa!!!

• Anonym (Stillinlove)

kanske för att man "vattnar" sin egen gräsmatta för dåligt - ett förhållande kräver (percis som gräs) ständigt näring och omvårdnad.

Tror att många förhållanden bara "är" - men det krävs ansträngning från båda partner för att hålla passionen vid liv!!

Därmed inte sagt att man kan titta och tycka om andra män, men för mig stannar det alltid där och jag skulle aldrig vilja...

...säger en som efter 15 år tillsammans fortfarande är galet tokkär i sin karl {#lang_emotions_heart}

• redneck girl
    Anonym (Stillinlove) skrev 2010-05-14 11:53:27 följande:
    kanske för att man "vattnar" sin egen gräsmatta för dåligt - ett förhållande kräver (percis som gräs) ständigt näring och omvårdnad.Tror att många förhållanden bara "är" - men det krävs ansträngning från båda partner för att hålla passionen vid liv!! Därmed inte sagt att man kan titta och tycka om andra män, men för mig stannar det alltid där och jag skulle aldrig vilja......säger en som efter 15 år tillsammans fortfarande är galet tokkär i sin karl
    amen
  • Anonym

Tror det är väldigt vanligt att folk tror gräset är grönare, därav alla som skiljer sig (eller ja inte alla, men säkert hälften).
    Man får ta tankarna till förnuft och vara lycklig över det underbara förhållande man har, det blir inte bättre :)

• Anonym (Stillinlove)
    redneck girl skrev 2010-05-14 11:54:51 följande:
    amen

• Anonym (hemmingway)

Du är ingen dålig människa!!! Du är människa kort o gott och ibland ställs vi inför svåra val. Det finns inget facit, ingen som bestämmer annan än du själv.
    Frihet har ett pris som stavas ångest, men det är alltid värt det.
    Se bara till att ge frågan den tid den behöver - så du kan stå för din handling även ett år senare. Lycka till!

• Anonym (ledsen)

När jag är med min man och tänker på min manliga vän så tror jag att jag automatiskt blir lite avig mot min man. Mer lättirriterad med mera. Om jag skulle lämna min man så vet man ju aldrig om man kommer ångra sig, och då kan det ju vara för sent. Är själv skillsmässobarn och vill inte att mina barn ska behöva vara med om nåt sånt.

Just nu känner jag att jag vill träffa min manliga vän hela tiden för att se om jag har några mer känslor. Gränsen för otrohet för min man går vid att ens tänka på en annan. Så i hans ögon har jag ju redan varit otrogen.

Jag är såå ledsen och förvirrad. Har ont i magen och tappat matlusten. Vill inte lätta mitt hjärta för någon för jag är så rädd för att detta ska komma ut till min man.

• Immini

Gräset är grönare på andra sidan. Man glömmer att vattna sitt eget och då gulnar det.

• de Robespierre

Ett bra och lyckligt förhållande kräver arbete. Det vanligaste misstaget är att man bara låter det rulla på. Speciellt om man har barn. Och så tänker man att "det där ordnar sig senare" eller "att man skall ta tag i det när barnen blir lite större". Så man knallar på som vanligt. Jobbar, hämtning/lämning, träningar, hemmet som man kämpar för att försöka få likna något ur "Hus & Hem". Sedan skall man hinna med den sociala biten med gemensamma vänner, kompisar och kollegor. Till det kommer alla krav på att man skall vara framgångsrik, göra karriär, ha status och alltid ha tid för alla beslut som måste tas. Plötsligt befinner man isg Firma Familjen AB. Det går några år och man upptäcker att man under de senaste åren har levt parallellt med varandra. Någonstans på vägen har man tappart bort varandra och man leverer i något som snarare kan kallas som ett kompisförhållande istället för enn relation mellan två personer som älskar varandra.

För att inte hamna där så krävs det att man inte glömmer att satsa på det egna förhållandet. Det är allt från att visa äkta ömhet mot varandra. Att säga varma ord. Saker som "vad du är vacker idag" eller "wow, vad snygg du är". Det kan låta banalt men grundar sig i att man visar att man fortfarande uppskattar sin partner och visar hur glad man över att man är ett par. Det behöver inte vara något avacerat. Bara den där lilla saken i förbifarten som visar att "jag ser dig och jag gillar fortfarande vad jag ser".

Egentid tillsammans är också viktigt. Hur många är det som verkligen har heft egen tid tillsammans med sin partner under en längre tid än några timmar för att gå ut och äta en middag eller gå bort på en bjudning. Det kräver ofta en längre tid innan vi landar utanför våra vardagliga roller som mamma/pappa i en familj. Vi måste få tid att varva ned innan lugnet infinner sig och man ser sin partner med de ögon man en gång såg han/henne med. Visst, barnvakt, avstånd, ekonomi mm gör det svårt att "rymma iväg" sådär. Men man blir förvånad hur lätt det kan vara om man verkligen gör ett försök genom att lyssna runt bland vänner, kompisar och bekanta där man förklarar att ändamålet är att vårda det egna förhållandet. De flesta ställer upp, om väl med möjlighet till gentjänst. Men allt har sitt pris. När det gäller ekonomin så behöver det inte bli så avancerat. Det kan räcka med en 48 timmars kryssning eller likn. Det viktigaste är att komma bort från det inrutade vanliga livet för ett par timmar där man kan ägna sig helt åt varandra utan att behöva tänka på barnen eller barnvakt som sitter och väntar (och tickar pengar). Och glöm inte -  glada föräldrar har oftast glada barn. Så mycket börjar där.

Om man nu känner att det där borde vi har gjort för länge sedan och nu är det för sent? Tänk om. Det är nästan aldrig för sent. Däremot kan det vara en bit att ta igen. Och förvänta er ingen underkur som ändrar allt på ett par dagar. Det tar tid att vända skeppet. Och det känns ibland ovant och krystat i början. Men med tiden så märker man en skillnad till det bättre. Om man kombinerar det med att en kväll i veckan stänga av TV:n och äta en sen middag ensamma och prata som man gjorde förr så kommer ni upptäcka hur mycket man egentligen uppskattar den andras sällskap. Låt samtalet ta den tid den tar. Om ni känner är färdiga på et timme, fine. Om ni upptäcker att klockan är långt efter midnatt, ingen fara. Det viktigaste är ni återupptäcker varandra i förhållandet och känner att ni faktiskt kan ha trevligt tillsammans på tuman hand.

Ett långt förhållande bygger på kärlek, förtroende, kamratskap, tillit och respekt. Dessa faktorer kan variera i styrka under årens lopp men de får aldrig sina. Därför är det viktigt att man båda lämnar sin roller som mamma/pappa då och då fokuserar på kvinna/man rollerna. Det kräver sitt jobb med resultatet är allt värt.

• Anonym (LasseS)

Det är så klassikt. det jag har lärt mig som singel och som en trogen man i förhållande så är det att det är jävvligt lätt att sälja sig själv till en upptagen kvinna ibland!!!! Man behöver bara erbjuda spänning och säga rätt saker som smör i solsken så uppfyller denna kvinna genast sina förväntningar på en. Man behöver bara måla lite på tavlan om jag säger så, Kvinnan i fråga fyller glatt i resten med sina förhoppningar över hur fantastisk man är!! Den mannen är ju mycket bättre än min nuvarande!!! Och så mycket mer spännande!!! men att att vara mannen i ett förhållande är svårare, att bära vardagen, uppvakta, undvika rutin, hålla sexlivet vid liv, uppskatta varandra etc.... tyvärr så tror jag män inte är bättre utan faller lätt i samma fälla som jag beskriver ovan.. Alltså för kvinnor som är utanför förhållandet verkar mer fantastiska... tragiskt men sant tror jag..

Svar på tråden Varför tror man alltid att gräset är gönare på andra sidan?