• Fluffi

Renovering och gravid

Nån som har erfarenhet av att renovera ett hus samtidigt som att vara gravid? Vad får man göra och inte?
    Vi planerar ju barn och hoppas att det snart tar sig, samtidigt så renoverar vi för fullt. Det är ju tyvärr en del miljöfarliga avfall man hanterar. Hur påverkar detta? Finns det något man absolut ska undvika?

• Svar på tråden Renovering och gravid
  • Banangnutten

Vi håller åxå på att renovera här hemma. Målning + betsning har jag numer lagt på hyllan. Så det får sambon fixa med ist....

• Belly

Här är en till som ska renovera nya lägenheten, är det OK att måla med vattenbaserad färg samtidigt som man har öppet fönstrerna så mycket som möjligt, vad är det som gäller när man är gravid?

Belly v28

• Sunniva A

Hej!
    Jag är gravid i v 21 och vi renoverar oxå huset. Undrar över om det är OK att måla med alkydbaserad målarfärg som innehåller linolja?? Det står på den att man ska måla i välventilerade utrymmen (ska vara på panelen på utsidan av huset) och att man ska undvika hudkontakt. Jag har grundmålat panelbrädor i garage samt verkstad med vidöppna dörrar, jag använder skyddshandskar. Kan det verkligen vara farligt?? Jag sniffar ju inte på färgen precis! Om min man ska göra målningen oxå så blir vi aldrig klara!! Han klagar redan på att det är han som måste göra allt, dessutom är han pappaledig med vår två-åring medan jag arbetar heltid... Jag känner att jag hela tiden slits mellan trippel-lojaliteter, ta hänsyn till dottern, maken och Knodden i magen, men vem är viktigast?? Själv kommer jag långt ned på skalan känns det som, men om jag inte tar hand om mig så blir ju Knodden lidande....

• Mamba

Vattenbaserad färg är inga problem!
    Sen hur mycket man orkar är individuellet! Det är inte bra att ta ut sig, livet i magen och du som person är viktigt att ni mår bra! Vi renoverade i huset när jag var i vecka 20, målade och slipade väggar och lite sånt..
    Nu i sommar ska vi ta ett rum till, kommer vara i samma vecka ungefär! Man får ta det lite i den takt det går!

• snutti

Utomhus är väl ingen fara?

Men man ska väl inte anstränga sig för mkt..

• Frejja

Vi har renoverat hela vår lägenhet, jag har betsat lister och panel, sågat en del, skruvat och borrat en del, hjälpt till och tapserat, målat fönster.....hmm..tja, jag har hjälpt till med allt som har behövts hjälpas till med, har nog gjort samma nu som jag hade gjort innan jag blev gravid. Jag mår bra, bebis mår bra och sambon är glad för all "hjälp". Som sagt, har inte varit någon skillnad på nu och före grav.
    /Frejja

• Sunniva A

Jag kollade med min BM igår och hon sa att även oljebaserad färg var OK om man var utomhus, och det är jag ju. Tapetklister var det ingen fara med enligt henne.

• Vilda

Precis vad jag funderar över, vi renoverar badrummet nu och jag vill hjälpa till. Vågar man spackla coh sätta kakel tror ni? Ska hålla mig ifrån färg och fuktspärr tänkte jag men det andra...?

Svar på tråden Renovering och gravid