• Mamma till Fem döttrar

Skall jag börja med blöjor igen?

För ca 5 månader sen slutade min dotter med blöjor på nätter och dagar. Men på sista tiden så har det hänt lite väl mycket "olyckor" i både sängen och när vi är väg någonstans. Oftast när hon kissar ner sig på dagen är om hon ramlar eller blir upprörd över något. Hon är jätteduktig hemma och går på toa själv Men frågan är nu om man ändå skall börja med blöjor igen? Behöver lite tips och råd! Min dotter fyllde 3 år i mars.

• Svar på tråden Skall jag börja med blöjor igen?
  • Fiyali

Jag hade inte börjat med blöjor igen.
    Dels för att ni antagligen uppmuntrat och berömt henne när hon varit torr/klarat gå på toaletten. Då blir det ju en form av bestraffning att sätta på henne den igen.
    Dels för att hon uppenbarligen klarar av att hålla sig torr, så att sätta på henne den kan lätt bli som att "börja om från början". Och vissa barn, tro det eller ej tycker faktiskt det är "bekvämt" med blöja.
    Lycka till :)
    Hoppas vad ni än väljer att det går bra!

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Shmone

Nej jag skulle inte börja med blöjor igen.
    Lite bakslag får man räkna med. En del barn har få eller inga bakslag. Andra har många och i flera år. En del barn fortsätter att kissa på sig mellan varven upp till skolåldern - inte nödvändigen på grund av oförmåga att kontrollera blåsan - utan för att dom helt enkelt inte har tid att gå på toaletten för nåt annat är spännande. Om man går o håller sig så räcker det att man blir arg eller ramlar o slår sig, eller att det är lite för långt till toa - så pyser det över i byxorna. Helt naturligt och har inget med barnets mognad att hålla sig torr att göra.

• Mamma till Fem döttrar

Okej,tack för era kloka svar Så skönt att höra andras åsikter. Ibland vet man varken ut eller in. Men som ni skriver så känns det inte bra att börja med blöjor igen. Hon är ju för det mesta jätteduktig! Sen skall hon bli storasyster snart och då har vi sagt att det är ju bara bebisar som har blöjor. Då har hon sagt att hon är stor tjej Kram och Tack!!

• Marie30

Vår son slutade med blöjor när han var ca 2,5 år. Gick hur bra som helst. Även på natten eftersom han vaknade när han var kissnödig. Men efter några månader började han kissa på sig igen. Sen blev han torr igen. Började kissa på sig och även bajsa på sig. Blev torr igen. Började igen. Sen en tid tillbaka har han slutat bajsa på sig och det är även sällan kan kissar på sig (max ngn gång per vecka och då om han verkligen inte hinner för att vi är ute eller liknande) men jag räknar med att det blir bakslag igen. Han är nu 4,5 år. Vi har märkt att det egentligen inte handlar om att han inte kan, utan att det helt enkelt inte är så viktigt för honom. Han gör hellre på sig än att avbryta en rolig lek. Vi har inte gått tillbaka till blöja trots att det varit jobbigt ibland. Behöver jag säga att tvättmaskinen är en trogen vän?

Och när jag klagar inför min mamma säger hon; "Jaha? Du var väl 5 innan du behagade gå in om det var tillräckligt roligt."
  • Alcarinque

Jag tycker inte heller att ni ska börja med blöjor igen. Jag tror inte att jag känner ett enda barn som inte har haft mindre eller större "bakslag". Det går över

♥ Alva 060307 ♥ Lillasyster med BF 100802 ♥
  • Fiyali
    Mamma till Fem döttrar skrev 2010-05-13 21:23:52 följande:
    Okej,tack för era kloka svar Så skönt att höra andras åsikter. Ibland vet man varken ut eller in. Men som ni skriver så känns det inte bra att börja med blöjor igen. Hon är ju för det mesta jätteduktig! Sen skall hon bli storasyster snart och då har vi sagt att det är ju bara bebisar som har blöjor. Då har hon sagt att hon är stor tjej Kram och Tack!!
    Min flicka är 2,5 och har varit helt torr sen hon precis passerat året tills mittendelen-slutet av min graviditet, då var där en hel del bakslag. Nu är bebis sju veckor gammal och det har inte hänt en enda olycka sen bebisen kom. Däremot "provar" vår stora tjej gärna bebisens "små" blöjor, och skrattar stolt åt att blöjan är så liten och att en sån "STOOOOR FLICKA" som hon inte får plats :)
    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
Svar på tråden Skall jag börja med blöjor igen?