• Dinna

Hur mycket vatten dricker era 6-månaders?

Min lilla 6-månaders flicka ammas, får välling, gröt samt mat- och fruktpuréer. Hon dricker en del vatten i samband med måltid samt ibland när hon är nyvaken eller när hon "experimenterar" med rösten.

Hur mycket vatten dricker era små 6-månaders barn? Hur mycket är normalt? Hon får kanske i sig 1 dl vatten om dagen.
    Har en tanke på högt blodsocker och ev diabetes men då borde hon väl vara trött?

Tog upp detta med vår nya BVC-ssk och tyckte att det är väl jättebra om hon dricker vatten? Vet inte vad jag skall tro...

• Svar på tråden Hur mycket vatten dricker era 6-månaders?
  • Rhoda Horswunce

Jag förstår inte, menar du att 1 dl per dygn skulle vara för mycket? Jag tycker det låter alldeles normalt, med tanke på att hon har börjat äta mat och gröt. Har visserligen ingen erfarenhet av spädbarn med diabetes, men vuxna och barn brukar ju bli rejält törstiga, så jag skulle tro att ett spädbarn med diabetes skulle vilja dricka betydligt mer än 1 dl. Jag tror verkligen inte att du behöver oroa dig.

Min son drack inget vatten alls när han var 6 månader, men så bestod 95% av hans föda fortfarande av bröstmjölk då också.

• Lenk

Min 6,5-månaders vägrar dricka vatten.
    Däremot späder vi Sempers Fruktdryck med vatten.
    Han ammas inte och dricker heller inte ersättning längre, men han kanske får i sig 3 dl "saft" om dagen.
    Jättebra sa min BVC-sköterska, när de äter puré så ska de dricka mycket

Svar på tråden Hur mycket vatten dricker era 6-månaders?