• valpmatte

hur länge kan man lämna en valp ensam hemma?

Jag skall sommarjobba i sommar (varieande arbetstider) och har en valp som då kommer vara drygt 5 månader gammal. Har provat att lämna honom ensam hemma succesivt längre och längre stunder, som längst 2 timmar och det har gått bra, han har sovit oftast när jag kommit hem. Men nu när jag skall jobba i sommar är jag lite vilsen i hur jag skall göra. Hur länge är det ok att lämna en då 5 månaders valp ensam? Att man inte kan lämna honom hela dagen förstår jag, men skulle han klara att jag kommer hem vid lunch för att rasta honom och sedan kommer hem när jag slutar vid fyra-fem?

Han är annars en väldigt trygg hund som aldrig blir orolig eller rädd... frågan är hur länge valpar i den åldern kan hålla sig utan att behöva ut och rastas? Vill ju hans bästa, därför är jag intresserad av svar från er som kanske har erfarenheter av valpar. Hur gör folk som jobbar samtidigt som de har valp? Kan tyvärr inte ta med honom på arbetet.

• Svar på tråden hur länge kan man lämna en valp ensam hemma?
  • artax

Jag anser att man inte kan lämna en hund ensam hela dagen även om kommer hem och rastar den på rasten, hundar behöver ju var med i flocken om man säger så.. hunden saknar ju dig när du inte här hemma och vara ensam så mkt är inte roligt för den. kan du inte skaffa en dagmatte när du jobbar? 

Du säger att hunden är 5 månader i sommar, hur gammal är den nu då? 3? Lämna en 3 månadersvalp ensam i 2 timmar skulle jag inte göra det heller! Min minsta valt på bara 10 veckor och han får vara ensam med de andra hundarna men inte längre än 1 timma då får han åka med mig dit jag ska istället. Ingen av mina hundar har någonsin lämnats en hel arbetsdag och bara blivit rastade på dagen.. kommer aldrig göra det heller. Har jag och sambon jobbat samma tider har vi haft dagmatte. Det finns säker någon som ställer upp billigt eller gratis, speciellt om du har en trevlig hund! :)
    Alternativ ställ upp för någon annan med hund så får den ställa upp tillbaka. 
  • Tessa606

Tycker att det verkar vara alldeles för mycket ensamtid för en så ung hund. All den trygghet ni byggt upp kan förstöras av detta, kan bli så illa att du till slut har en hund som inte kan lämnas alls.

Försök att hitta en dagmatte eller hunddagis om du inte har någon annan som kan passa den lille

• MariaMalmö

Vi behövde lämna vår valp en timme om dagen redan då vi haft honom i 3 veckor (då var han 11 veckor) - eftersom den ene inte hann hem från jobb innan den andra började - så vi började träna honom tidigt, succesivt längre och längre stunder. Han gick direkt och la sig och sov hela stunden, sträckte på sig och gäspade när vi kom hem.
    Nu är han 5½ månad gammal och är utan problem hemma 3-4 timmar då det behövs. Jag ska tillägga att jag jobbar natt och sambon dag så ngn är alltid hemma med honom men OM det behövs så fixar han det utan problem, han bara sover. När du skriver "hålla sig", menar du om han är rumsren då så ja, min är - men det är ju individuellt det med...
    Handlar detta jobb om 5 dagar i veckan så håller jag med "artax" ovan, hitta en dagmatte! Men är det oregelbundna dagar så tycker jag det kan vara ok OM du rastar och ger honom ordentligt med stimulans före och efter han lämnas och de dagar du är ledig. Olika raser kräver dessutom olika mycket men visst är det i grund och botten ett flockdjur som inte vill vara ensam.

• dezibel
    valpmatte skrev 2010-05-13 22:40:23 följande:
     Hur gör folk som jobbar samtidigt som de har valp? Kan tyvärr inte ta med honom på arbetet.
    Man ordnar dagis/dagmatte om man måste lämna hunden mer än 4 timmar per dygn!!!
    Jag tycker du gått alldeles för snabbt fram med en så liten valp och glöm tanken på att lämna hunden ensam hela dagarna med endast en "lunchpinkning", det är inte humant.
    Varför skaffa valp när den endå ska ligga själv 8-9 timmar om dan?
  • Zimlis
    dezibel skrev 2010-05-14 07:46:31 följande:
    Man ordnar dagis/dagmatte om man måste lämna hunden mer än 4 timmar per dygn!!! Jag tycker du gått alldeles för snabbt fram med en så liten valp och glöm tanken på att lämna hunden ensam hela dagarna med endast en "lunchpinkning", det är inte humant. Varför skaffa valp när den endå ska ligga själv 8-9 timmar om dan?
    Vilka konkreta tips på hur man löser sin situation, valpen finns ju liksom redan hos TS.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

TS: Valpar har vi haft hos dagmatte/daghusse. Och vill man inte annonsera efter en så hör med din äldre del av bekantskapskrets - finns kanske någon som går hemma som har möjlighet att passa din valp.
    Det viktigaste för din valp är ju egentligen att den inte behöver vara ensam.
Svar på tråden hur länge kan man lämna en valp ensam hemma?