• BabyJia

Lungödem

Ja, nu kommer jag igen:-/ De e så att jag e väldans förvirrad nu. Ska skriva om hur man tar hand om en person som har fått lungödem. Har skrivit hur behandlingen å symtomen kan se ut för akut lungödem, för de va d jag kunde hitta i boken. Men när jag söker på olika sidor om lungödem, så kommer de upp hjärtsvikt, men d e la ändå inte precis samma sak eller? Eller tror ni man tar han om en person likadant om han har fått hjärtsvikt el har lungödem?

Blir inte klok på detta

• Svar på tråden Lungödem
  • Babylonia

Hej! Det finns många orsaker till lungödem som ju egentligen är ett symtom/tillstånd och inte en sjukdom. En orsak kan vara grav hjärtsvikt. När hjärtat inte orkar pumpa ut blod från vänster kammare ut i aorta såblir det "stas" i lungkärlen. Man kan säga att blodet i lungorna står i kö till hjärtat och om inte blod pumpas ut från hjärtat kan inte hjärtat ta emot mer blod (alltså från lungkretsloppet). Till slut blir trycket i lungkretsloppet så högt (jämför med en vattenslang där man satt på kranen men satt en plugg i andra änden. Slangen blir ju sprängfylld ovanför pluggen och om slangen inte är tät, vilket våra blodkärl inte heller är,kommer vattnet läcka ut) att vätska från blodbanan pressas ut från blodkärlen till lungvävnaden. Om detta får fortgå blir det såsmåningom så mycket vätska i lungvävnaden att det "sprider sig" till lungblåsorna och man drunknar. Hoppas jag inte krånglat till det för dig, är inte världsbäst på att förklara. Kram och lycka till!

• Babylonia

Tillägg: Hjärtsvikt kan alltså bla innebära att hjärtat inte orkar pumpa som det ska. Man behandlar hjärtsvikt med en massa olika mediciner för att undvika att pat ska få lungödem. Om man har fått akut lungödem pga hjärtsvikt så måste man först åtgärda det akuta för att rädda livet på pat och därefter behandla orsaken, dvs svikten. Flera av de läkemedel man använder är samma men i olika styrkor och beredningsformer (ex intravenös injektion vätskedrivande istället för tabletter i det akuta skedet).

Svar på tråden Lungödem