• ShoSho84

Druckit gammal mjölk :-s

Hej alla!  Har precis gått 34veckor och e orolig eftersom jag precis fått reda på att jag druckit mjölk där bäst före datumet gick ut 2 dar sen. Misstänkte det eftersom jag haft diarre och ont i magen och sura uppstötningar under kvällen, och sovit väldigt dåligt. Ringde 1177 men de sa att det inte var någon fara, men ärligt talat..hur ofta litar man på dem nu för tiden?

Tacksam för råd och svar:)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-14 09:09
    Med oboy..därför märkte jag kanske inte något annorlunda i smaken.

• Svar på tråden Druckit gammal mjölk :-s
  • Apmor2

det är nog inte mjölken som gjort att du mått dåligt, när mjölk blir dålig så märker du det för den delar sig och även då kan man dricka den utan att må dåligt.

• Echidna

Jag tycker inte du ska oroa dig. Antar att du inte drack flera liter mjölk. Alla blir vi dåliga i magen ibland. Försök bara att dricka mkt vatten idag så du tar igen det du förlorade igår.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • ShoSho84
    listoplisto skrev 2010-05-14 09:02:57 följande:
    Det ÄR ingen fara.
    Hur vet du det?
  • vampyria2

Nej det är ingen fara, jag skulle ärlig talat bli förvånad över om dina besvär ens kommer från att du har druckit mjölk som är två dagar gammal. De sätter ett datum som är helt säkert, sen är det ingen fara att dricka mjölken några dagar efter det att datumet har gått ut {#lang_emotions_dreamer}

• ShoSho84

Ok tack.. det lugnade mig lite, man blir så nojjig!!!

• vampyria2
    ShoSho84 skrev 2010-05-14 09:05:16 följande:
    Hur vet du det?
    För att för det första så hade du inte kunnat drika några mängder av mjölk som har blivit gammal = sur, en klunk som du hade spottat ut och skölt munnen för att få bort smaken. För det andra så blir inte mjölken gammal eller farlig på två dagar {#lang_emotions_dreamer}
  • ShoSho84
    vampyria2 skrev 2010-05-14 09:05:54 följande:
    Nej det är ingen fara, jag skulle ärlig talat bli förvånad över om dina besvär ens kommer från att du har druckit mjölk som är två dagar gammal. De sätter ett datum som är helt säkert, sen är det ingen fara att dricka mjölken några dagar efter det att datumet har gått ut
    Jo men de säger ju alltid att när man är gravid ska man sluta äta eller dricka något en dag före bästföre datumet. Hoppas inte besvären kommer från mjölken, men min man har likadana och han har också druckit :s
  • listo
    vampyria2 skrev 2010-05-14 09:07:40 följande:
    För att för det första så hade du inte kunnat drika några mängder av mjölk som har blivit gammal = sur, en klunk som du hade spottat ut och skölt munnen för att få bort smaken. För det andra så blir inte mjölken gammal eller farlig på två dagar
    Exakt.

"Bäst före" betyder just bäst före, inte "livsfarligt direkt efter". Vi har i allmänhet blivit lite (i brist på bättre ord) korkade av hela bäst-före-grejset, det slängs sannolikt sjukt stora mängder mat som inte är förstört på något vis, men där bäst-före-datum har passerat.
    Hur många vet t.ex. att bäst-före-datum på ägg utgår från att äggen förvaras i rumstemperatur? Förvarar man äggen i kylen så håller de MINST 3 veckor efter bäst-före-datum. Men många kastar äggen så fort datumet passerat, utan att ens knäcka ett och kolla läget.

(lite OT, men ändå vettigt att tänka på när det gäller bäst-före)
    Traddiraddiraj
  • listo
    ShoSho84 skrev 2010-05-14 09:08:23 följande:
    Jo men de säger ju alltid att när man är gravid ska man sluta äta eller dricka något en dag före bästföre datumet.
    Vem säger det? Det har jag aldrig hört.
    Traddiraddiraj
Svar på tråden Druckit gammal mjölk :-s