• Satchel

Ansiktstvätt på 4-åring?

Jag är nyfiken på hur ni gör med ansiktstvätt på era barn. Vissa verkar inte tvätta ansiktet, utan gör det bara vid bad. Andra verkar tvätta ansiktet åt barnet, men en del låter barnet tvätta själv. En del verkar bara använda vatten, medan några använder nån rengöringsprodukt och ev nån kräm efter. Verkar finnas många sätt. Jag är nyfiken på hur ni gör i er familj?

• Svar på tråden Ansiktstvätt på 4-åring?
  • Triple Trouble

Hon får tvätta ansiktet själv med vatten, ser det för jäkligt ut så kör jag runt med en våtservett eller tvål och vatten. Hemska morsa! Annars vid bad. Sällan hon är smutsig i ansiktet, däremot märker jag att mina småkillar alltid är skitiga överallt..

• Triple Trouble

alltså vi har ingen rutin på morgonen med ansiktstvätt, vi tvättar bara vid behov

• Kazeer

Jag gör som min mamma gjorde på mig och min bror. Ansiktstvätt (hela ansiktet och halsen) på kvällen. Fuktar hörnet på en handduk och tvättar med den.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Satchel

Det låter ungefär som här hemma. Men sen har jag fundrat på om det räcker...? Vi vuxna rekommenderas ju att tvätta ansiktet morgon och kväll även om vi inte ser "smutsiga" ut

• carola1977

Har en 3,5-åring. Den här årstiden kan hon se ut som en sandlåda i ansiktet efter dagis och då tvättar hon själv eller jag av henne med vatten. På morgonen tvättar vi henne vid behov, om hon har ögonguck eller så. Använder bara vatten och ev Miniderm på kvällen om hon är torr (vid behov alltså, absolut inte varje dag).

• vampyria2

Vi tvättar ansiktet varje gång som vi borstar tänderna, alltså två gånger om dagen. Vi andvänder en rengöringskräm {#lang_emotions_dreamer}

• fostermamma

Oj jag hoppas verkligen folk ser till så sina barn vid 4 års ålder tvättar ansiktet dagligen i samband med tandborstning
    Min ena 2 åring gör det själv morgon och kväll

• Satchel

Vampyria2 och Fostermamma, vad använder ni för nåt vid rengöringen?

• Lady Dahmer
    Satchel skrev 2010-05-14 11:27:29 följande:
    Det låter ungefär som här hemma. Men sen har jag fundrat på om det räcker...? Vi vuxna rekommenderas ju att tvätta ansiktet morgon och kväll även om vi inte ser "smutsiga" ut
    tvärtom. Vi vuxna rekommenderas att inte tvätta alls om inte finns behov. Och isåfall bara en gång om dagen. Och enbart med vatten.

Tvätt torkar ut och stör den naturliga bakteriefloran som skyddar och ja faktiskt; håller rent! Även vatten torkar ut.

Jag tvättar ungen vid behov. Vilket är minst en gång om dagen eftersom att hon är två bast och kladdar med maten. Jag fuktar en tvättlapp, häver på lite olivolja och torkar av. Rent och mjukt. När vi badar så uppmuntrar jag henne att tvätta själv.

Aldrig tvål eller rengöringsmedel. Aldrig.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Kazeer

På vintern, när det är minusgrader, finns det rekommendationer om att tvätta barnets ansikte på kvällen före läggdags.

www.growingpeople.se/templates/Page.aspx&del=3

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    Lady Dahmer skrev 2010-05-14 11:37:13 följande:
    japp. man ska inte tvätta bort barnets naturliga fett på huden. Det skyddar mot kyla och väder.
    Jag minns att min mamma sade det till mig, när jag var liten. Därför har jag gjort som hon gjorde. Naturligtvis måste jag ibland torka av äldste sonens ansikte under dagen men den huvudsakliga/ordentliga ansiktstvätten görs alltid på kvällen.
  • Gladskit

Någon regelrätt "ansiktstvätt" typ den jag gör på mig själv är det inte tal om här. Utan vi tvättar honom lite snabbt i ansiktet efter tandborstning morgon & kväll plus att han går och tvättar händerna och runt munnen efter att vi ätit. Oftast bara med vatten. Min pojke är fyra år.

• peikko

Jag har aldrig hört talas om att man ska ha någon ansiktstvätt på barnen om det inte behövs?
    Dom har ju inte hormoner och sånt som gör att dom behöver ha ansiktsrengöring varje dag som vi vuxna har ett annat behov av.

Eller har jag missat något och nu får lära mig något nytt?

• kutiom

Här tvättar hon själv ansiktet vid behov, vid slarv eller almänn ovillighet tvättar jag åt henne. Vi använder enbart vatten.

• tahira

Vi tvättar vår fyraåriga son med vatten på kvällen. Han får ta av sig tröjan och så baddar jag ansikte och hals med vatten. Runt munnen tvättar han själv efter maten, ibland med mild tvål om det behövs.

• Ruggugglan

Dottern tvättar ansiktet med enbart vatten när hon är skitig. Tex. efter en måltid. Annars blir det tvätt vid bad.

• Mylla

De måste ju tvättas med vatten i ansiktet när de ätit och det tycker jag räcker. Jag tvättar dem aldrig där annars.  När de badar eller duschar blir det ju hela kroppen. Jag tvättar nästan aldrig håret på dem heller. De verkar inte bli fettiga eller smutsiga alls, inte som vuxna. Det är bara mat och sand och sånt som behöver tvättas bort.

Svar på tråden Ansiktstvätt på 4-åring?