• Silversolen

Hur anlägger man ett trädgårdland?

Jag skulle vilja anlägga ett litet trädgårdsland, men jag är verkligen nybörjare på trädgårdsfix. Jag har två pallkragar jag hade tänkt använda, men så mycket mer vet jag inte. Nån som kan tipsa hur jag ska göra och vad jag ska tänka på? Hur gräver jag upp gräsmattan, markduk, typ av jord, fiberduk osv...?

• Svar på tråden Hur anlägger man ett trädgårdland?
  • Diablo

Du behöver inte gräva bort grässvålen, lägg ut ett två till tre centimeter tjockt lager tidningspapper i botten, detta för att inte gräs och rotogräs ska tränga upp i planteringsbädden. Detta lager kommer att ruttna och försvinna med tiden och då har det redan kvävt gräset och annat som du inte vill ha i bädden. Sedan fyller du på med jord och gödsel. Köp bättre jord inte den billigaste för den har en hög torvhalt och det vill du inte ha. Sedan väljer du kogödsel och blandar i. Därefter är det bara att så och vattna. Tänk på att i och med att planteringsbädden är upphöjd så är det varmare än i jorden och torkar då också upp fortare, så glöm inte att vattna regelbundet.
    Lycka till!

• Silversolen

TAck för ditt svar! Behöver jag inte gräva upp gräset alltså? RÄcker det att lägga ut tidningspapper och fylla på med jord? Funkar det lika bra med tidningspapper som med markduk?

• Diablo

Det är bättre med tidningspapper. Det kväver gräset och sedan förmultnar det och försvinner. Men det ska vara dagstidningar och ett par cm tjockt lager. Detta är ett tips jag har lärt mig när jag gått kurser på universitetet. Funkar kanon.

Svar på tråden Hur anlägger man ett trädgårdland?