• Anonym (klafsande ljud)

Gravid v 34 med konstiga ljud från magen??

Min bebis är väldigt aktiv i magen, bökar och stökar runt hela tiden. Ibland när bebisen busar runt i magen kommer det som ett konstigt "klafsande/slaskande" ljud??? Jag är säker på att det inte är vanlig kurrande mage. Vad kan detta vara, bäör jag ringa in till förlossningen och fråga? Bebisen kan väl inte sparka sönder moderkakan ta sönder på fosterhinnan??

• Svar på tråden Gravid v 34 med konstiga ljud från magen??
  • Analoga

Har aldrig hört talas om att de kan sparka sönder moderkaka/fosterhinna!

Det kan inte vara hicka du hör??

• Anonym

Nej, bebisen kan inte sparka sönder något därinne. Jag gissar på att bebisen får tarmarna att flytta lite på sig och att det ger upphov till ljudet

Nej det är ingen hicka jag hör, hickan brukar jag däremot känna ganska rejält

Kan det vara fostervattnet som låter tro?

• Anonym (Loloo)
    Anonym skrev 2010-05-14 12:43:22 följande:
    Nej, bebisen kan inte sparka sönder något därinne. Jag gissar på att bebisen får tarmarna att flytta lite på sig och att det ger upphov till ljudet
    bebisen kan VISST sparka sönder saker i magen. MEN det är extremt ovanligt. Min arbetskompis dotter sparkade sönder sin egna navelsträng inne i magen. 
    Mamman började störtblöda och det blev urakut snitt. Det var bebisens blod som kommit ut inte mammans. Och hon(bebisen) var helt vit av allvarlig blodbrist när dom fick ut henne.
    hon hade änglavakt och överlevde. Och utan men också=). 
    Ts skulle bebisen ha haft sönder något så skulle du märka det tror jag. tycker inte du behöver vara orolig. men du kan ju ringa förlossningen och fråga iallafall. För att känna dig lite lugnare.
  • Anonym
    Anonym (Loloo) skrev 2010-05-14 13:08:26 följande:
    bebisen kan VISST sparka sönder saker i magen. MEN det är extremt ovanligt. Min arbetskompis dotter sparkade sönder sin egna navelsträng inne i magen.  Mamman började störtblöda och det blev urakut snitt. Det var bebisens blod som kommit ut inte mammans. Och hon(bebisen) var helt vit av allvarlig blodbrist när dom fick ut henne. hon hade änglavakt och överlevde. Och utan men också=).  Ts skulle bebisen ha haft sönder något så skulle du märka det tror jag. tycker inte du behöver vara orolig. men du kan ju ringa förlossningen och fråga iallafall. För att känna dig lite lugnare.
    Hur visste de att barnet sparkat sönder navelsträngen?*nyfiken* Att navelsträngen slitits loss/skadats för att barnet trasslat in sig har jag hört, men aldrig att den kan sparkas sönder?

TS: Jag tror absolut inte att det är någon fara, för skulle det hända något därinne så skulle du få väldigt ont och blöda och eftersom du känt det vid fler tillfällen och din bebis rör sig och verkar må bra så är det kanske din egen mage du hör. Det kan ju bubbla och låta i magen av tarmarnas rörelser och om då bebisen stökar runt samtidigt....
    Men jag tycker ändå att du ska ringa din BM, så att du slipper oroa dig!
  • Anonym

Jag får också konstiga ljud till o från magen.. Men de låter som typ lite vatten som skvätter runt.. Eller?

Jag tror dock inte det är någon fara!

• izzie78
    Det du hör är när barnet sträcker på sig
    Jag hörde precis samma, och blev såklart rädd. men fick konstaterat att så är fallet.
    Nu ska jag inte säga att det verkligen är så till 100% men jag e ganska säker!
    Om inget annat, kolla upp det!!

Kram C
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-05-14 13:31:50 följande:
    Jag får också konstiga ljud till o från magen.. Men de låter som typ lite vatten som skvätter runt.. Eller? Jag tror dock inte det är någon fara!
    Så har jag med! var hos BM imorse och allt var bra!
    Anonym skrev 2010-05-14 13:31:50 följande:
    Jag får också konstiga ljud till o från magen.. Men de låter som typ lite vatten som skvätter runt.. Eller? Jag tror dock inte det är någon fara!
    J precis, nästan lite som det skätter eller skvalpar.
    izzie78 skrev 2010-05-14 13:32:50 följande:
    Det du hör är när barnet sträcker på sig Jag hörde precis samma, och blev såklart rädd. men fick konstaterat att så är fallet.Nu ska jag inte säga att det verkligen är så till 100% men jag e ganska säker!Om inget annat, kolla upp det!!Kram C

Ljuden kommer alltid när bebisen är aktiv så det låter inte helt orimligt.

Förövrigt så känner jag ingen smärta, blod eller liknande då hade jag självklart genast ringt in. Nu är jag bara lite nojjig över det skumma ljudet som jag hört ett fåtal gånger när det är tyst omkring mig.

• izzie78

Det bästa om du är orolig är att åka in en gång för mkt
    Lita på din intuition! Allt e säkerligen bra, men du ska inte gå runt och oroa dig,
    inte bra för bebisen din

KRAM

• Echidna

Jag kan "höra" massa skvalpande inne i magen, men har ännu inte hört några knäppanden som tydligen är barnets leder som låter.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Anonym

Nu är jag tidigt gravid med tredje och känner ännu inget ens men med mina 2 andra så hörde jag både knäppande ljud och ibland splachiga klafsiga ljud, ibland gjorde jag inget och ibland blev det när jag böjde mej framåt hastigt, antar att det var vattnet som åker omkring lite..

Svar på tråden Gravid v 34 med konstiga ljud från magen??