• hellokitty

Ridskola - lämplig ålder?

Jag är själv instruktörsutbildad och har jobbat på ridskola men känner mig ändå kluven inför vilken ålder man kan låta barnen börja rida. har sett flera exempel på  ganska små barn som "tvingats" rida av sina föräldrar trots att de inte verkar gilla det speciellt mycket. jag vill inte kväva mina barns hästintresse genom att pusha dem, men skulle tycka det vore jätteroligt om de vill rida. jag har själv häst och vill gärna köpa en ponnny till mina barn (som blir 3 resp 5 år), men först ska de gå på ridskola.

ni med lite äldre barn som rider - när började de och hur intresserade är de idag? kände ni nånsin att ni fick tvinga dem till till stallet? har ni ett eget hästintresse också? tacksam för era erfarenheter!

/hästtjej

• Svar på tråden Ridskola - lämplig ålder?
  • Echidna

Jag har jobbat som instruktör på en ganska stor ridskola i norrland. Jag anser att 7 år är lägsta gräns för när de ska börja på ridskola. Innan dess är det svårt för dem att koncentrera sig på det intruktören försöker lära dem. Även om man från början börjar med basic som hur man går in till en häst osv så kommer yngre barn inte alltid ihåg det från gång till gång. Har man egen häst så är man ju med barnet varje gång och oftast varje dag och kan påminna dem .

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • emmisss

Jag vet började intressera mig för hästar när jag var 7... då har ingen av mina föräldrar något intresse för varken djur eller hästar!

Kanske ska vänta tills dom själva säger att dom vill börja rida på ridskola... 5 år är väl ganska ungt...(säger jag som inte har barn) :)

Sen kan det ju vara så att dom inte alls kommer dela ditt intresse, vilket man får accptera kanske?

Du har dom i stallet så dom får bekanta sig med hästarna m.m så att dom inte blir rädda?

• solfrost

Här ska de var a4 år när de börjar ta lektioner.

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • Carisma95

Vid "min" ridskola är det 3-4 åringar i lägsta grupperna. Men där det ju mer att lära sig hålla balansen osv.

Sonen blir 6 år till hösten (okt) och han har tjatat på mig i över ett halvår att han vill börja rida, så jag tror det är ganska individuellt hur "mogna" de är också.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • S vali s

Vår dotter började rida när hon var 4år och är nu inne på sin andra termin, ålder på de andra i hennes grupp är 3-5år.

Upplägget på dotters ridskola är super, dom börjar med att rykta o göra iordning hästarna ( givetvis med hjälp av en förälder ), sen är det 30-40 min lektionsridning, varannan gång på ridbanan och varannan gång ute i skogen. Efter lektionen får barnen sadla av, borsta och sen leda ut sina hästar till hagen.
    Allt som allt tar det ca en o en halv timme per gång och ridläraren finns med hela tiden och lär ut praktik o teori på ett underbart sätt - vår dotter älskar sin ridning och längtar efter nästa gång redan när vi lämnar stallet

För egen del skulle det aldrig falla mig in att "tvinga" min fyra åring att rida, om det mot all förmodan kommer en lördag då hon ine vill åka till ridningen skulle vi låta henne stå över . jag har likosm aldrig förstått vitsen med att tvinga små barn att "idrotta" eller vad man nu ska kalla det.

Den late får brått när det blir kväll
  • hellokitty

jag var själv 9 år när jag började rida (efter mycket tjat på mina häsointresserade föräldrar) och har älskat djur i hela mitt liv trots att jag växt upp utan egna. Båda barnen är jätteintresserade (och helt orädda) när de är med i stallet och vill klappa och mata och den äldsta pratar ganska ofta om att hon vill börja rida. jag följer gärna med till ridskolan och stöttar henne på alla sätt. jag vill bara inte att hon ska bli less efter en halv termin och sen inte vara sugen på att prova igen. kanske är det bättre att vänta?

sen hon fyllde tre år går hon på gympa en dag i veckan och det älskar hon fortfarande. jag vill inte styra henne för mycket, det ska ju trots allt vara hennes val, men det vore tråkigt om hon inte alls skulle gilla att rida eftersom det för mig personligen varit en så oerhört viktig del av livet. naturligtvis skulle jag dock acceptera det om det blir så. frågan är hur jag bäst går tillväga för att det inte blir så!

• S vali s

Det hela beror ju lite på hur upplägget är på den ridskolan man väljer att ha sitt barn.

Där vår dotter rider så är det verkligen anpassat för varje åldersgrupp och hon som har ridskolan brinner verkligen för de små barnen och har ett otroligt engagemang och allt är helt o hållet på barnens villkor, det är små grupper och hon tar sig verkligen tid för alla och anpassar själva lärandet efter barnen hela tiden.
    Med 3-5åringarna lägger hon stor vikt på att lära barnen att umgås med hästarna, ridningen kommer lite i andra hand och handlar mest om   balans o "styrövningar"

• hellokitty

Svalis: det är superviktigt att man hittar en bra ridskola. vi bor i malmö och här finns ganska många att välja på men jag vet inte vilken som är bäst för små barn. var bor ni? Låter ju som att er ridskola har ett bra upplägg, lite åt ridlekis-hållet

• Cecese

Jag själv började rida när jag var 10 år och jag red i 8 år tills jag blev gravid. Sen vart det 12 års uppehåll och i januari i år började jag rida och för 1,5 vecka sen köpte jag min första häst, ett islandssto på 10 år :) Hon har varit lektionshäst i 4 år men inte riktigt trivts med det. Hon har även då gått med på nybörjarlektionerna med riktigt små barn utan problem så mina barn kan rida på henne ibland.

Min äldsta dotter började rida i höstas när hon var nästan 11 år. Hon har inte ridit så länge så det är svårt att säga om intresset kommer att hålla i sig.

Min andra dotter är 7 år och i mitt tycke för liten/ung för ridskola. Hon skulle inte orka koncentrera sig en hel lektion. Hon tycker det är rätt kul med hästar och får komma med till stallet ibland och då rida på min häst och det räcker just nu för hennes del.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • S vali s
    hellokitty skrev 2010-05-14 16:04:27 följande:
    Svalis: det är superviktigt att man hittar en bra ridskola. vi bor i malmö och här finns ganska många att välja på men jag vet inte vilken som är bäst för små barn. var bor ni? Låter ju som att er ridskola har ett bra upplägg, lite åt ridlekis-hållet
    Vi bor strax utanför Norrtälje och mkt riktigt så är upplägget för de allra minsta lite "ridlekis", det var så hon startade för x antal år sedan och sen i takt med att hennes första elever blev äldre/duktigare så utökade o anpassade hon verksamheten så numera har hon allt från de allra yngsta till tävlingsryttare.
    Jag tycker om upplägget att hon lär även de små att umgås med hästarna, varje lektionstillfälle avslutas vid hagen där det alltid blir lite "hästprat" vid staketet då hon berättaqr om hästarna, hur dom "pratar" med varanndra, kropsspråket, färger, beteckningar ja kort sagt allt möjligt och vår 4åring har lärt sig massor under de här två terminerna.

För mig som tillbringade en del av tonårstiden på en ridskola där skötarsystem och hierarkin var fruktansvärd tycker att det är guld värt att hon jobbar stenhårt med kamratandan och att alla ska känna sig välkomna - dom "stora" tjejerna är helt gudomliga med småtjejerna och det är en supermysig stämning i stallet
  • Starborn

Vår dotter började rida privat strax innan hon fyllde två år. Då på egen begäran då hon sa att hon ville rida så fort hon såg en häst. Så vi provade på ponnyridning på barnens dag och sen ville hon bara rida mer och mer.

Här där vi bor är det 4 år som gäller för ridlekis, så vi hittade en tjej som har en ponny som hon rider privat hos regelbundet sen ca ett år. Men det är först nu som hon fått börja trava och ska få lära sig svänga, stanna o.s.v, och jag är själv alltid med brevid hästen även om hon sitter stadig själv och ägaren håller såklart i grimskaftet. =)

Så ålder för att börja rida tycker jag beror mycket på barnet själv och sen om föräldern vill engagera sig mycket då det krävs när barnen i väldigt små.

• Gul13

Dottern har suttit och åkt med på våra hästar sen 1 års ålder ungefär. Sen började hon på ridlekis strax innan 4 år. De rider 30 min. Har ledare hela tiden. Rider varannan söndag. De har teori 1 gång per termin.

Till skillnad från Superlza tycker jag vår dotter kommer ihåg enormt mycket. Hon suger åt sig som en svamp. Det kanske beror på att hon själv vill och har alltid velat rida. Hon har järnkoll på att man ska borsta, kratsa hovar, tränsa, sadla, fixa stigbyglar, ha hjälm och väst, tyglar och skänklar och trava och galoppera  ... ja hon kommer ihåg det mesta man lär henne. Nu är hon fem år gammal och kan trava själv på shettisen hemma. Hon är uppvuxen med får, hästar, hundar och katter så kanske det spelar roll.

För att svara på frågan när det är lämpligt egentligen så 4 år skulle jag säga på ridlekis. Jag hoppas inte det är någon ridskola som släpper 4åringar vind för våg själv med hästarna i ridhuset utan att de har ledare och hjälp.

• Stor mamma

ridlekis är väl lämpligt från 4-5 års ålder, då ser man ju om intresse finns eller om man skall lägga ner idén

• hellokitty

Grattis till hästköpet cecese!

Jag har ju också häst men han är en 1,80 cm hög unghäst och knappast lämplig att ens provsitta i stallet... Båda barnen har "ridit" på shettisar i Folkets park och liknande, i skritt max 5 minuter. Jag har surfat runt på ridskolornas hemsidor men inte hittat nån med ridlekis, utan det är mer klassiska ridlektioner. På min gamla ridksola hade dom en gång i tiden nåt som kallades knatteridning (med ledare för dem som ville ha det) för dom yngsta men t.om. det tycker jag är för avancerat för 4-5 åringar. Rida privat är ett alternativ, men jag älskade miljön på ridskolan som barn och vill att mina barn ska få samma möjlighet att bara vara i stallmiljön med allt vad det innebär av ansvar och kamratskap. Och så tror jag att det är bättre att någon annan än mamma lär ut.
    jag har varit och kollat på en ridskola som har lektioner från 3 år och uppåt, men det var bedrövligt att se, rörigt, opedagogiskt och ovilliga barn (samt ponnyer). Har väl ganska höga krav på just kvalitet och pedagogik då jag själv är både utbildad lärare och ridledare. Sen måste det vara trygga, snälla ponnyer, som inte lägger öronen bakåt och ser allmänt illa skötta ut...

• LabLover

Läser lite om era erfarenheter.

Dottern som är 5 år ska börja på ridlekis efter "sommalovet". Här är det 8 lektioner på ridlekis 1 och ridlekis 2, sedan får man stå i kö till vanliga ridlektioner. Tyvärr är det teori de tre första gångerna. Inget ont om det men tror att jag behöver förvarna dottern om att det är så. Jag tycker gott de kunde få "åka lite" häst för det är ju det som lockar.

Själv började jag rida när jag var 8 år ungefär, hade helt ointresserade föräldrar. Red sedan inte från sena tonåren tills nu i höstas när jag började om. Hur kul som helst!

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Lucky

Min dotter började rida efter jul nyligen 5år fyllda! Hon tycker det är superkul och det gör jag med!
    Hon rider i en liten grupp med endast 5 elever, alldeles lagom tycker jag!
    Hon har hunnit jättelångt på bara den här terminen tycker jag, klarar av att rida själv i både skritt och trav, har även börjat få " hoppa" lite(självklart då utifrån vad barnet vill och klarar av)
    Toppen tycker vi! Och dottern älskar sin ridning!

Danielle i mitt hjärta!
  • hellokitty

Vi ska på knatte-ridning från 4 år på en ridskola i närheten på söndag. Det är bara skritt och lite trav med mamma/pappa som ledare. Man bokar bara upp sig för en gång i taget, vilket jag tycker känns bra när det bara handlar om att "prova på". Dom har det ca tre ggr/månad men tyvärr var det här sista gången för vårterminen. Men gillar hon det är det ju bara att vänta tills i höst.

• hellokitty

Riktiga ridlektioner har dom förresten först från 7 års ålder. Kanske hänger ihop med att dom inte har något mindre än c-ponnyer där.

Svar på tråden Ridskola - lämplig ålder?