• hellokitty

Ridskola - lämplig ålder?

Jag är själv instruktörsutbildad och har jobbat på ridskola men känner mig ändå kluven inför vilken ålder man kan låta barnen börja rida. har sett flera exempel på  ganska små barn som "tvingats" rida av sina föräldrar trots att de inte verkar gilla det speciellt mycket. jag vill inte kväva mina barns hästintresse genom att pusha dem, men skulle tycka det vore jätteroligt om de vill rida. jag har själv häst och vill gärna köpa en ponnny till mina barn (som blir 3 resp 5 år), men först ska de gå på ridskola.

ni med lite äldre barn som rider - när började de och hur intresserade är de idag? kände ni nånsin att ni fick tvinga dem till till stallet? har ni ett eget hästintresse också? tacksam för era erfarenheter!

/hästtjej

• Svar på tråden Ridskola - lämplig ålder?
  • Echidna

Jag har jobbat som instruktör på en ganska stor ridskola i norrland. Jag anser att 7 år är lägsta gräns för när de ska börja på ridskola. Innan dess är det svårt för dem att koncentrera sig på det intruktören försöker lära dem. Även om man från början börjar med basic som hur man går in till en häst osv så kommer yngre barn inte alltid ihåg det från gång till gång. Har man egen häst så är man ju med barnet varje gång och oftast varje dag och kan påminna dem .

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • emmisss

Jag vet började intressera mig för hästar när jag var 7... då har ingen av mina föräldrar något intresse för varken djur eller hästar!

Kanske ska vänta tills dom själva säger att dom vill börja rida på ridskola... 5 år är väl ganska ungt...(säger jag som inte har barn) :)

Sen kan det ju vara så att dom inte alls kommer dela ditt intresse, vilket man får accptera kanske?

Du har dom i stallet så dom får bekanta sig med hästarna m.m så att dom inte blir rädda?

• solfrost

Här ska de var a4 år när de börjar ta lektioner.

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • Carisma95