• Salacious Crumb

Kostnad för att operera katt akut?

Vi har just varit hos veterinären med vår stackars katt som inte alls mår bra.  Troligen är det något främmande föremål i buken (dvs något olämpligt som katten har satt i sig har fastnat) och de kommer behöva operera henne. Är det någon som vet ungefär vad en sådan operation kan landa på? Jag förstår att det är omöjligt att säga exakt men pratar vi runt 10 000 kr eller närmare 50 000 kr? Jag har ingen aning och veterinären kunde inte ge mig någon uppgift men självklart gör vi allt för kissen.

Katten är försäkrad och veterinären brukar kunna göra en direktreglering men just idag är det klämdag så det går inte. Det här innebär att vi måste betala allt själva och jag är lite orolig att vi inte har "kontanter" så att det räcker.

Det känns som att det räcker att vara orolig för den stackars katten, jag vill inte behöva oroa mig för pengar också

• Svar på tråden Kostnad för att operera katt akut?
  • JellyBean

Jag pallar inte läsa hela för jag skulle bara brtya ihop men snälla här är det verkligen inte pengarna det gäller, ta för helvete katten till vet och se till att sen blir operarad. Sen kan man lägga ut räkningen på avbetalning.

Ta ditt ansvar!! Har du djur..se då till att det blir skött och mår bra!!

• Salacious Crumb

Lugna ner dig. Katten är hos veterinären.

• Jezamine
    Salacious Crumb skrev 2010-05-14 15:43:19 följande:
    Lugna ner dig. Katten är hos veterinären.
    Varför frågar du inte veterinären då?
    Avstängd tills vidare
  • BlommyNess12
    JellyBean skrev 2010-05-14 15:41:37 följande:
    Jag pallar inte läsa hela för jag skulle bara brtya ihop men snälla här är det verkligen inte pengarna det gäller, ta för helvete katten till vet och se till att sen blir operarad. Sen kan man lägga ut räkningen på avbetalning. Ta ditt ansvar!! Har du djur..se då till att det blir skött och mår bra!!
    Nepp, veterinärerna här gör inte det, det är direktbetalning som gäller enbart.
    Men katten är hos veterinären så du måste inte bli helt galen, och hon skriver att hon kommer göra allt för sin kisse, men undrar vad det går på ca.
  • KwastHilda

Vilka svar du får! Min erfarenhet säger mig närmare 10.000, absolut inte över 20.000. Lycka till.

• Kimban

Men är du säker på att de inte kan vänta med betalning till på måndag? De har de gjort för oss när det var stora summor. En sak om det är några tusen, men när man kommer upp i sådana belopp så kan det ju bli svårt, de ser ju att ni har försäkring.

• Zygo

Bra att du har den försäkrad och har inställningen att du gör allt för kissen! Svårt att svara på, men du borde kunna få kostnaden på faktura eller avbetalning. Det är ingen som kan åka in akut med sitt djur och få det opererat och förväntas punga ut 50 000 kr samma dag! Det är orimligt och speciellt en sådan här situation när försäkringen gäller.

Men, veterinären är skyldig att ge dig ett kostnadsförslag, så kräv det!

Jag opererade min katt i veckan för en åkomma som INTE gick på försäkringen. Och nu fick jag brev om att försäkringen ska ändras så om katten får komplikationer efter detta så täcker inte försäkringen det heller. Lönt liksom! Förstår dock inte hur Agria kan "stänga" en klämdag, som om inga djur blir dåliga då?!

Prata med veterinären igen, en sådan här åkomma kan leda till att katten dör!

• agustina

Vi fick operera våran kattjej pga infekterad livmoder akut, vi betalade 3600kr i självrisk och resten drogs på försäkringen.
    Ingen aning vad det kan kosta i klumpsumma!
    (Har för mig att det då var 1500kr i självrisk + 20% av resterande kostnad som vi betalade).
    Våran perserkille blev jättesjuk, troligtvis ett förkylningsvirus, låg inlagd 24 h och man tog prover och gav dropp.
    Kostade oss 15 000:- att lösa ut honom, då det inte gick att direktreglera just då.

• Sorbus
    JellyBean skrev 2010-05-14 15:41:37 följande:
    Jag pallar inte läsa hela för jag skulle bara brtya ihop men snälla här är det verkligen inte pengarna det gäller, ta för helvete katten till vet och se till att sen blir operarad. Sen kan man lägga ut räkningen på avbetalning. Ta ditt ansvar!! Har du djur..se då till att det blir skött och mår bra!!
    Om du inte vill läsa hela texten ska du nog inte gå till angrepp heller. Jag tycker det är rätt tydligt i TS att katten ÄR hos veterinären och att den kommer att opereras. Jag vet hur jobbigt det är att oroa sig för sitt djur så jag är övertygad om att det är tufft nog för trådstartaren att oroa sig för sin katt i första hand, och nu dessutom behöva bekymra sig för att de kanske inte har kontanter för att täcka det katten behöver omgående pga klämdag. Så han/hon behöver definitivt ingen utskällning för något han/hon inte ens gjort bara för att du inte gitter läsa färdigt.

TS, jag kan tyvärr inte ge dig någon kostnadsuppskattning. Det varierar en hel del beroende på vilket ingrepp som behövs och vilken veterinär/djursjukhus det är. SÅ jag tycker du ska fråga dem igen, någon uppskattning av vilken härad det handlar om måste de ändå kunna ge dig.
  • JellyBean

Okej, puh

sorry att jag reagerar som jag gör men jag förlorade nyss min katt så att sånt här är jätte känsligt för mig..

• JellyBean

Om jag haft pengar nu , hade jag sagt att jag kunde ha betalat allt. men jag kan inte det och det gör mig med galen!!

• Salacious Crumb

Tack för svar och stöd

• Echidna

TS hade jag varit du hade jag räknat med 15 - 20 000 kr om inte veterinären säger nåt annat. Självklart är det svårt att säga exakt VAD det kommer att kosta. Det beror lite på hur mkt medicin katten kommer att behöva samt hur mkt eftervård som krävs. Tycker det är bättre att ställa in sig på en HÖG kostnad ist för en "låg".

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Majsan70

Runt 10-12000 brukar en bukoperation med tillhörande vård kosta om det inte blir komplikationer.

Varför kan de inte direktreglera genom att beräkna din kostnad och sen ta resten med försäkringsbolaget på måndag? Då har man bara med sig sitt försäkringsbevis amt att man vet vilka självrisker man har.

Som när vår katt fick ett kejsarsnitt för exakt två veckor sedan. Vi hade 1100 i fast självrisk o sen 15% rörlig. De drog detta från den totala summan och vi betalade det på plats. Blev ca 2700 kronor för en operation så kostade totalt ca 8-9000

• Echidna

Det borde inte vara något problem att direktreglera räkningen.. försäkringsbolaget öppnar ju på måndag. Om Ts betalar självrisk + 15-20 % av totala kostanden på plats.. resten får ju sjukhuset när försäkringsbolaget öppnar. Men som sagt.. tala med veterinären som är skyldig att ge dig ett kostnadsförslag och sjukhuset vilka rutiner de har.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Ova

Jag skulle gissa att det går på kring 10 000 kr. Många djursjukhus kan göra en preliminärdirektreglering om du tar med ditt försäkringsbesked där det står giltighetstid och självrisk. Om de inte gör det så kan din katt stanna till måndag då det går att direktreglera igen.

Svar på tråden Kostnad för att operera katt akut?