• mallebralle

svärmor driver mig till vansinne

Är riktigt förbannad just nu.
    Är så sjukt trött på min svärmor. Hon driver mig till vansinne. Vet inte ens vart jag ska börja.

Jag och min sambo har varit förlovade i snart 3 år och jag är min sambos första flickvän. Vi båda är 24 år.
    I början när jag träffade hans mamma så pratade hon mycket om andra, släktingar, vänner osv.. saker som man bara inte kläcker ur sig. Har inte brytt mig så mycket om det föränns nu på sistonde. Hon har börjat snacka skit om min sambos lillebrors flickvän, att hon är så ful, jobbig etc. Lillebrodern och hans tjej är 4 år yngre än oss. Började då fundera lite: hm, undrar vad hon säger om mig. Men mot mig är hon trevlig och har sagt till min sambo att "först är bäst" om oss flickvänner och menat mig. och hon är urgullig när vi väl ses.

För två veckor sedan va vi ute på fest med våra vänner inklusive lillebrodern och hans tjej. Då han blev riktigt full och odräglig och han och jag började tjafsa om att han skulle lugna ner sig lite. Då skriker han rakt ut i ansiktet på mig saker som hans mamma, min svärmor sagt om mig.

tex
    då både jag och min sambo pluggar heltid så har vi begränsat med pengar. jag jobbar dock extra och är snart färdigutbildad ssk. köpte förra månaden byxor och jacka till min sambo för 4000kr, då han står för hyran, mat, bil, osv så står jag för räkningar och allt utöver. tyckte han va värd detta då han inte kan unna sig så mycket i månaden. då har svärmor tydligen sagt att jag bara köper en massa saker till min sambo för att jag har dåligt samvete för något och börjar spekulera i det. förra månaden va jag hos en nära killkompis och hälsade på, och det fick hon väll reda på, och menar nu att jag varit otrogen med min killkompis och försöker "köpa tillbaka" min sambo :S ?!?! tillägga att jag ALDRIG skulle göra något mot min sambo, och min killkompis och jag är så nära vänner, dessutom har han tjej.

sen fick jag reda på en massa andra saker, att om vi skulle skaffa barn så skulle det inte ens va min sambos, att jag aldrig gör någonting, att jag är jobbig, osv.

lillebrodern kom på sig själv och började gråta, han fick så dåligt samvete och sa själv att det inte va meningen att jag skulle veta allt det där.

jag blev så sjukt ledsen. gick hem från festen..
    dagen efter frågade vi henne om det där, men hon bara -nnäää, vadååå?
    saken är den att jag VET att hon sagt det där. jag sa då till henne att: det är bara en massa jävla skitprat hela tiden. och hon lika dum och ser ut som ett frågetecken.

jag vill tycka om henne men kan inte. försöker bita ihop för min sambos skull. han tycker eller säger inte så mycket om det här, det sårar mig också.
    vi planerar nu smått och jag bävar inför den dagen vi ska berätta det för min svärmor. jag ska dock inte låta henne såra mig, isåfall går jag därifrån och går inte tillbaka. duger det inte nu ska det inte göra det sen heller när bebis kommer.

sen ringer hon och pratar med min sambo emellanåt och snackar skit igen om lillebrodens tjej, osv. vad gör man?!?! gud, skulle mamma hålla på sådär slängde jag på i örat på henne. bete sig som en skitunge, nä tack.

tur att vi bor 27mil ifrån varandra!!

• Svar på tråden svärmor driver mig till vansinne
  • redneck girl

ta du och gör upp med din sväris en gång för alla.hon har ingen som helst rätt att prata skit och sprida sin dynga.ni har låtit kärringen gå för långt.

• mallebralle

saken är den är jag är rädd för att hon ska bli ännu mer hatisk mot mig bakom ryggen och att det bara ska bli värre. just nu undviker jag henne till max.

• redneck girl

ni måste visa den damen vad som är rätt och fel.för tydligen fattar hon inte själv hur hon gör bort sig.du kan klara dig utan en sådan hagga med;)

• lintot

Jag hade samma problem med att min svärmor pratade skit om både mig och hennes son...sjukt att prata illa om sin egen son......men jag fick nog en dag och hade hjärtklappning, men lyfte luren och ringde och sa precis allt vad jag tyckte om henne och hennes jävla skitsnack....och ja....jag vräkte av mig och sa vekligen vad jag tyckte och tänkte....efter den dagen har hon varit mycket trevlig, nästan så hon kryper, men jag litar fortfarande inte på henne, men hon vet att jag inte är rädd för att ta en konflikt och därför passar hon sig väldigt noga, nästan lite messigt.....så bara stå på dig visar du inte var skåpet ska stå nu så kör hon över allt!
    Lycka till
    Kram

• jaghopparhögt

Prata med lillebrors tjej då, hon kan säkert berätta vad din svärmor har sagt om du berättar vad svärmor har sagt om henne.

• mallebralle
    Mitsan: Tråkigt att ens egen mamma kan prata skit om sitt barn och partner sådär. Tyckte det va riktigt bra av dig att ringa och prata med henne. Själv är jag nog vrång istället.. blir sur & tvär och försöker hålla mig ifrån henne. Hon gör mig på dåligt humör. Försökte ju snacka med henne dagen efter det där hände, men hon är en sån person som kollar förvånat på en och nekar till fullo.

Jaghopparhögt: Ja jag frågade henne faktiskt under helgen nu när de va på besök. Men de undviker svärmor också pga att de fått reda på vad hon sagt om lillebroderns tjej så hon hör inte heller så mycket. Men vi har sagt det nu att hör vi något om varann så berättar vi för varandra samt konfronterar henne direkt. En dag exploderar jag ärligt och då blir det inte kul.

Det här är en person som aldrig kommer förvåna en. Men som jag sa till henne; jag ska ingenstans! så har hon för avsikt att sära på mig och sambon så kommer hon aldrig lyckas. det enda hon förstör är relationen mellan henne och sönerna men det fattar hon inte själv.

kram på er.
  • JBC

Tycker det är så tråkigt, sånt där! Visst har min föräldrar och jag sagt nåt om syrrans killar, men det har vad jag kan minnas hänt två gånger och det är saker som är allmänt kända att vi tycker och det är heller inga direkt negativa grejer. Sambons paapa däremot sitter ofta och spyr galla över min svägerska. Tråkigt att höra eftersom det ofta visar sig att allt inte stämmer i slutändan. Eftersom jag inte känner dom så väl så känns det lite olustigt för mig att få höra massa skit om henne och gör att jag håller mig borta från honom. Vem vet vad ha säger om mig?

• Whirlwind

men gud... vilken tant.. jag hade inte velat träffa henne överhuvudtaget i din sits

• Larsso

Ärligt talat, finns det någon som verkar nöjd med sin svärmor?

Min är en egocentrisk bitch som bara pratar om sig själv, sin småort och sina vänninor och som är så tråkig att det gör ont. Dessutom är hon (liksom hennes nye man, långtradarchaffisen) så ointellegent att det inte går att föra ett resonerande samtal med henne eftersom hon inte vet något om världen, nutiden och samhället: Hon kan inte samtala om saker: Allt i hennes värd är svart eller vitt och LO-kärringens ord är hennes lag för har den lokala fackpampen eller kommunalrådssossen sagt en sak är det hela sanningen. Hon är helt köpt av S- och LO-propaganda och "fiffiga erbjudanden" från Lidl, Överskottet etc.

Det värsta av allt är att hon är sjukt avundsjuk på min svärfar (de är frånskilda) och kräver att vi besöker henne lika ofta och umgås:  "har ni varit hos honom igen? du vet väl att din mor också vill träffa dig?" säger hon till min sambo och så får vi dåligt samvete. För att öka på kvoten av umgänge ifall vi undvikit henne en tid kommer hon på spontanbesök och bara tassar in om altandörren är öppen.

Jag vill inte träffa henne, men hon är expert på att ge dåligt samvete. Drar en harrang om hur roligt hennes sjuka föräldrar tycker det är att se sina barnbarn och att man som barn och barnbarn har skyldigheter att träffa de äldre. Så varannan fredag kommer ett "ni kommer väl och äter på söndag, YN och XN (hennes päron 85+) kommer och ser så fram emot att se er igen. Det var ju jättelänge sedan sist. X har namnsdag så Xs syster kommer också" (jättelänge = max 2 veckor). Det slutar alltid med att min sambo får dåligt samvete och vi åker dit och varje gång säger vi att vi ska stanna max 2 timmar för att hinna lite annat, men efter 1,40 har nätt och jämt huvudrätten dukats av och då har tanten så klart gjort både efterrätt, tårta och kaffe mm så vi inte kan gå hem utan att hon gör en affär av det och hon gråter ut att vi inte gillar henne lika mycket som svärfadern. = Dåligt samvete igen.

Emellan söndagsmiddagarna kommer det med jämna mellanrum ett samtal "hej, den här filmen som vänninna X älskar som vi (=hon ensam) pratade om sist... jag har bokat 4 biljetter till på torsdag. Och sen blir det mat hos mig efteråt." Så blir det världens halabalo och ursäkter för att slippa gå på skiten. Hon surar och vi får dåligt samvete.

För min sambo är det viktigt att ha en ok relation med båda sina föräldrar så min sambo pallar inte att säga rakt ut hur jobbig morsan/svärmor är. Istället blir det jag som blir "den onde". Bah!

• ica
    redneck girl skrev 2010-05-14 16:31:08 följande:

ni måste visa den damen vad som är rätt och fel.för tydligen fattar hon inte själv hur hon gör bort sig.du kan klara dig utan en sådan hagga med;)

Ja, men umgås inte med henne. Följ inte med din sambo dit. Skyll på att du pluggar, jobbar extra. Vill hon träffa dig är hon trevlig med dig.
Svar på tråden svärmor driver mig till vansinne