• Bedan

Inflammerade analsäckar?

Vår katt har till och från problem med analsprickor som gör att han får som en sårskorpa i rumpan. Vi brukar då i enlighet med veterinärs rekommendation behandla honom med Xyloproct tills skorpan trillar av.
    Idag var det så dags igen. När jag tog tag i kissen för att smörja honom, vilket han såklart inte gillar, måste han ha knipit med rumpan för det rann ut en stor droppe vätska som liknade var och det luktade riktigt illa när jag torkade bort det.
    Är det nån som vet ifall detta bara var det lättflytande gulaktig vätska som analsäckarna normalt producerar eller ifall han har en inflammation? Jag har aldrig sett det förr.
    Det blir nog en tur till veterinären igen oavsett, men ifall han är infekterad känns det ju som att det är lite mer bråttom då han kan ha ont.

• Svar på tråden Inflammerade analsäckar?
  • dezibel

Jättesvårt att säga om det var normalt sekret eller var. Tryck lite försiktigt och känn om säckarna är fulla eller om katten har ont när du trycker.
    Vet inte om det är samma på katt som hund men när min hund fick problem med analsäckarna så var det som kom ut grönaktigt och väldigt tjockt, han åkte kana på rumpan och försökte nagga sig under svansen.
    Hoppas det ordnar sig!

• Bedan
    dezibel skrev 2010-05-14 17:25:48 följande:
    Jättesvårt att säga om det var normalt sekret eller var. Tryck lite försiktigt och känn om säckarna är fulla eller om katten har ont när du trycker. Vet inte om det är samma på katt som hund men när min hund fick problem med analsäckarna så var det som kom ut grönaktigt och väldigt tjockt, han åkte kana på rumpan och försökte nagga sig under svansen. Hoppas det ordnar sig!
    Vår katt är ganska stor, stark och aggressiv av sig så jag får vara glad om jag kommer åt att smörja lite snabbt, att trycka är en omöjlighet. Men vi ska ringa veterinären nästa vecka, där brukar han bli lite mer spak så han kan klämma lite. Det såg väldigt läskigt ut bara {#lang_emotions_frown}
  • Bedan
    Jezamine skrev 2010-05-14 17:21:17 följande:
    Läs här www.veth.se/file_download.php?file=31024
    Jo jag läste det där, det var väl mer det att det är svårt att veta hur en lättflytande gul vätska som är normal ser ut. Detta såg ut precis som var ur en böld.
Svar på tråden Inflammerade analsäckar?