• Anonym (skräckslagen)

Livrädd för sövning/skrapning

Gjorde en medicinsk abort för 7 veckor sedan och blöder fortfarande. Var på sjukhuset för kontroll idag och de hittade rester av slemhinnan kvar. En läkare som jag knappt hörde vad hon sa började prata om skrapning och jag fick panik. Bad att få testa Cytotec igen, eftersom det verkar som min mens kommit igång idag...

Bm sa sedan när jag sa att jag verkligen inte vill bli skrapad att ibland måste man ju (vilket jag förstår), men sedan sa hon "och sövd vill man ju inte bli i onödan". WHAT? Blir man sövd under en skrapning? Tydligen, och vad det verkar hade de gjort det redan idag om jag inte bett att få testa mer piller.

Nu har jag jordens ångest, dels så börjar jag delvis ångra aborten (men gjort är gjort) men jag skulle aldrig ha gjort en kirurgisk abort. Nu tror jag att jag kommer att dö under narkosen alternativt att de kommer skrapa för mycket så att jag aldrig kommer att bli med barn igen (vilket jag hört skräckhistorier om - senast på insändaren i senaste numret av ToppHälsa) Detta sa bm inte stämmer - det går inte skrapa för mycket med de instument de använder för skrapning...

Fan, fan, fan!

Fick ingen information om skrapning och sitter nu med massa frågor... När jag ska dit på onsdag och de eventuellt ser att jag har rester kvar - kommer de göra skrapningen samma dag? Får man åka hem samma dag? Ska jag vara ensam under "ingreppet"? Vill ha någon med mig... Jag dör...

• Svar på tråden Livrädd för sövning/skrapning
  • Anonym (skräckslagen)

Ingen som har nåt lugnande att komma med? Kan inte vara den enda som blivit skrapad här inne på fl...

• Anonym

när jag gjorde abort så blev jag sövd och skrapad dom det så fint heter,
    somnade och vaknade typ, allt gick bra och idag har jag en söt 3åring bredvid mig..... jag har hört många tagit tablett och haft skit ont i flera timmar innan allt är "Över" och det ville ja inte, så jag valde at sövas, skönt att allt är över när man vaknar, hade inge ont eller nått..............

klart det finns risker med allt men det där med att man inte kan bli gravid igen är nog gaaaaanska litet! rykten är ju som dom är.......

och skrapad är ju inte så fint ord precis, tror dom ska ta bort allt!

lycka till

• Anonym

själva "ingreppet" tar väl typ 30 min bara, så du somnar och vaknar typ....
    så du får åka hem samma dag! jag var där själv för min sambo jobbade men det var inge hemskt, dom är så gulliga där man är!

• Anonym (piff)

Jag kan lugna dig med att själva ingreppet är absolut inget du behöver oroa dig för!! Har själv gjort det och du får åka hem ett par tim efter uppvak, du är sövd max 20-30 min. Jag hade inte ont efter och slutade blöda nån dag efter! Lycka till och försök att inte oroa dig!

• Anonym (piff)

glömde tillägga att jag hade en väninna med mig och hon fick vara med fram till jag skulle in på operationsrummet, där fick hon ej vara med. sen fick hon komma till uppvak och vänta på mig, de är jätte gulliga där. 

• Anonym (skräckslagen)

Tack för stöttande ord! <3

Känns så drastiskt att bli sövd bara... Trodde faktiskt inte att man blev det under skrapning, utan lokalbedövad bara. Och när jag läser på om narkos så får man ju t ex inte äta efter kl 24 kvällen före osv. Så de kan väl inte göra det på onsdag när jag ska dit för att kolla om resterna sitter kvar? Måste väl få vara lite förberedd?

• Anonym (piff)

Troligtvis så får du en tid dagen efter eller så, vet ej hur pass allvarligt de bedömer att det är? Men är det allvarligt så söver de dig även fast du ätit efter 24, de är på grund av kräkrisken (alltså är man sövd och spyr så kan man ju kvävas av sina spyor) är väl endast därför man inte bör äta efter 24..

Som sagt bedömer dom det allvarligt som tar dom ingen hänsyn till att du måste förbereda dig, tyvärr
  • Anonym (skräckslagen)
    Anonym (piff) skrev 2010-05-15 07:59:49 följande:
    Troligtvis så får du en tid dagen efter eller så, vet ej hur pass allvarligt de bedömer att det är? Men är det allvarligt så söver de dig även fast du ätit efter 24, de är på grund av kräkrisken (alltså är man sövd och spyr så kan man ju kvävas av sina spyor) är väl endast därför man inte bör äta efter 24.. Som sagt bedömer dom det allvarligt som tar dom ingen hänsyn till att du måste förbereda dig, tyvärr
    De kan nog inte anse det som så allvarligt eftersom jag fick en tid nästa vecka och fick välja dag utifrån när jag bäst kunde ta ledigt från jobbet. Ja, det är klart att de söver folk akut oxå inser jag när jag tänker efter ;) BLÄ!

Bara jag med dösångest inför att andas in en gas och sedan slockna? Känns som att jag delvis verkligen tänker att jag aldrig kommer att vakna upp igen...
  • Anonym (piff)

jag förstår det, jag var också orolig för det och sa det flera ggr att tänk om jag inte vaknar, tänk om jag inte vaknar. Men framför allt tänk OM jag INTE somnar da??? joda, klart du både kommer somna och vakna igen sa de lugnande. Jag fick lite lugnande i kanylen i handen innan jag rullades in på op. Sen fick jag en stark vätska insprutad i samma kanyl i handen som sved och gjorde skitont, jag kunde känna hur den "vandrade" upp i armen på mig, då kände jag mig sömnig och fick andas i masken de bad mig säga mitt personnummer jag han säga de två första siffrorna sen vart det väldigt mörkt

Jag vaknar ur narkosen när de kör in mig på uppvak och var lite trött och seg fick sova lite där och sen fick jag fralla och te och sen fick jag åka hem. 
    Du fixar detta!!
  • Anonym (skräckslagen)

Piff: Känns så mycket bättre när du beskriver hur det kändes för dig... Även om man ligger där själv sedan så är det skönare att tänka på att fler har gjort samma sak och klarat av det.

Men jag hoppas ju verkligen att jag slipper. Blöder en del nu och hoppas, hoppas att resterna hänger med ut... (Fast har läst i andra aborttrådar om folk som HELLRE gör en kirurgisk abort än en medicinsk - typ somna och sedan är allt klart. Jag får ju i värsta fall "det sämsta ur båda världar" - blöda i flera veckor, se eländet och dessutom sövas.)

• Ova

Jag har skrapats efter missfall och jag var rädd och ville absolut inte göra det först, men i slutändan var det det minst hemska med hela situationen.
    Jag gjorde misstaget att dricka juice på morgonen och fick därför skjuta upp ingreppet till på eftermiddagen då  man bara fick dricka klara vätskor fram till 2 timmar innan sövning.
    Jag fick ta cytotec tabletter hemma och sen fick jag smärtstillande och lugnande tabletter på sjukhuset. Tyvärr blev läkaren försenad pga operation och jag blev liggandes en timma i operationssalen innan de kunde söva mig, men sköterskorna var jättegulliga och vi pratade en massa så att jag höll mig lugn.
    De sövde mig genom kanyl i handen och jag hann bara bli orolig och tänka att nu ska jag tänka på något lugnande så somnade jag och nästa gång jag vaknade så förstod jag inte att det redan var färdigt. Det tog ca 20 minuter och jag hade inget ont efteråt och blödde som mens i ett par dagar.
    Om jag var tvungen att välja på medicinsk och kirurgisk så skulle jag utan tvekan välja kirurgisk.

• Anonym (j)

Jag blev skrapad när jag fick missfall förra året. Har aldrig dessförinnan blivit sövd eller opererats för nåt så jag var jättenervös. Men de tyckte att det var så pass mycket rester kvar att jag skulle fått alldeles för långdragna blödningar om ingen skrapning gjordes. Men efteråt kan jag säga att skrapningen var den lätta biten. De rullade in mig på operation och berättade hur det skulle gå till. Jag fick en spruta i armen och sen minns jag inget mer förrän jag vaknade upp. Trodde att jag "sovit" tio minuter, så kändes det, men det hade gått två timmar. Jag var helt avslappnad och en sköterska kom och tittade till mig och sa att jag fick vila en stund till innan jag skulle tillbaka på BB. Det var alltså inte alls hemskt! Och jag hade oroat mig i onödan. Fick inga komplikationer heller efteråt, men hade avslag i några veckor.
    Det var mycket mycket värre under tiden missfallet pågick, fruktansvärt ont hade jag. Så hoppas det går bra för dig också :)

• Anonym (skräckslagen)

Var på undersökning idag och vul visade bara 5 mm slemhinna kvar, vilket inte kräver någon åtgärd. Känner mig så otroligt lättad. Nu hoppas jag bara att blödningen slutar snart så att jag kan gå vidare efter denna väldigt utdragna abort...

Tack igen för alla era lugnande ord!

Svar på tråden Livrädd för sövning/skrapning