• Git

Mjällkvalster på kaninen

Idag hittade jag en konstig grej i kaninens päls som jag efter lite googlande får till att vara mjällkvalster. Har haft kanin i 25 år i stort sett men aldrig sett detta som tydligen ska vara ganska vanligt.
    Givetvis ska jag ringa veterinären på måndag, känner att det inte är så akut att jag behöver ringa ett jouröppet djursjukhus i helgen.
    Men, är det någon som har någon erfarenhet av detta? Nåt man kan göra själv?

• Svar på tråden Mjällkvalster på kaninen
  • Jezamine

Vårat marsvin fick detta.Stackars honom.Han kliade sig runt/vid halsen.Det gick hål blev ett stort långt sår.Under en av våra storhelger hände detta.Smorde med Helosan tror jag,lindrade väl lite.Måndag morgon ringde jag vet direkt,han fick en spruta och sedan penicillin i 10 dagar.Sedan ens pruta igen.Han blev helt återställd.
    Men din kanin kanske inte har sår ännu?

Avstängd tills vidare
  • Git

Nej, inget sår. Bara en hög med mjäll och irriterad hus under. Hade honom i knät i kanske en halvtimme och han kliade bara en gång så det verkar inte bekomma honom så mycket.

• Jezamine
    Git skrev 2010-05-15 08:46:52 följande:
    Nej, inget sår. Bara en hög med mjäll och irriterad hus under. Hade honom i knät i kanske en halvtimme och han kliade bara en gång så det verkar inte bekomma honom så mycket.
    Inte nu nej..men ha honom under uppsikt.
    Avstängd tills vidare
  • Git

Det har jag, ska ringa min veterinär på måndag. Vet du hur smittsamt det är? har ju en kanin till, dock inte i samma bur.

• Jezamine
    Detta är visserligen inte om kanin men ändå
    Smitta som smitta
    Fick rapport från maken som varit med valpen för 12-veckorssprutan och de kollade även pälsen eftersom hon vill klia om man kliar henne på ryggen. Ohyra gissade jag på, men ville inte bada både hundarna i fall att det inte var det.
    Mjällkvalster som kan smittas på människor också! Nu har vi fått i uppdrag att städa och tvätta hela huset och recept på droppar åt alla inomhuspälsdjur a´500:-/styck!!!

www.alltomhundar.com/hundforum/viewtopic.php&t=43157
    Avstängd tills vidare
  • Ova

Det smittar lätt så alla kaniner, katter och hundar i hushållet ska behandlas.
    Du behöver inte ringa veterinären nu på helgen. Vad du kan göra själv är att kamma ur så mycket mjäll som möjligt med kam.

• Git

Ok, tack för alla svar!! Vet vad jag har att göra i veckan då... {#lang_emotions_frown}

Svar på tråden Mjällkvalster på kaninen