• Leelo

Egna köttbullar Biff a la lindström osv - jätteporöst vad gör jag för fel?

När jag gör egna köttbullar eller biffar så tycker jag alltid att resultatet blir alldeles för poröst i konsistensen. Gjorde senast biff a la lindström, 'smeten' kändes fast och fin och det gick lätt att göra biffar, de fick steka hur länge som helst, ändå är själva resultatet alldeles för porös, inte gott.

Använder ströbröd som får suga åt sig vätska ett bra tag, har i 1 ägg. Vanligt köttbullsrecept. Kan det vara att jag rör 'smeten' för kort eller för länge? Eller ska ströbrödsblandningen svälla ännu längre tid?
  • Svar på tråden Egna köttbullar Biff a la lindström osv - jätteporöst vad gör jag för fel?
  • ELHU

Kanske för lite ströbröd.. Inte gott när det smakar strö heller så glöm inte kryddningen :)

• Mama69

I biff ala Lindström kan det vara rödbetorna. Man måste steka dem bums!

• Shmone

För mycket ströbröd gissar jag på.. och/eller för stora bitar lök/rödbetor osv.

• Virriga Vera

Jag använder aldrig ströbröd. Enbart färs och 1 ägg/500 gr färs. När jag blandar färsen med äggen och kryddorna får den alltid vila minst 30 minuter innan jag gör köttbullar eller biffar.

Svar på tråden Egna köttbullar Biff a la lindström osv - jätteporöst vad gör jag för fel?