• mina12

    Mitt bästa tårttips

    Här kan du lägga in ditt/dina bästa tips när det gäller tårtor; baka, fylla, spackla, täcka, dekorera eller vad som helst som handlar om att göra tårtor.

    Ex. favoritreceptet, verktyget du inte klarar dig utan, mormorsknepet för att aldrig misslyckas osv.

    Jag hoppas denna tråd blir en ovärderlig "tipsbank".

    Tårttråden, där det frågas & diskuteras tårtor
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m50297278.html

    Bildtråden, där alla superfina tårtor & cupcakes visas upp
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m50296938.html

  • Svar på tråden Mitt bästa tårttips
  • mina12

    Jag fyller alltid tårtan i formen som jag bakat tårtan. Dvs:
    1. Tar ut och dela tårtbotten.
    2. Klä formen med plastfolie.
    3. Lägg i den tårtdel som ska bli ovansida.
    4. På med fyllning - På med nästa tårtdel - På med fyllning - på med tårtbotten.
    5. Tårtan bli nu högre än själva formen, så jag brukar klippa till lite styvare pappet och lägga runt kanten för att "förlänga" formen.
    6. Plasta in och ställ in i kylen. Där får den stå och gotta till sig till nästa dag då jag stjälper upp tårtan och spacklar och täcker.

    På detta sätt tycker jag att det är lättare att få i mer fyllning och tårtan blir jämn och fin.

  • lunkentuss
    mina12 skrev 2010-05-15 17:22:38 följande:
    Jag fyller alltid tårtan i formen som jag bakat tårtan. Dvs: 1. Tar ut och dela tårtbotten. 2. Klä formen med plastfolie. 3. Lägg i den tårtdel som ska bli ovansida. 4. På med fyllning - På med nästa tårtdel - På med fyllning - på med tårtbotten. 5. Tårtan bli nu högre än själva formen, så jag brukar klippa till lite styvare pappet och lägga runt kanten för att "förlänga" formen. 6. Plasta in och ställ in i kylen. Där får den stå och gotta till sig till nästa dag då jag stjälper upp tårtan och spacklar och täcker. På detta sätt tycker jag att det är lättare att få i mer fyllning och tårtan blir jämn och fin.
    så gör jag med -superbra! Annars har jag inga egna tips, inga utöver det vanliga iaf som man "måste" dela med sig av s.a.s Men kanske kommer jag på nåt
  • carina7622

    Gokväll...
    om jag skall göra en rund tårta till 20 pers ...vet  någon hur stor form man skall ha då i diameter ??
    carina

  • salsajenny

    Mitt bästa tips för tillfället: hemmagjord sp! betydligt enklare än mmf, betydligt billigare än köpt sp, och jag märker faktiskt ingen skillnad i konsistens på köpt och hemmagjord sp.


    Detta behöver du
    1msk gelatinpulver
    4msk kallt vatten
    1msk matolja
    1½ dl vit baksirap
    ca 15 dl florsocker

    Gör så här
    Lägg gelatinpulvret och vattnet i vattenbad över en kastrull med sjudande vatten.
    När gelatinet har löst sig helt i vattnet, lägg i oljan och sirapen.
    Häll upp florsockret i en stor skål och häll i vätskeblandningen.
    Blanda sedan för hand eller med degkrokarna i en hushållsmaskin, ej elvisp.
    När blandningen är någorlunda fast och inte alltför kladdig, ta upp och knåda tills den är slät. Tillsätt lite mer florsocker om det behövs men hellre för lite florsocker än för mycket.
    Vira in degen ordentligt i plastfolie, förvara sedan detta mörkt i en lufttät burk och låt degen vila där någon dag innan den ska användas.
    Förvaras i rumstemperatur och håller minst en månad.


     


     


  • Lortdocka

    Bästa tårtan någonsin är farmors tårta! Den har flera namn, men vanligast är nog ändå pinocchiotårta, en sockerkaks- och marängbotten. Sockerkaka med maräng med flagad mandel på ovanpå. Enkel att göra och underbar att äta!

    Fyllningen kan varieras i oändlighet, typ. Grädde är så klart ett måste, men sen kan man lägga i skivade jordgubbar eller göra som min farmor: skivad banan, kiwi och mandariner på burk. Mycket gott!

    Det finns massor av recept på pinocchiotårta på nätet, men här kommer det receptet jag följde, ur Sju sorters kakor (ICA Bokförlag).

    Pinocchiotårta, ca 12 bitar.

    Ugnstemp 175 grader, varmluft 175 grader.

    75 g smör
    2 dl florsocker
    5 äggulor
    1 1/2 dl vetemjöl
    1 1/2 tsk bakpulver
    4 msk mjölk

    Maräng:
    5 äggvitor
    2 dl socker
    35 g mandelspån

    Fyllning:
    3 dl vispgrädde
    (Plus valfri frukt)

    Smörj ett smörgås- eller bakplåtspapper och lägg det i en långpanna, 30 x 40 cm.
    Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggulorna, en i taget, och rör en stund mellan varje. Blanda mjölet och bakpulvret. Rör ner detta och mjölken. Bred ut smeten.

    Vispa vitorna till hårt skum, vänd ner söckret och vispa ytterliggare några minuter.
    Bred marängen lite ojämnt över smeten i formen. Strö på mandelspånen.
    Grädda bottnen i mitten eller nedre delen av ugnen tills marängen fått färg och sockerkakan är torr, ca 20 min.

    Låt kakan svalna något. Lossa den från papperet och dela den mitt itu på längden eller tvären, beroende på vilken form som önskas.

    Vispa grädden och bred den på ena bottnen med marängsidan uppåt, plus ev. frukt. Lägg den andra bottnen ovanpå med marängsidan uppåt. Skär tårtan med vass kniv i lagom bitar.

    MUMS!

    TIPS: En sak som jag upptäckte när jag gjorde den häromdagen var att man INTE ska smörja bakplåtspappret med flytande smör (sånt på flaska typ, eller smält smör heller för den delen)!!! För man ska bre ut smeten på bakplåtspappret och när smöret är flytande så glider smeten bara runt på pappret och det blir jättekrabbigt att bre ut den... Så smöra pappret med hårt smör istället, det borde gå bättre då.


    . : Upp med hakan varje gång du tappar ditt humör : .
  • lalasmama
    salsajenny skrev 2010-05-16 07:54:42 följande:
    Mitt bästa tips för tillfället: hemmagjord sp! betydligt enklare än mmf, betydligt billigare än köpt sp, och jag märker faktiskt ingen skillnad i konsistens på köpt och hemmagjord sp. Detta behöver du1msk gelatinpulver4msk kallt vatten1msk matolja1½ dl vit baksirapca 15 dl florsockerGör så härLägg gelatinpulvret och vattnet i vattenbad över en kastrull med sjudande vatten.När gelatinet har löst sig helt i vattnet, lägg i oljan och sirapen.Häll upp florsockret i en stor skål och häll i vätskeblandningen.Blanda sedan för hand eller med degkrokarna i en hushållsmaskin, ej elvisp.När blandningen är någorlunda fast och inte alltför kladdig, ta upp och knåda tills den är slät. Tillsätt lite mer florsocker om det behövs men hellre för lite florsocker än för mycket.Vira in degen ordentligt i plastfolie, förvara sedan detta mörkt i en lufttät burk och låt degen vila där någon dag innan den ska användas.Förvaras i rumstemperatur och håller minst en månad.    
    TACK för receptet! Ska testas!!
    Ungefär hur mkt florsocker är 15 dl?? hur många frp alltså??
    vart köper du ditt gelatinpulver? vilken sort är bäst??
    ♥ familjen = kärlek ♥
  • lalasmama

    Nån som vet hur man får Svart SP? om det går?
    finns det färg att köpa? vart??
    eller ska man köpa färdig?


    ♥ familjen = kärlek ♥
  • Ximona1981

    receptet där ovan hur mkt räcker det till?? jag ska göra nästan en långpanna tråta.. till 24 personer..

  • MrsQuitaz

    Jag vill göra fluff men jag vet inte vad för fluff och hur man gör. Kan jag få tips på smaker och hur man gör? Tack!

  • SockerStinn

    Mitt bästa tips för att få smörkräm jämn och fin i ytan är att ta ett ark lite styvt papper och slippa till en dmbred remsa och jämna till smörkrämen med pappers-remsan. Mycket lättare och bättre resultat än med stekspade eller smoother! 

  • Tokfrjant
    salsajenny skrev 2010-05-16 07:54:42 följande:
    Mitt bästa tips för tillfället: hemmagjord sp! betydligt enklare än mmf, betydligt billigare än köpt sp, och jag märker faktiskt ingen skillnad i konsistens på köpt och hemmagjord sp.

    Detta behöver du
    1msk gelatinpulver
    4msk kallt vatten
    1msk matolja
    1½ dl vit baksirap
    ca 15 dl florsocker

    Gör så här
    Lägg gelatinpulvret och vattnet i vattenbad över en kastrull med sjudande vatten.
    När gelatinet har löst sig helt i vattnet, lägg i oljan och sirapen.
    Häll upp florsockret i en stor skål och häll i vätskeblandningen.
    Blanda sedan för hand eller med degkrokarna i en hushållsmaskin, ej elvisp.
    När blandningen är någorlunda fast och inte alltför kladdig, ta upp och knåda tills den är slät. Tillsätt lite mer florsocker om det behövs men hellre för lite florsocker än för mycket.
    Vira in degen ordentligt i plastfolie, förvara sedan detta mörkt i en lufttät burk och låt degen vila där någon dag innan den ska användas.
    Förvaras i rumstemperatur och håller minst en månad.


     


     


    Trevligt att du tyckte om mitt recept :)
    Elias 080704 ★ Hampus 100910 ★ Hugo 100910
Svar på tråden Mitt bästa tårttips