• kalla

Pizzaost til mjölkintolerant?

Jag håller på att göra en gluten- och mjölkfri pizza till ikväll. Så kom jag på alldeles nyss att det är ju mjölk i all ost. Måste jag skippa riven ost till de personerna eller finns det några alternativ?

• Svar på tråden Pizzaost til mjölkintolerant?
  • BuoBä

Om de "bara" är laktosintolleranta kan det fungera med vanlig, vällagrad hårdost, eftersom det innehåller väldigt lite laktos. Men fråga för säkerthets skull för alla är ju olika känsliga.

Om de är helt intolleranta mot mjölk så går ju inte vanlig ost. Det finns sojaostar, men jag har ingen aning om ifall de smälter i ugnen.

Om de tål ägg kan man göra ett sufflétäcke av äggvitor, se det här receptet: www.dn.se/mat-dryck/recept/sufflemacka-med-ansjovis-1.148510. Kolla vad majonäsen innehåller, eller skippa den.

• Anova

Jag äter alltid mjölkfri pizza och jag har oftast ingen ost. Den enda gången jag har ost är då jag köpt en särskild amerikansk sojaost som är smältbar.. Men jag har tyvärr bara hittat den i Stockholm..

• CeciliaB

Jag är laktosintolerant och har inga problem med ost, speciellt inte när den varit uppvärmd!

• kalla

Tack för era svar! En av tonåringarna kan äta mjölkprodukter i måttlig mängd och den andra är jättekänslig och brukar ta tablett, så hon får nog göra det ikväll också då.

• Anova

Då är de laktosintolleranta, inte mjölkintolleranta/-allergiska.
    Då fungerar det med ost, gärna lagrad sådan.

• Heelena

riven västerbottensost går bra!

Svar på tråden Pizzaost til mjölkintolerant?