• Tualie

Bröd i långpanna?

Ska ha en liten grill tillställning på lördag för en 20 pers och nu funderar jag på att ha något slags bröd i långpanna med, typ olivbröd? någon som har något bra recept på det? som är saftigt gärna?

• Svar på tråden Bröd i långpanna?
  • Mina

Fick nyss ett recept av en vännina som hon bakat till en fest förra helgen. Har inte provat själv men brödet vi fick hos henne var fantastiskt gott!

Focaccia

Från: ?Nya Annas mat? av Anna Bergenström, Albert Bonniers förlag

Receptet

Min egen version (inte min, utan förf.) av ett platt, italienskt bröd överstrött med grovt salt. Gott i fyrkantiga bitar. Smör behövs inte, men gärna vanlig ost eller fetaost, lökringar, skivad tomat, fräscha gröna blad etc. Foccacia passar extra bra till en buffé där det ingår exempelvis tomatsallad, fetaost, marinerade vitlöksklyftor eller mat med mer eller mindre inspiration från medelhavsköket.

Utgå från samma recept som till örtfrallorna här intill, men jäs degen 45-60 minuter i bunken. Tippa sedan ut degen på väl mjölat bakbord. Tillsätt eventuellt ½ - 1 dl extra vetemjöl, men bara om degen är alltför kladdig. Knåda (med oljade eller mjölade händer) tills degen lyder och blir smidig.

Kavla ut en stor fyrkant som i princip kommer att täcka en hel plåt. Lägg över degen på plåten (detta går oftast bättre än att kavla ut degen direkt på plåten). Tryck gärna ner ca 25 urkärnade oliver i degen.

Pensla degkakan generöst och omsorgsfullt med olivolja (utöver den olja som ingår i själva degen). Strö över ca 1 rågad msk milt och gott grovt salt och gör ett mönster av små ?gropar? (med tummen) i degen här och där. Lägg eventuellt några kvistar färsk timjan eller rosmarin också.

Jäs det utbakade brödet i 15-25 minuter. Grädda det mitt i ugnen i ca 25 minuter i 200-225°. Låt brödet svalna under handduk, det är allra bäst samma dag det bakats. Skär det i fyrkantiga bitar.

Örtfrallor

Till ca 16 frallor

25g (1/2 paket) jäst
    6dl ljummet vatten
    1 msk honung + ½ msk salt
    2 msk god olivolja
    12 dl vetemjöl
    1-2 dl hackade färska örter (timjan, mejram, basilika, oregano, persilja)

Smula ner jästen i en bunke och slå på ljummet vatten. Lägg i honung och salt. Häll i olivolja och vetemjöl. Blanda sist i hackade färska örter. Arbeta ihop allt till en rätt lös deg. Låt den jäsa övertäckt i sin bunke 1-2 timmar.

Värm sedan ugnen till 225°. Häll ut degen på mjölat bakbord, knåda inte, platta bara till degsjoket lite försiktigt med mjölad hand. Skär degen i 16-18 mer eller mindre fyrkantiga bitar. Lägg degbitarna på två smorda eller pappersklädda plåtar och grädda direkt och mitt i ugnen (en plåt i taget dock) i 18-21 minuter.

Så här gjorde jag

OBS ? den mängd bröd jag hade var bara en halv sats eftersom min ugn och mina plåtar bara hälften så stora som en till en vanlig ugn.

Jag gjorde degen enligt receptet på örtfrallorna, men utan de färska örterna. Jag behövde mer vetemjöl än vad som står i receptet. Man kan använda ?vetemjöl special? om man vill. Kom då bara ihåg att degen ska knådas mycket mer. Jag tror dock inte att det är så noga med degen, det viktiga är nog att det är en jäsdeg med olivolja i och bara lite jäst.

Sedan gjorde jag som i receptet på focaccia, jäsa, knåda på bakbord, kavla, lägga upp på plåten. Sedan hällde jag ganska mycket olivolja på degen och smetade ut den. Det ska vara så mycket olja att det täcker hela degen ganska generöst.

Jag kryddade med rosmarin. När man använder rosmarin ska man krossa bladen för att få fram smaken. Det kan man göra i mortel om man vill men jag använde min stavmixer.

Sedan strödde jag den krossade rosmarinen och saltet på degen, blandade runt det med oljan och trycke en massa hål med fingrarna ungefär som när man spelar piano. Det är inte så noga, gör bara en massa gropar.

Jäs vidare och sen in i ugnen.

• Coz

Olivbröd från Florens

--------------------------------------------------------------------------------

Ingredienser
    13 dl vetemjöl special (Inget annat mjöl duger!)
    1 paket torrjäst
    1 msk salt
    1 msk strösocker
    5 dl vatten, knappt 50° varmt
    5 dl olivolja
    1/2 dl grovsalt
    några dl urkärnade svarta oliver, grovt hackade
    1 dl urkärnade svarta oliver, inte hackade
    1/2 dl oregano
    Blanda hälften av mjölet med torrjästen, saltet och sockret, helst i en husållsassistent. Häll i vattnet, 2 dl olivolja och de hackade oliverna och arbeta till en geggig deg. Tillsätt resten av mjölet tills det blir en deg med bra konsistens. Platta ut degklumpen på långpannan, stick fingrarna i degen (ung. 50 hål), stoppa ned de ohackade oliverna i några av hålen, ringla över resten av olivoljan, häll över grovsaltet och oreganon. Ställ in plåten i kall ugn, stätt ugnen på 200° och grädda i ung. 45 min.

• Coz

Focaccia

Vitlöks- och rosmarindoftande olivbröd.

Ingredienser

7 dl vetemjöl
    25 g jäst
    3 dl vatten
    1 tsk salt
    1 msk olivolja

svarta oliver
    färsk rosmarin
    2 st vitlöksklyftor
    flingsalt
    3 msk olivolja

Gör så här:
    Smula ner jästen i en bunke. Häll på lite vatten och rör ut jästen. Tillsätt resten av vattnet, salt, olja och vetemjöl. Arbeta degen smidig.

Tryck ut degen i en oljad långpanna. Fördela oliverna, rosmarinen och den skivade vitlöken över hela degen. Salta och stänk över olivolja. Ställ in i ugn och grädda i 225 grader i ca 15 minuter.

• Coz

OLIVBRÖD MED OST
    (225 grader i 15-20 minuter)

Ingredienser:
    50 g jäst
    5 dl vatten
    2 msk olja
    2 dl svarta oliver (hackade)
    2 vitlöksklyftor (pressade)
    2 dl riven stark ost
    2 msk riven parmesanost
    1 tsk salt
    basilika
    oregano
    13-14 dl vetemjöl (eller hälften av annan valfri mjölsort)
    1 ägg till pensling
    vallmofrö

Gör så här:
    Smula jästen i det fingervarma vattnet. Tillsätt övriga ingredienser och knåda för hand eller kör i hushållsassistent tills degen är smidig. Låt degen jäsa en timme under bakduk. Knåda degen på mjölat bakbord och forma till 2-3 limpor som du placerar på en bakplåt och låter jäsa där i ytterligare en halvtimme.
    Pensla med uppvispat ägg och strö på vallmofrön.
    Grädda i ugn, 15-20 minuter i 225 grader.

• Tualie

Oj vad många härliga recept.. TACK så jättemycket. Tror ni att brödet blir saftigare om man har kesella i? brukar ha det när jag bakar vanliga bullar eller lussebullar och jag tycker det verkar bli saftigare.

• Coz

Det blir det nog! Torrt lär det ju inte bli. Lycka till med festen!

• Tjej 1975

Olivoljebröd med rosmarin och färskost

Till en långpanna:
    ½ pkt jäst
    5 dl ljummet vatten
    ½ dl olivolja
    ½ tsk salt
    7 ½ dl vetemjöl

Fyllning:
    Ca 100 g rumsvarm färskost (t ex creme bonjour)
    1 msk rosmarin till garnering
    1 ½ msk gourmetsalt till garnering

1. Smula ner jästen i vattnet och låt den lösa sig.
    2. Tillsätt hälften av oljan (spara resten till senare), salt och mjöl och blanda väl. Observera att det blir en lös och kladdig smet.
    3. Låt smeten jäsa i ca 30 minuter.
    4. Häll ut den på oljad långpanna eller plåt med kant och låt jäsa ytterligare ca 30 min.
    5. Värm ugnen till 200 grader och grädda brödet ca 10 minuter.
    6. Ta ut plåten och stick hål med en provsticka jämnt fördelat över brödet och häll över resten av olivoljan.
    7. Gör ett antal hål i brödet med hjälp av en sprits och spritsa i ca 1 tsk färskost i varje hål.
    8. Strö över rosmarin och gourmetsalt.
    9. Grädda brödet ytterligare ca 15 minuter, nu i övre delen av ugnen, tills brödet fått lite färg.
    10. Låt svalna och bjud brödet att bryta av eller skär upp portionsbitar

• Jennie Brunflo

Brytbullar

150gram margarin
    4½dl mjölk
    75gram jäst
    1½ tsk salt
    1 msk timjan
    1 msk basilika
    ca 12 dl vetemjöl

olivolja + grovsalt

Smält matfettet i en kastrull och häll på mjölken. Låt blandningen bli fingervarm. Rör ut jästen i den ljumma vätskan.
    Häll på resten och arbeta degen minst 5 minuter.
    Ta upp på bakbordet och dela i 40 lika stora delar.
    Lägg bakplåtspapper i långpannan och lägg bullarna i långpannan.
    Ringla över olivolja och grovsalt (ev kan man finhacka röd lök och strö över också)
    Låt jäsa 40 minuter och grädda i 225 grader i ca 15 minuter.

Svar på tråden Bröd i långpanna?