Benmärgscancer
Har sökt massor men hittat så lite information om just benmärgscancer.
Hur yttrar det sig?
Finns det någon statistik över hur bra oddsen är att överleva benmärgscancer?
Har sökt massor men hittat så lite information om just benmärgscancer.
Hur yttrar det sig?
Finns det någon statistik över hur bra oddsen är att överleva benmärgscancer?
Beror på vad det är för BM-cancer det handlar om, dvs vilka "blodkroppar" det handlar om och om aggressivt el. kroniskt?
Jo, det var det jag menade. Tror oddsen är goda ju snabbare man identifierar typ av cancer och start av behandling. En del av utredningen innefattar också att utreda eventuella kromosomavvikelser som kan ge en viss bild statistiskt hur överlevnaden ser ut.
Svårt att uttala sig om yngre el. äldre har bättre prognos. Det viktiga är att det inte finns några infektionsfokus och att blodstatus med trombocyt/hemoglobinvärde osv är ok. Det skapar god förutsättning för behandling. Sedan hur olika personer tolererar behandlingar är väldigt olika. Man ger helst inte behandling till personer över 80 år..
En del har en överlevnadstid på 3 år, andra lever längre 5, 10 år el. rentav längre.
Lär väl finnas en "chans", men de patienterna som uppnår sk. komplett remission av diverse cytostatikakurer med kanske benmärgstransplantation lever ändå i rädsla att sjukdomen kommer tillbaks. 5 år är en god prognos, 10 ännu bättre.
En person som har diabetes typ 1 kommer innebära större koll av blodsocker för vårdpersonal. Kurerna innefattar även höga doser kortison som höjer blodsockret ytterliggare. Insulindoser kan därmed behöva ändras.
Skelletcancer är lättare att bota än benmärgscancer.
Oftast är det metastater ifrån någon annat cancer form som man haft tidigare. Min pppa fick halscancer. Blev frisk och dog sedan 6 månader sedaner i benmärgscancer.
Prognosen var jätte dålig, väldigt aggresiv.
Behandlingaran är sten tuffa. Många klarar inte av behandligarna och dör i andra komplikationer.
Men utan behandling har man som regel 6 månader!
Hej! Jag fick konstaterat Myelomatose (benmärgscancer) den 14.december 2013, så jag är rätt så nydiagnostiserat.
Av många inlägg ovan kan jag förstå, att det finns väldigt lite införmation om just denna sjukdom i Sverige.
Jag är bosatt i Södra Danmark och jag har hittat mängder med inörmation om Myelomatose som är det danska namn för benmärgcancer. Gå inn på Google.dk och sök på Myelomatose och du vill hi¨tta den information du behöver. Behöver du översättning från danska til svenska så säg till, jag hjälper gärna till.
VH Jörgen
Hallå hur fort går det när man fått diagnos benmerscannser hur länge leverman 3-6 månader eller längre?????????? är orolig När man är ca 63år