• sopes alva

sirap ist för socker, hur omvandla???kriiiis!!!!!

hur omvandlar jag sirap till socket.... lr hur man nu ska säga??

hur mycket är en dl socker mätt i sirap??

oerhört tacksam för svar

• Svar på tråden sirap ist för socker, hur omvandla???kriiiis!!!!!
  • lia76

På min sirapsflaska står det att 1 dl sirap motsvarar 1 dl socker
    Så det borde väl vara så för dej med.
    Så har jag alltid mätt iallafall

(=
  • sopes alva
    lia76 skrev 2010-05-15 22:39:28 följande:
    På min sirapsflaska står det att 1 dl sirap motsvarar 1 dl sockerSå det borde väl vara så för dej med.Så har jag alltid mätt iallafall
    aa dum ja e som inte kolla...tack så hemskt mycket
  • sopes alva

åååh du råkar inte veta hur mycket sirap jag ska ta till 3 dl florsocker?? d e till glasyr nämlien..... svårt d här o inte ha vanliga grejer hemma....

• tildabelle
    sopes alva skrev 2010-05-15 23:02:13 följande:
    åååh du råkar inte veta hur mycket sirap jag ska ta till 3 dl florsocker?? d e till glasyr nämlien..... svårt d här o inte ha vanliga grejer hemma....
    Florsocker gör glasyren tjockare/hårdare. Som när man har mjöl i kaksmet. Byter du ut florsocker till sirap så blir det inte mycket konsistens av det. Då måste du ha i nåt annat mjöl-liknande för att få det fastare.
  • lia76

I florsocker finns det oftast potatismjöl, som gör att glasyr/smet ska bli tjockare. Sirap har inte den egenskaper då den inte innehåller någon stärkelse.
    Så tyvärr kan du inte använda sirap istället för florsocker

(=
  • Lena
    lia76 skrev 2010-05-15 23:11:31 följande:
    I florsocker finns det oftast potatismjöl, som gör att glasyr/smet ska bli tjockare. Sirap har inte den egenskaper då den inte innehåller någon stärkelse. Så tyvärr kan du inte använda sirap istället för florsocker
    florsocker innehåller inte potatismjöl, det är den finmalda konsistensen hos sockret som gör det.
  • lia76
    Lena skrev 2010-05-15 23:20:25 följande:
    florsocker innehåller inte potatismjöl, det är den finmalda konsistensen hos sockret som gör det.
    Potatisstäkelse menar jag
    (=
  • lia76

Socker i sej, hur finmalt det än är, kan ALDRIG göra så att något tjocknar.

Blandar du vatten och socker så spelar det ingen roll hur mycket socker du har i, det kommer inte att tjockna

(=
  • MBert
    lia76 skrev 2010-05-15 23:44:56 följande:
    Socker i sej, hur finmalt det än är, kan ALDRIG göra så att något tjocknar.Blandar du vatten och socker så spelar det ingen roll hur mycket socker du har i, det kommer inte att tjockna
    Jo, ju mer socker du har i desto tjockare blir smeten. När vattnet sedan avdunstar och smeten "torkar" så blir den fast om man använder florsocker, till skillnad från sirap som inte stelnar på samma sätt såvida man inte hettar upp det till knäck.

Och nej, florsocker innehåller inte potatisstärkelse. Florsocker är finmalt socker. Stärkelse ja, men inte från potatis utan från sockerbeta.
  • sopes alva
    tildabelle skrev 2010-05-15 23:08:35 följande:
    Florsocker gör glasyren tjockare/hårdare. Som när man har mjöl i kaksmet. Byter du ut florsocker till sirap så blir det inte mycket konsistens av det. Då måste du ha i nåt annat mjöl-liknande för att få det fastare.
    fast om jag sjuder den borde ju sirapen liksom tjockna te sig? som när man gör knäck????
  • Lena
    sopes alva skrev 2010-05-16 00:54:36 följande:
    fast om jag sjuder den borde ju sirapen liksom tjockna te sig? som när man gör knäck????
    Ja du kan koka en knäck på den, det var därför jag frågade vilken typ av glasyr det rörde sig om.
  • sopes alva
    Lena skrev 2010-05-16 09:52:25 följande:
    Ja du kan koka en knäck på den, det var därför jag frågade vilken typ av glasyr det rörde sig om.
    choklad glasyr hade jag tänkt...gör ju inget för min  del om den blir lite seg....
  • lia76
    MBert skrev 2010-05-16 00:29:30 följande:
    Jo, ju mer socker du har i desto tjockare blir smeten. När vattnet sedan avdunstar och smeten "torkar" så blir den fast om man använder florsocker, till skillnad från sirap som inte stelnar på samma sätt såvida man inte hettar upp det till knäck. Och nej, florsocker innehåller inte potatisstärkelse. Florsocker är finmalt socker. Stärkelse ja, men inte från potatis utan från sockerbeta.
    Jasså?
    Ja beror kanske på vilken sort florsocker man köper.
    Men köper du Dansukkers Florsocker så innehåller den potatisstärkelse... Och det är den som gör att det tjocknar
    (=
  • Lena
    lia76 skrev 2010-05-16 19:26:40 följande:
    Jasså? Ja beror kanske på vilken sort florsocker man köper. Men köper du Dansukkers Florsocker så innehåller den potatisstärkelse... Och det är den som gör att det tjocknar
    Inte vårt ekologiskt från dem. Har du läst innehållsförtäckningen?
  • lia76
    Lena skrev 2010-05-16 19:49:26 följande:
    Inte vårt ekologiskt från dem. Har du läst innehållsförtäckningen?
    Nä det ekologiska tror jag itne innehåller potatisstärkelse... men det vanliga innehåller det

Står till och med på deras websida:
    Florsockret är finmalt socker för bakning av kakor, desserter och till glasyr och dekoration. Den stärkelse som används i vårt florsocker är potatisstärkelse.

www.dansukker.com/default.aspx&ProductPage=1&ProductID=80&GroupID=7
    (=
  • sopes alva

haha debatterar ni=) aja upplyser bara om att det inte blev nått bak igår för när jag lyckats luska ut hur jag skulle göra så orkade jag inte och sov bort mitt söt sug istället. bakar nu bullar me hemköpta ingredientser....=)=)=)

tack för hjälpen!!

Svar på tråden sirap ist för socker, hur omvandla???kriiiis!!!!!